Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mörka fält på PB skärm

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PB 800, som nu börjat utveckla mörka fält i mitten av skärmens nedre kant. Problemet finns beskrivet i Apples diskussionsforum, men de har valt att inte uppmärksamma problemet, trots att det verkar rätt vanligt.

Normalt sett skulle detta antagligen repareras på garantin, men grejen är den, att jag fick min PB 800 pga att Apple misslyckades med att reparera min PB 667 (den var inne sammanlagt ca tre månader) , och tydligen är det så, att garantin för den nya datorn slutade gälla ett år efter jag köpte 667an...Skumt kan man tycka.

Nu är det ju så att man enligt konsumetköplagen, har två års reklamationsrätt...Är det läge att reklamera?

Det brukar vara så att garantin inte förlängs om man får en utbytesprodukt. Den principen är det långtifrån bara Apple som använder sig av, utan så gör de allra flesta butikerna oavsett kategori.

Däremot är det ju, precis som du säger, så att konsumentköplagen ger två års reklamationsrätt. Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt är att det i det förstnämnda fallet är säljarens sak att stå för bevisningen ifall felet inte fanns där från början. I det sistnämnda fallet är det i stället kundens sak att bevisa att eventuella fel funnits ända sedan man köpte varan. Det betyder alltså att bevisansvaret efter att garantitiden gått ut hamnar på dig som kund i stället för på säljaren, vilket gör det hela lite jobbigare (men inte nödvändigtvis omöjligt).

Jag tycker att du ska stå på dig och försöka reklamera, ifall det nu är ett känt tillverkningsfel det beror på. Om du vill ha rådgivning om hur du ska gå till väga kan jag rekommendera att du går till konsumentrådgivningen i din kommun, de kan vara till stor hjälp ibland!

edit: skrivfel

[ 23. mars 2003, 11:00: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
(...) Om du vill ha rådgivning om hur du ska gå till väga kan jag rekommendera att du går till konsumentrådgivningen i din kommun, de kan vara till stor hjälp ibland!

Kontaktade konsumentombudsmannen i Malmö förra gången det begav sig (då Apple hade skickat ner min PB till Hamburg tre gånger och ville ha en till chans...)
Hon jag talade med hade ingen koll överhuvudtaget. Av någon anledning hakade hon upp sig på att jag hade köpt en dator för privat bruk för nästan 40 lakan. Hon verkade nästan tycka att det var misstänkt. Skitkonstigt beteende från hennes sida.
Dock fick jag en del info från Konsumentverkets hemsida.

Nån annan som haft samma fel med PB skärmen som jag?

edit. skirvfelur och tillägg

P.S Jag drar mig in i det sista för att skicka in något till Appleigen , efter att flera gånger upplevt deras pinsamt usla "service". Jag vet inte om jag pallar att bli av med datorn i tre månader igen. Kanske ska man bara acceptera att skärmen är kass och leva med det...

[ 23. mars 2003, 11:13: Meddelandet ändrat av: Erik R. ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-23 11:42

Jotack, problemet fanns på min 667:a också. Ibland mer, ibland mindre. När det var som värst var det ett mörktområde rakt ovanför "sov-lampan" som sträckte sig över halva skärmen, inte snyggt. Dessutom kunde det uppstå mörka fält ifrån kanterna också, så att det blev 3 stora, mörka fläckar. Bäst syntes de om man hade vit bakgrund, då såg det ibland pinsamt dåligt ut.
MacSupport Lund erbjöd sig att skicka iväg datorn men påstod att det knappast skulle bli bättre, så jag övergav datorn, vilket jag kunde göra eftersom det var jobbets dator.

FYI har jag lämnat Apple så länge, tills dess att de har ordnat upp kvalitén och prestandan...

1
Bevaka tråden