Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är iBooks 14" skärm?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-20 22:01

Jag hade tänkt skaffa mig en 12" iBook. Jag har petat lite med en 12" PowerBook i en butik, men jag var inte riktigt nöjd med skärmen. Dels är nog 12" lite litet för mig, dels tyckte jag inte den var så bra. Vad jag förstår så är iBooken utrustad med samma skärm.

Nåväl, nu är jag intresserad av 14" iBooken istället, men jag hittar ingen återförsäljare som har den. Hur är skärmen på den? Är den av samma kvalitet (skärpa och färg ur olika vinklar) som den på 12"?

Vad jag förstått är max upplösning på de båda iBook:arna 1024x768 så på det borde innebära att allt bara blir lite större på 14-tummaren, du får alltså inte plats med mer på skärmen. Jag skulle nog satsa på 12-tummaren.

Japp...1024x768 är max på bådas skärmar, så du tjänar ingen bildyta, den ser bara lite större ut.

Powerbooken klarar dock att köra externa bildskärmar i 1600x1200, medan iBooken fortfarande bara pallar 1024x768 (om man inte känner för att vinka adjö till garantin i form av en firmware-hackning).

  • Medlem
  • 2003-03-21 14:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olof N:
(om man inte känner för att vinka adjö till garantin i form av en firmware-hackning).

Varför tror du att garantin skulle förgås pga det? Om Apple har det som policy, kan man ju plocka bort hacket innan man lämnar in den. I min mening är en ohackad iBook en halv iBook. Såvida man inte enbart kör bärbart.

  • Medlem
  • 2003-03-21 15:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olof N:
(om man inte känner för att vinka adjö till garantin i form av en firmware-hackning).

Varför tror du att garantin skulle förgås pga det? Om Apple har det som policy, kan man ju plocka bort hacket innan man lämnar in den. I min mening är en ohackad iBook en halv iBook. Såvida man inte enbart kör bärbart.

precis! jag har hackat mmin iBook. vad jag vet så försvinner hacket när man zappar pram. och apple förblir ovetande

/majk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-21 20:23

1024x768 är jag nöjd med. Jag föredrar helt enkelt 14" framför 12". Vad jag undrar över är främst hur 14":aren står sig mot 12":aren rent bildmässigt. I PowerBookrecensionen på den här sajten säger man att 12":aren är känslig för ur vilken vinkel man betraktar den. Jag upplevde samma sak.

Jag har inte hittat någon iBook att titta på än, ska se om jag hinner göra en butiksrunda i helgen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Varför tror du att garantin skulle förgås pga det? Om Apple har det som policy, kan man ju plocka bort hacket innan man lämnar in den. I min mening är en ohackad iBook en halv iBook. Såvida man inte enbart kör bärbart.

Kör man hacket och får strul med datorn går garantin....garanterat!

Kan man däremot plocka bort hacket lär det inte bli några problem.

  • Medlem
  • 2003-03-31 14:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Kör man hacket och får strul med datorn går garantin....garanterat!

Kan man däremot plocka bort hacket lär det inte bli några problem.

Det är möjligt, men eftersom jag inte ens i min vildaste fantasi kan förstå hur hacket skulle kunna skada något, så har jag inte dåligt samvete ifall jag "lurar" Apple. De har redan lurat mig, genom att strypa datorn.

I sanningens namn, så kan de ha lagt in begränsningen för att slippa förvirring. För en datorovan person är begreppet spegling mer logiskt, än att få två skrivbord. Även DVD-uppspelning kan bli lite struligare med "skärmbildsdubblering" avstängd. Men om så är fallet, borde de ha ett enklare sätt att få igång en mer avancerad mode, för de som tror att de klarar av det.

1
Bevaka tråden