Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook leverans försenad till Sverige!!!!

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter att ha prata med apple så kommer alla ibooks att först skeppas i slutet av JUNI!!!! DETTA GÄLLER BARA SVERIGE och gäller alla återförsäljare inkl. applestore!!
Tydligen så har de några problem med svenska cd-rom skivorna och alla beställningar har flyttats sist i produktions kön. Väldigt dåligt av Apple!!!!!
Jag skulle ha fått min ibook nästa vecka, nu måste jag avbeställa den! Jag frågade om jag kunde få engelskt OS istället, men det gick ju inte...!

Stämmer detta??

Vafalls! :eek:

Enligt Applestore!! Jag kollad också med Inwarehouse, och de sa samma sak!

  • Oregistrerad
  • 2001-05-30 00:28

Tradigt juh att man inte kan få det språk man vill, om jag köper en mac så vill jag INTE ha svenkt OS, väldigt tradigt. Borde klagas och ha en lista man kan skriva under.... NEJ VAD DETTA ÄR FEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag kommer att åka till USA om en vecka! Tror ni att det är någon bra ide att köpa en där? Är det svårt att vänja sig vid ett amerikanskt tangentbord? Någon som har någon erfarenhet/tips? Garantin gäller you i hela världen, så det är ju inga problem...
amerikanskt OS är helt OK!

Kop en iBook fran USA, har finns de i overflod.

Amerikanskt tangentbord är helt lugnt. Ett svenskt kan du annars införskaffa i Sverige; Swedserv (08-749 25 14) eller Lan Master.

När du säger att det är helt lugnt, menar du att man lär sig svesnka tangentbordet utantill när man byter layout eller att man använder alt tangenten för att skapa åöä på det amerikanska?

Det är väl dyrt att köpa ett nytt tangentbord? 1500:-?

Stämmer detta? Är det någon annan som kan bekräfta att det verkligen är så försenat?

Ååhh vad jobbigt om det är sant...

Jo, jag har pratat med applestore och min dator kommer om ca 6 veckor. Alltså i slutet op Ju. Så det låter rimligt.

Fan också jag vill ha den nu!

Denna nyhet är just nu förstanyhet på www.macnytt.com (bästa svenska nyhetssidan).

Tack för tipset Surfer!

  • Oregistrerad
  • 2001-05-30 18:28

Är det original tagentbord man kan köpa här i sverige eller är det en kopia?

Annars kan man juh be någon köpa en iBook om de ska till USA och om jag har pengar, är ni säkra på att garantin gäller hela världen?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Surfer:
Jag kommer att åka till USA om en vecka! Tror ni att det är någon bra ide att köpa en där? Är det svårt att vänja sig vid ett amerikanskt tangentbord? Någon som har någon erfarenhet/tips? Garantin gäller you i hela världen, så det är ju inga problem...
amerikanskt OS är helt OK!

värdelös ide, sävida du inte vill ha engelskt tangentbord. ett svenskt tgb kostar ca 900kr

Citat:

Tydligen så har de några problem med svenska cd-rom skivorna och alla beställningar har flyttats sist i produktions kön. Väldigt dåligt av Apple!!!!![/B]

skitbra...det tar INTE en månad att bränna lite CD-skivor. vilka äggskallar. ngt måste göras! upprop, krig, bojkott! (nej, kanske inte det sista...)

  • Oregistrerad
  • 2001-05-30 19:31

verkar juh inte hopplöst om tagentbordet kostar 900:- menar det är väl 3000:- billigare där eller?

d0pp13r , pratar du i nattmössan?

iBook 500 med CD kostar ca 13000 kr i USA.

iBook 500 med CD kostar ca 17000 kr i Sverige (inkl moms).

Ett svenskt tangentbord kostar nära tusenlappen och frakt 600-1000 kr, beroende på vilken prioritet du väljer.

Inte bara blir den billigare men du får också din iBook
1 månad före de kommer till Sverige. Garantin gäller som sagt worldwide osv.

Ser inga som helst problem i detta.

Nej, den gäller INTE world wide. Detta försvann för typ 5 år sen. Endast inom Europa typ.

Om man läser apple store´s warranty text så står det klart och tydligt att man kan lämna in en portable mac till vilket land som helst för garanti lagning.

bigmac: Den försvann väl inte? Jag lämnade in en kunds Powerbook G3 (köpt nånstans långt bort, utanför Europa tror jag) till Swedserv som skickade vidare den för garanti rep.

För bärbara Macintosh gäller Worldwide garanti.

För Stationära datorer gäller Europa garanti.

Det är inte så konstigt egentligen...om en affärsman med en TiBook är på tjänsteresa måste datorn kunna repareras var som helst.

  • Oregistrerad
  • 2001-05-31 21:42

Sunkigt, tycker jag. Apple i Sverige är ingen kul företeelse. Jag vill inte ha något svenskt Mac OS alls, det är bara värdelöst, för mig som experimentell musiker så finns t ex inte Speech integrerat i de svenska OSen. Bekvämlighetskänslan i att allt är på svenska går snabbt över när man upptäcker att man verkligen förlorar i funktionalitet. Är det ett operativsystem som råkar ha nå´n större bug så måste man vänta über-länge på uppdatering. Dessutom så får man ju betala för de här svenska versionerna oavsett hur man beter sig. Det är värdelöst. Ibland får jag verkligen funderingar om Apple. Varför kan jag som avancerad användare inte få konfigurera min dator helt själv? Jag kanske inte ens vill använda den till att köra MacOS, jag kanske vill köra Linux eller nå´t. Se´n fattar jag inte att PB G4´n är i princip dubbelt så dyr som iBook. Det hade varit rimligt om den kostade 5-7.000 mer före moms, men inte som det är nu. Det är ju iBook man vill ha om man ska köpa en ny bärbar, tycker jag. Känns oerhört dyrt med omkring 35-40.000 för en dator idag, även om det är världens kanske absolut häftigaste bärbara datorupplevelse. Nej, det här är klantigt skött av Apple i Sverige. Låt oss köpa iBook direkt och helt utan OS om vi så önskar. Eller enbart med MacOS X-paketet (med 9.1 US) om vi så önskar. Det blir mycket smartare med det upplägget; att språkversionerna bara är en textfil man kan ladda hem. Men nu befinner vi oss i "the land of nowhere" och får alltså sitta och vänta igenom hela sommaren för att få datorn? Det suger...

  • Oregistrerad
  • 2001-05-31 23:32

Appropå keyboard så går det ju bra att skiva svenska med ett US keyboard, (med svensk teckenuppsättning) jag har bara US keyboards, åäö är enkla men alla små symboler är ett helvete att komma ihåg. Så jag skall byta til svenskt keyboard. Värre på PB/iBook, om det nu inte går att bara byta vissa av plastknapparna.
Skall köpa en ny G4 i Sverige snart, så det går altså inte att få den med US system 9.1... kan jag då använda min system CD som kom med min PB G4 köpt i USA? Eller funkar inte detta? Jag har även system 9.1 köpt i USA i vintras, (det som följer med OS X), men, detta system funkar inte på 2001 Macar säger dom? Nån som vet mer om detta?

Från Macpressen idag: "Svenska Apple uppger att nya iBook kommer att skeppas från fabrik under helgen. Detta innebär att de som förbeställt en dator bör få en påringning under nästa vecka."

Så det här med en månads försening var inte sant då, eller? Jag håller tummarna...

hmmm, jag blev väldigt förvånad och arg när jag hörde detta eftersom jag har nu avbeställt min ibook!!!!

Ringde applestore och de hade ingen aning om vad macpressen talar om!!

Gå in och kolla på macoteket och inwarehouse så står både på 20/6 för leverans. Jag har svårt att tro att apple har lyckats flytta alla de svenska leveranserna från sist i kön till först .

hallå igen!

Jag har nu talat med Applestore igen och de säger att de som har beställt sin Ibook ibörjan på maj kommer att få sin nästea vecka. Men de som har beställt som jag (kring den 21 maj) kommer att få den i slutet på Juni

kigge

Aha!

Jag beställde ganska sent, men powerpc sa att jag skulle komma med i första leveransen, så jag antar att det är samma där som för applestore. Klarar man sig på första är det att gratulera, annars får man vänta en månad.

Det kan dock vara rätt bra om man beställer sin mac efter 21 maj då Apple bjuder på Mac Os X mot porto avgift.
T.ex jag som beställde min Ibook den 23 maj kommer att få Mac Os X av apple. Det är bara att tacka!!
http://www.macpressen.se/0105/010522_uppgraderax.shtml

Men är det när man gör själva beställningen eller när köpet genomförs?

Jag har beställt min från PowerPC, men jag betalar ju inte förrän jag får datorn och därmed borde ju köpet genomföras då, va? Då borde ju iofs alla få OS X eftersom ingen iBook levererats ännu...

(Jag är ingen legitimerad affärsjurist, så jag gissar väl egentligen bara...

Till Adrian B:
Så som jag har uppfattat det så måste datorn vara beställd den 21 maj eller senare för att man skall få med Mac Os X. Men jag har också hört att ett liknade erbjudande snart skall komma till andra också men det inte säkert.

[ 02 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: kigge_84 ]

I den pågående såpan om när nya iBooks kommer till Sverige så kan jag meddela att jag snackade med PowerPC nyss och de sa att leveranserna var försenade nu, det såg ut som att de kommer under midsommarveckan. Det stämmer ju bra med datumet 20 juni som t.ex. InWarehouse anger.

Jag som trodde att första leveransomgången skulle ske i helgen, det hade ju ryktas om det. Så frågan är om det överhuvudtaget leverarats några iBooks nu eller om alla är försenade fram till den 20 juni?

/Adrian - otålig...

Bevaka tråden