Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvångs starta från hårddisk.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-20 13:15

Min Beige G3/300 inte vill boota från HD:n.

Får bara upp ett blinkade frågetecken. Har provat starta från CD med det går inte heller. Finns det något sätt
tvångs starta från HD? ungefär som att hålla ner C för att boota från CD. Ev. kan ju ata-interface ha pajjat, men det "känns" inte så.
jag har provat att boota samma disk fast i en annan dator och där funkar allt som det skall.

Mvh
Jens

[ 20. februari 2003, 13:25: Meddelandet ändrat av: Jens ]

Det finns en gammal "Starta-från-nånting!" knapp-kombination.
Man håller ner "Shift", "Alt", "Äpple" och "Backspace" vid uppstart.

Är det nyare system så kan du hålla ner "alt" vid uppstar och ska då få olika förlsag på medier med system på. Kommer inte ihåg ifrån vilket system den funktionen finns dock....

[ 20. februari 2003, 13:35: Meddelandet ändrat av: Fleno ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-20 16:52

Tack för tipset. Tyvärr funkade det inte. Har däremot kommit på en tillfällig lösning. Kopierat system mappen till en SCSI disk och bootar från den.

Om jag sedan försöker att koppla en IDE enhet så blir det bara svart skärm. Otroligt skumt. Kanske har IDE bussen pajjat ändå. Inte nog med att man inte kunnat jobba på hela dagen,ens känsla för när saker är defekta eller ej har fått sig en rejäl törn.

Någon som känner igen felet och kanske har svaret?

Mvh
Jens

PS.Såg precis att denna tråd borde ligga under PowerMac och inte PB, kan någon snäll admin flytta denna dit. TIA JENS

[ 20. februari 2003, 16:53: Meddelandet ändrat av: Jens ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jens:
Om jag sedan försöker att koppla en IDE enhet så blir det bara svart skärm. Otroligt skumt. Kanske har IDE bussen pajjat ändå. Inte nog med att man inte kunnat jobba på hela dagen,ens känsla för när saker är defekta eller ej har fått sig en rejäl törn.

Någon som känner igen felet och kanske har svaret?

Mvh
Jens

PS.Såg precis att denna tråd borde ligga under PowerMac och inte PB, kan någon snäll admin flytta denna dit. TIA JENS

Jodå, det här känner jag igen fast från en G3/266. det verkade som om ATA-bussen (som på den modellen är en riktig snik) inte kan hantera annat än ATA-33 diskar. Så när jag satte i en sådan så funkade det igen. Det tog nästan två dagar att komma på. Stoppade i ett Trio.kort (ATA, FW, USB) i den och då funkade ATA-100 diskaen alladels utmärkt. Att boota på också.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 12:46

Christer, Tack för tipset.

Skall testas så fort jag hittar min gamla orginal disk.

MVH
Jens

  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 22:28

Det funkade. Iofs bara en gång. Så fort jag kopplade till cd-brännaren så var det kört.
Sen fick jag det inte att rulla fler gånger.
Det är bara svart. Man hör inte ens att disken "rasslar" till som den brukar göra vid upp start.
Den måste ha ballat ur ordentligt.

Nu är det SCSI disken som får boota tills en ny dator gör entré.

Hursomhelst, tack för hjälpen.
Jens

1
Bevaka tråden