Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewireport död!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min firewire port är död. Igår funkade den som den skulle men idag inte.
Kör på en titan 500 mhz med macos 10.2.4.
har testat med olika firewire enheter, typ ipod, hårddisk utan resultat. det ända jag ser det är att porten laddar tex ipoden men ingen information går över.

vad göra???

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 23:50

Ouch, är tydligen väldigt vanligt på P-Böckerna. Personligen skulle jag inte lämna in den utan köpa ett firewire-kort istället. Jog tror det lär bli MYCKET billigare o bättre.

Räknar med att min kommer att stekas.

Världens dummaste fråga men har du provat att starta om datorn sen problemen började? Jag råkade ut för samma problem på en Power Mac förut och efter att ha sökt på Apple Knowledge Base så fann jag ett dokument där som sa att lösningen var att starta om datorn. Det funkade för mig.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Världens dummaste fråga men har du provat att starta om datorn sen problemen började? Jag råkade ut för samma problem på en Power Mac förut och efter att ha sökt på Apple Knowledge Base så fann jag ett dokument där som sa att lösningen var att starta om datorn. Det funkade för mig.

har testat det MÅNGA gånger utan resultat tyvärr.

kan det vara något cacheminne som krånglar?

Testat att använda flera olika FW-kablar?

Jag hade samma problem med min nya iBook och trodde att FW-porten var död, men så testade jag med en annan kabel och det fungerade.

Visade sig att kabeln jag använde från första början glappade.

Jag har oxå en död FW port på en PB550. Jag har inte försökt att få det reparerat utan struntat i problemet. Det är ganska vanligt. I ditt fall verkar det lite underligt iom att det kom samtidigt med en uppdatering. Har du provat att instalera om till 10.2.3? (Varför finns det ingen avinstalerare?)

[ 19. februari 2003, 21:07: Meddelandet ändrat av: powerplant ]

Innan du installerar om så skulle jag rekommendera att du testar följande saker.

Olika FW-kablar.

Reparera rättigheterna på hårddisken med Disk Utility.

Om det fortfarande inte fungerar så kommer nog inte en ominstallation heller att hjälpa, men det kan vara värt att testa.

Om det visar sig att FW-porten är trasig så borde du göra som DaPhox sa. Köp ett FW-kort (för PC-card platsen) och kör på. Apple kommer säkert ta det femdubbla jämnfört med PC-cardet om inte mer för att byta ut moderkortet på din PowerBook.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: artistfinder:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Världens dummaste fråga men har du provat att starta om datorn sen problemen började? Jag råkade ut för samma problem på en Power Mac förut och efter att ha sökt på Apple Knowledge Base så fann jag ett dokument där som sa att lösningen var att starta om datorn. Det funkade för mig.

har testat det MÅNGA gånger utan resultat tyvärr.

kan det vara något cacheminne som krånglar?

Jag vill bara förtydliga att det är min fråga som är dum och inte frågeställarens. Jag gjorde nämligen allt utom att starta om när jag fick FW-problem....

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Innan du installerar om så skulle jag rekommendera att du testar följande saker.

Olika FW-kablar.

Reparera rättigheterna på hårddisken med Disk Utility.

Om det fortfarande inte fungerar så kommer nog inte en ominstallation heller att hjälpa, men det kan vara värt att testa.

Om det visar sig att FW-porten är trasig så borde du göra som DaPhox sa. Köp ett FW-kort (för PC-card platsen) och kör på. Apple kommer säkert ta det femdubbla jämnfört med PC-cardet om inte mer för att byta ut moderkortet på din PowerBook.

har testat allt utom en ominstallation (som jag drar mig för) utan resultat.

vad göra?

Kör en reset-all i Open Firmware. Det kan lösa det hela.

Boota upp med cmd-alt-O-F nedtryckt. Skriv:
reset-all
(inga mellanslag, och kom också ihåg att det är amerikanskt tangentbord som är rådande i OF:en)
Efter du skrivit det så trycker du på Return-tangenten och då ska datorn boota upp pigg o fräsch förhoppningsvis.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Kör en reset-all i Open Firmware. Det kan lösa det hela.

Boota upp med cmd-alt-O-F nedtryckt. Skriv:
reset-all
(inga mellanslag, och kom också ihåg att det är amerikanskt tangentbord som är rådande i OF:en)
Efter du skrivit det så trycker du på Return-tangenten och då ska datorn boota upp pigg o fräsch förhoppningsvis.

med risk att verka okunnig, men vad är open firmware?

Usch vilken otrevlig fråga. Svårt att hålla en bra balans på svaret. Hmm. Låt oss säga så här, Open Firmware är boot-programvaran i Macar. Den innehåller bl.a. information om alla saker du någonsin kopplat till din Mac (skrivare, iPod m.m.).

Om du kör en "reset-all" på den så tar den bort all den informationen. Du nollställer firmware:en.

Funkar inte det så tycker jag du ska överväga att resetta PMU:n ("Power Management Unit" tror jag det står för).
Du har en liten knapp på baksidan av datorn som sköter detta, sök här på 99mac så hittar du hur man gör.

Daniel,
kommer dessa åtgärder att göra att jag tappar en massa inställningar?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 22:44

Minns du vilket FW-tillbehör du använde senaste gången? Kanske var det något tillbehör som släckte FW-porten på din PB.

Jag råkade ut för en Formac-brännare som brände min port. Brännarens återförsäljare (+ Formac ?!) åtog sig till sist att betala reparationen av datorn (nån slags moderkortsreparation som gick på 5000 plus moms).

1
Bevaka tråden