Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemförsäkring om den bärbara datorn?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 22:02

Vad säger hemförsäkringen om den bärbara datorn?

Jag har sökt igenom forumen utan att hitta nåt samt plöjt mina försäkringvillkor, hemförsäkring hos IF, utan att bli nämnvärt klokare.

Nån som genom (mer eller mindre bitter) erfarenhet vet vad som gäller om den privata bärbara datorn blir stulen eller skadad utanför hemmet?

Vet inte vilket försäkringsbolag du har men de flesta kan man lägga till en Allrisk variant och då brukar datorn innefattas där. T ex gick min iMac DV sönder efter garantitiden jag tog det på min allrisk för det skulle gå på ca 3500 kr (analogkortet behövde bytas).

Det var inga problem alls med Folksam som jag har. Fyllde i allt som man kunde fylla i, bl a extra raminne, ålder osv...

[ 19. mars 2003, 22:55: Meddelandet ändrat av: screwpull ]

De flesta försäkringsbolag har nån form av tilläggsförsäkring ("HemPlus" hos Trygg Hansa, "Allrisk" hos Folksam t.ex) som gäller om t.ex katten välter TVn, du råkar spilla kaffe i datorn eller får något stulet utanför hemmet.

Har en god vän som fick sin DV-kamera stulen när han var ute och handlade och han hade inga problem med att få ut en ny på försäkringen (tilläggsförsäkringen).

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 22:58

Enligt försäkringsgruppen i Gbg så är det våldsamt svårt att försäkra notebooks. De är nästan omöjliga att låsa fast på ett bra sätt plus att de är extremt stöldbegärliga. Som jag fattade så måste man nästan bli rånad på gatan för att få den ersatt. Blir den stulen ur din bil eller i hemmet så är det kört. Det räcker inte att ha larm och godkänt så kallat skalskydd. Kabellås räcker ingenstants. Du måste i princip låsa in den i ett bankvalv om du lämnar den utan uppsikt för att det ska godkännas. Vissa arbetsplatser gör faktiskt det.

Jag frågade dem specifikt om detta och svaret lät ungefär som ovan. På mitt jobb har vi larm, portkod och två låsta dörrar till kontoret. Ändå täcker inte försäkringen om någon bryter sig in och stjäl våra notebooks. Så det är bara att kånka omkring på dem dygnet runt... (en kollegas Dell väger typ 5 kilo)

Detta är vad jag fått höra om just företagsförsäkringar. Det borde ju finnas specialförsäkringar såklart. Och kanske är hemförsäkringar mindre nogräknande. Men å andra sidan täcker ju drulleförsäkring nästan allt.

Offtopic: Vad snittar din PB 12" i batteritid nu?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 23:30

Jag får kolla med IF vad som gäller för privatpersoner.

Batteritiden ligger oftast på 2-3 timmar, med inte för mycket ljusstyrka och några iApps och Word igång.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-20 07:37

En notebook är ju som sagt stöldbegärlig egendom. Denna täcks till sitt fulla marknadsvärde i hemmet vid tex inbrott eller brand. Utanför hemmet krävs en sk. "allrisk" för att du överhuvudtaget ska få något. Denna har en allmän täckning på upp till 30´- 35´kr. Dock begänsas sk. stöldbegärlig egendom till runt 10´Vill du försäkra den mer så får du teckna en specialförsäkring

Citat:

citera: De flesta försäkringsbolag har nån form av tilläggsförsäkring ("HemPlus" hos Trygg Hansa, "Allrisk" hos Folksam t.ex) som gäller om t.ex katten välter TVn, du råkar spilla kaffe i datorn eller får något stulet utanför hemmet.

Hur stora är dina katter egentligen?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-20 18:52

Hade If som mitt hemförsäkringsbolag förut, och tecknade en specialförsäkring för min förra pb (G3:a). Förvisso fick jag ersättning för datorn när den blev stulen, dock inte för ngr tillbehör som fanns i väskan. Då skulle jag ha behövt lösa ut allriskförsäkringen oxå (dvs ytterliggare en självrisk).

Dock har jag på de senaste tre åren blivit av med en mobiltelefon och två cyklar (bor i stockholm, behöver man säga ngt mer...). Båda cyklarna hade också specialförsäkringar.
Nu drygt 9 månader efter att jag blev av med sista cykeln, så sa If "vackert" upp alla mina försäkringar utom hemförsäkring.
Dvs inga mer specialförsäkringar och allriskförsäkringar får tecknas ifrån min sida...

Ledsen om det blev lite "off topic", men ett varningens ord för att ha för många försäkringar...

//mmi

  • Oregistrerad
  • 2003-03-20 19:33

Vi diskuterar försäkring på datorn. Hur övriga försäkringar påverkar denna är i allra högsta grad relevant, så att du är inte ett dugg off topic.

Angav IF någon anledning till uppsägningen av försäkringarna?

Länsförsäkringar

Jag har Länsförsäkringar med allrisktillägg, det skall täcka prylar för upp till 35000.- har jag för mig. När min t68i blev vattenskadad var det inget tjafs i alla fall (inte samma prisklass, men ändå). Blev lite fundersam dock... gäller försäkringen på en bärbar dator som brukas utanför hemmet? Det låter på några av er som att den borde göra det... Jag hittade inget på Länsförsäkringars sajt i alla fall.

Ett annat tips är att teckna kassa försäkringar på mobilen á la OnOff... täcker inga skador som man åstakommit själv, som t ex vatten- eller tappskador. Hm...kallas inte det garanti?
Förlängning av garantin känns lite onödigt... mobilerna droppar ju i värde rätt snabbt.
Off topic, sorry. :rolleyes:

//fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Vi diskuterar försäkring på datorn. Hur övriga försäkringar påverkar denna är i allra högsta grad relevant, så att du är inte ett dugg off topic.

Angav IF någon anledning till uppsägningen av försäkringarna?

Anledningen var att de inte ser sig ha möjlighet att teckna försäkringar när man är så skadedrabbad som jag har varit...
Handläggaren av mitt ärende tyckte att om jag verkligen ansåg mig behöva de försäkringar de nu inte kunde låta mig teckna (annars hade jag väl inte haft de överhuvudtaget...) så skulle jag vända mig till något annat bolag....

Tyvärr lat som jag är har jag inte fått "tummen ur" och bytt f-bolag ännu, men det kommer , kan jag garantera...

1
Bevaka tråden