Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

små fina skivor...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 18:00

...har nyss införskaffat mig, små fina 8 cm cd-r skivor och kom att tänka på att powerbook inte är kompatibel med visitkorts cd-skivorna....hur är det då med dessa?

Vågar inte försöka än...är det någon därute som vet om det går att stoppa in 8 cm cd-skivor (singel-cd) i slot-in inkastet....

det borde ju fungera....men samtidigt - respekt

Jag tror du behöver en adapter av något slag.

Detta hittade jag på burnersonline

8cm CD recordable and rewritable media - offering a capacity of 185MB - have been available for a number of years. Most tray-loading CD players are already designed to handle 8cm disks, via a recess in the tray that is exactly the right diameter to accommodate a "mini CD". Slot-loading CD drives - such as in-car players - some carousel multi-changers and laptop PC drives require use of a simple adapter to use the miniature format. Only PCs with vertical CD-ROM drives are unable to handle the format.

Så här står det på MacAddict
The Mavica uses 8cm CDs, both CD-R and CD-RW. These discs are inexpensive (generally $1 and $4, respectively) and hold approximately 150MB of images; they instantly archive your images and fit handily in most CD trays (the camera comes with an adapter for slot-loading Macs) Sony supplies a driver so Macs can mount and read the Mavica´s UDF (Universal Disk Format) standard, and also includes MGI PhotoSuite SE for basic image editing.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-20 13:48
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: givmild:
...har nyss införskaffat mig, små fina 8 cm cd-r skivor och kom att tänka på att powerbook inte är kompatibel med visitkorts cd-skivorna....hur är det då med dessa?

Vågar inte försöka än...är det någon därute som vet om det går att stoppa in 8 cm cd-skivor (singel-cd) i slot-in inkastet....

det borde ju fungera....men samtidigt - respekt

Det var ju en kille här på 99mac som tryckte i en sådan där visitkorts-CD för ett tag sedan. Fick inte han lämna in den på lagning?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-20 15:25

Efter vad som stog i instruktionerna för min slotmatade imac så kan man inte använda sig av några andra än de stora standard skivorna på 16cm.
/Johan

...man borde kunna fixa en egen adapter med de genomskinliga plastskivorna som följer med om man köper en "cakebox".

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: juno:
Efter vad som stog i instruktionerna för min slotmatade imac så kan man inte använda sig av några andra än de stora standard skivorna på 16cm.
/Johan

16 cm?
Då måste du ha en specialgjord iMac.
Jag kör med skivor som är 12 cm i diameter, tycker det funkar ganska bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-20 19:23

ok...nu har jag kollat upp det - OCH testat!!!
8 cm fungerar utmärkt....(tibook 550/dvd)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ur "komma igång med powerbook G4":
Powerbook-datorns DVD-ROM-enhet fugnerar med runda 12 cm och 8 cm standardskivor. Skivor med oregelbunden form och skivor mindre än 8 cm kan inte användas. Skivor med oregelbunden form kan fastna i enheten.

Powerbook-datorn utrustad med CD-RW-enhet fungerar med runda 12 cm standardskivor. Skivor med oregelbunden form och mindre än 12 cm kan inte användas.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

så nu svarar jag på min egen fråga....

Combo och Superdrive då.... Funkar dom ?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-20 20:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: juno:
Efter vad som stog i instruktionerna för min slotmatade imac så kan man inte använda sig av några andra än de stora standard skivorna på 16cm.
/Johan

16 cm?
Då måste du ha en specialgjord iMac.
Jag kör med skivor som är 12 cm i diameter, tycker det funkar ganska bra.

He he Jo jag vet.. fick bara för mig att det var dubbelt så stora..

Hade ingen linjal till hands just då.

1
Bevaka tråden