Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook rev A, max ramminne = ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 13:32

Hur mycket ram kan man ha i en iBook rev A? Jag har kikat runt lite på webben, känns som det finns lite olika bud...

Har hört 160mb en gång i tiden, läser på www.apple-history.com "Maximum RAM: 288/320 MB" Jag vet att det beror på vad som sitter i standard, tror det är 32mb i den jag har.

Någon som vet till 100% vad som är max? Vilken typ av ram ska jag skaffa? Vad kan det kosta?

Orkar en "maxad" iBook med Jaguar? Den används till surfning, ordbehandling och lite lätt Photoshop arbete.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 14:17

Du kan ha 576MB i den!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 14:39

Ok, antar du menar att jag sätter in en 512mb simm och en 64mb simm.

Men sitter inte de 32mb jag har i fastlödda på moderkortet?

Vilken sorts minne krävs?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 21:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: loobiac:
Ok, antar du menar att jag sätter in en 512mb simm och en 64mb simm.

Men sitter inte de 32mb jag har i fastlödda på moderkortet?

Vilken sorts minne krävs?

Alldeles riktigt.
Har du en modell med 32MB på moderkortet, blir det alltså 544MB totalt. Du ska ha ett SO-DIMM PC-100.
Blir detta en klassisk minnes-diskussion, kommer det strax att dyka upp diverse förslag på andra moduler som "går lika bra". Det stämmer ibland, ibland är det helt fel.
Det jag uppgav är det som rekommenderas.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 22:04

Jag tror du behöver uppdatera nån Firmware för att kunna dra nytta av en 512MB-krets, men sånt finns att ladda hem från Apple.

Det finns ett forum med många iBookägare:
www.ibookzone.com

Tror inte den sidan uppdateras så flitigt nuförtiden, men det finns en väldig massa inlägg att söka bland. Givetvis om hur mycket minne man kan ha, ifall OS X rullar bra osv...

Om du vill hotta iBooken lite till föreslår jag att du skaffar en större hårddisk, 3,2GB är nog i minsta laget för OS X.

[ 19. mars 2003, 22:08: Meddelandet ändrat av: Emil Svensson ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-09 22:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Emil Svensson
Jag tror du behöver uppdatera nån Firmware för att kunna dra nytta av en 512MB-krets, men sånt finns att ladda hem från Apple.

Det finns ett forum med många iBookägare:
www.ibookzone.com

Tror inte den sidan uppdateras så flitigt nuförtiden, men det finns en väldig massa inlägg att söka bland. Givetvis om hur mycket minne man kan ha, ifall OS X rullar bra osv...

Om du vill hotta iBooken lite till föreslår jag att du skaffar en större hårddisk, 3,2GB är nog i minsta laget för OS X.

[ 19. mars 2003, 22:08: Meddelandet ändrat av: Emil Svensson ]

Hur lätt är det att byta hårddisk? Och vad kostar en ny? Jag tycker 6gig hd:n är största haken med min televerksorangea lilla sak...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-09 23:48

Det är ett rent helvete att byta hårddisken. Det är till och med lättare att göra det i dom vita iBook. Martin Björnström sa att han gav upp när han försökte. Men det går. Jag har gjort det ett par gånger.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-04-14 22:31

Har man rätt instruktioner så var det inte alls farligt, fast vi händighet kan vara bra ha...

Edit: BTW, kör iBook 300 med 288 RAM, fungerar fin-fint att surfa med (OBS Camino eller Chimera, glöm Explorer, den går inte ens snabbt på en G4-MP)), AppleWorks fungerar snabbt och bra, Photoshop kör jag inte men kan väl tänka mig att det fungerar med mindre bilder och inte för tunga grejor (När allt kommer omkring har man ju ändå kört Photoshop på 16MHz Mac IIcx)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-15 19:45

Jag såg djuplodande instruktioner kompletta med bilder på nätet, och det verkade rimligt om än omständigt. Men med en 20gb för 980kr + moms så känns det som en vettig uppgradering. Dessutom skulle mitt chassi behöva justeras lite, efter en liten smäll på spårvagnen.

För övrigt är jag nöjd med min iBook 300, jag använder den till surf, iTunes, viss musikinspelning, samt arbete i word, excel och powerpoint. Dock skulle jag framförallt vilja ha större skärmupplösning. Och kanske mindre format, och kanske en combo cd, och kanske en 800mhz mao...:rolleyes:

Jaja, manjana, manjana...

1
Bevaka tråden