Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

powerbooks vita skärm....

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 21:55

Är det naturligt att datorn (powerbook 550) visar den vita startbilden (vit med centrerad grå apple logotype) i ca en minut innan systemet startas...och startar upp på 12 raka...vore det inte för denna sega vita bild, vore jag nöjd...e det fler som har detta problem.

  • Medlem
  • 2003-03-18 22:07

Apple tror att vi inte ska märka att det tar lång tid att starta, ifall det spruttar på när vi ser mätaren... Starttiderna verkar bara bli sämre och sämre, en G3:a jag hade startade väldigt mycket snabbare än de nya G4:orna.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: givmild:
Är det naturligt att datorn (powerbook 550) visar den vita startbilden (vit med centrerad grå apple logotype) i ca en minut innan systemet startas...och startar upp på 12 raka...vore det inte för denna sega vita bild, vore jag nöjd...e det fler som har detta problem.

Håll inne Cmd-V vid uppstart så får du se vad som egentligen händer när du får se Apple loggan. Det kan vara en disk som repareras, nätverk som är felinställt eller bara att datorn inte är tillräckligt snabb.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 10:22

tackar...skall prova denna tangentbordskombination nästa gång...

Samma sak här.

Någon gång läste jag att det dröjde så länge för att datorn kontrollerade ramminnet innan den började boota. Jag har 1GB RAM så det kan ju dröja lite men så länge?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-19 17:29

Det som sker är att fsck körs. Är det fel på disken så repareras det och det kan ta väldig tid.

Prova att slå på jornalförandet i filsystemet så ska ni se på rask start.

Skriv i terminalen:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">sudo diskutil enableJournal /</pre>

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-19 20:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Samma sak här.

Någon gång läste jag att det dröjde så länge för att datorn kontrollerade ramminnet innan den började boota. Jag har 1GB RAM så det kan ju dröja lite men så länge?

I instruktionsboken till min PowerBook står det att ju mer minne man har desto längre tid tar det att starta datorn. Sedan verkar ju OS X "Jaguar" ta mycket längre tid att starta än t.ex. 10.1.5

Jag gjorde ett test mellan min G4 Quicksilver, 733 mhz med 512 mb RAM, OS X 10.1.5 och min PowerBook 1 ghz, 512 mb RAM med OS X "Jaguar"...

Det tar ca 10 sekunder längre tid att starta PB:n jämfört med Quicksilvern... Man kan ju annars tycka att nyare dator, bättre prestanda och nyare version av OS X skulle ha positiv inverkan på startup-tiden... Icke!

1
Bevaka tråden