Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook eller iBook?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Det finns ju ett antal mer eller mindre uppenbara skillnader mellan PB och iB, men jag skulle vilja efterlysa en diskussion om de mer subtila för- och/eller nackdelarna med PB i förhållande till iB...

Själv sitter jag med en Pismo som jag mest skriver text på samt arbetar en del med InDesign samt givetvis surf & mail. Jag blir mer och mer sugen på en iBook bl.a. pga. den mer lätthanterliga storleken. Personligen så tror jag att Apple skulle kunna tjäna mycket på en iBook Ti. Vad tycker ni?

/Christian

  • Oregistrerad
  • 2001-05-25 13:09

Det som jag personligen saknar mest på iB är en PC-card plats.

/Micke

Tjena,

Exakt vad använder du PC-card-platsen till? Jag menar, de flesta sådana kort är väl modem, nätverksadaptrar etc? Jag vet att det finns hårddiskar för PC-card-platsen men de har väl inte fått så stort genomslag?

Samt att i min dröm-iBook Ti finns det säkert rum för en PC-card-plats!

/Christian

Tjena,

Jag drog in en sväng på Macoteket och kollade lite på PC-card-grejjor. En intressant sak som jag hittade var SmartMedia och CompactFlash läsare, vilket ju är grymt bra när man som jag använder digitalkamera en hel del.

Det känns nästan som om det skulle kunna sitta en sådan läsare i nästa generations iB istället för PC-card-plats!?

/Christian

Främsta anledningen för en PB är skärmstorleken om man vill ha den som en "arbetshäst".
iBooken kan också bara spegla skärmbilden på en extern skärm/projektor, du kan inte ha olika bilder på LCD - Extern skärm.
PC kortplatsen är också bra för compactflash kort, ljudkort etc.
Om man har en stationär dator till sitt förfogande så tycker jag att iBooken är ett perfekt komplement och den kan mer än väl göra det mesta.
Jag tycker fortfarande att den är grymt läcker! Vill ha...

Den som har mest prylar då han dör vinner!

Personligen så tror jag att Apple skulle kunna tjäna mycket på en iBook Ti. Vad tycker ni?

Vad menar du? Att Apple skulle sälja mer burkar om iBook var gjord i Titanium
- Nya iBook är väl så bra man kan tänka sig?

Ang PC-Card platser: det är väldigt sant att Apple har lyckat minska behovet genom att installera 56k modem, ethernet och airport i burkarna.

Däremot så har jag åtminstonde behov av PC-Card platsen till Compact Flash, Memorystick och Nokia Card Phone GSM-kort!

Tjena,

Vad jag idag ser som de största problemen med iBook:

• speglingen som nämndes ovan
• själva finishen (plast vs. ti)
• kontakterna (USB, FW, Ethernet etc.) är oskyddade och kommer ju med största säkerhet att dra åt sig en massa damm och annat skräp (en mindre detalj, kanske)

Idag är ju PBG4 nästan tre gånger så dyr som iB:n och det stora prisskillnaden ligger i 1) skärmen och 2) G4-processorn. Här borde man defintivt kunna pressa in en mellanmodell av iBook i titaniumskal, bättre AV-stöd, PC Card-plats etc.

Som konkret svar på din fråga: Ja, jag tror definitivt att en iB i titanium hade sålt bättre än en i polykarbo... vad det nu är för tjusigt de vill kalla plasten. Detta är något som jag tror alla som känt skillnaden mellan en VW Beetle II och en BMW M3 kan skriva under på! Skillnaden här är det inte bör vara lika stora skillnader "under huven" och därmed inte lika stora prisskillnader som mellan Beetle II och M3. Vad gäller PBG4 är ju den förståss en Jaguar XJS...

Missförstå mig rätt: jag vill bara ha fler alternativ eftersom att köpa PC är otänkbart, även om jag inser att det kanske inte är möjligt för Apple i dagens läge!

Vi hörs,

Christian

BTW: Det måste kännas ganska tråkigt för Apple att inte äga domänen www.ibook.com ! Det borde vara värt en hacka att köpa upp den!

/C

  • Oregistrerad
  • 2001-05-25 18:06
Citat:

Christian:
Exakt vad använder du PC-card-platsen till? Jag menar, de flesta sådana kort är väl modem, nätverksadaptrar etc? Jag vet att det finns hårddiskar för PC-card-platsen men de har väl inte fått så stort genomslag?

Flashcardläsare och SCSI-adapter.
/Micke

Jag registrerade domänen ibook.nu tre veckor innan dom släppte iBook på MacWorld Expo.

Gjorde dock ingenting med den så jag släppte den...

Idag är ju PBG4 nästan tre gånger så dyr som iB:n och det stora prisskillnaden ligger i 1) skärmen och 2) G4-processorn. Här borde man defintivt kunna pressa in en mellanmodell av iBook i titaniumskal, bättre AV-stöd, PC Card-plats etc.

Jag tycker det finns en ganska bra "trappa" ifrån iBook med CD till TiBook med 500MHz processor:

iBook CD: 13.596:-
iBook DVD: 15.996:-
iBook CD-RW: 17.196:-
iBook CD-RW/DVD: 19.196:-
TiBook 400: 26.995:-
TiBook 500: 35.995:-
Priser ifrån AppleStore

Sedan kan man ju alltid önska sig mer prylar för mindre pengar. Det är klart att en iBook G4/600 med kombinerad CD-RW/DVD för 13.995,- vore trevligt - men samtidigt orealistiskt idag.

Nya iBook är det bästa billiga alternativ Apple har haft någonsin enligt mig. Det är klart att den inte är lika bra som Powerbook G4 - men den har inte dom jätteproblem som gamla iBook hade:

- 800x600 upplösning (nu 1024x768)
- stor som ett hus (nu mindre än PBG4)

[ 25 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]

Citat:

Idag är ju PBG4 nästan tre gånger så dyr som iB:n och det stora prisskillnaden ligger i 1) skärmen och 2) G4-processorn. Här borde man defintivt kunna pressa in en mellanmodell av iBook i titaniumskal, bättre AV-stöd, PC Card-plats etc.

Jamfor du den billigaste iBooken med den dyraste Powerbooken sa ar det val klart att det skiljer i pris. iBooken kommer ju i flera modeller och prisnivaer. Precis som Powerbooken.

Apple fornekade nyss att en ny iBook kommer introduceras i sommar pa MWNY, for ovrigt. Ovantat.

  • Oregistrerad
  • 2001-05-25 22:29

Gör väl inget med liten skärm? Jag ser nästan det som en fördel, menar skaffar jag en bärbar så ska den juh vara rätt liten och få plats i väskan, och displayen täcker det mesta av ytan på överdelen så vad gör det då?

Trevligt med större upplösning med, hade gärna haft större men undrar hur stor texten i fönsterna hade varit då

Ok finns nackdelar med som tex ingen ir port, och att priset stiger så snabbt när den kommer till Sverige, har inget emot att momsen är 25% på varor i Sverige men apple kunde väl sänkt sin inkommst lite så vi dödliga haft råd att köpa en....

  • Medlem
  • 2001-05-26 02:21
Citat:

men apple kunde väl sänkt sin inkommst lite så vi dödliga haft råd att köpa en....[/B]

Grejen är väl att Apple inte har så vansinnigt höga marginaler på iBooks och iMacs; de riktiga pengarna drar de in från PB och G4-tornen… Det är inte realistiskt att hoppas på ännu billigare konsumentmaskiner. Mitt största problem med den är den lilla skärmen. Det finns lite utrymme längs kanterna för en större…

Tjena,

Jämför jag den billigaste iB med dyraste PB är priset tre gånger så högt! Den dyraste iB är 40 procent billigare än billigaste PBG4, men då får du en (antagligen) svindyr CD-RW enhet "på köpet". Då kommer frågan: hur många bränner CD-RW? Jag har aldrig bränt om en skiva någonsin, men det kanske är mitt problem

Som jag ser det borde Apple lugna sig med alternativen vad gäller optiska läsare/skrivare och istället satsa på t.ex. ir-port eller kanske en inbyggd CompactFlash-läsare..?

Hur som helst, iBook är en grym dator. Det är inte så att jag inte kommer att köpa den bara för att den inte har skal i titanium och lucka för kontakterna, men det är klart att man ibland undrar hur Apple tänker...

Vi hörs,

Christian

  • Oregistrerad
  • 2001-05-26 15:51

Jag vill hellre ha en iBook i plast så som den är nu än en i titan, kanske jag är annorlunda men så är det iaf.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Jag vill hellre ha en iBook i plast så som den är nu än en i titan

Jag med. Det är dyrare med Ti och plast är nog mer miljövänligt att framställa och återvinna. Är Ti-skalet mycket lättare, stöt- reptåligare och buckelfriare än plast? Jag skulle vara oroligare för en Ti-iBook än en med plastkänsla.
Men jag saknar HANDTAGET!!!!!!!!!!!!!!!!

Tjena,

Ett handtag skulle man kunna lösa snyggt på en iB! Jag skulle kunna tänka mig någon utdragbar variant snarare än den gamla iB:ns utfällbara...

Det bästa vore (även om det inte alltid är realistiskt att tro att det skall ske) med built-to-order datorer där man också får välja saker som skal, färg, antal kontakter etc. Givetvis påverkar det skalfördelar etc. men för att återigen göra liknelsen med bilindustrin så var det ju längesedan Ford sade att bilar bara behöver finnas i en färg: svart!

Vi hörs,

Christian

Ett praktiskt problem är ju att burkarna tillverkas i Taiwan - inte i Cork på Irland. Det blir långa leveranstider...

Njaa..
Om du tittar på dokumenten som följer med leveranserna så blir leveranstiden inte så mycket längre.
Det är tullen i Holland som kan ta tid om de strular.

  • Medlem
  • 2001-05-27 18:10

Till Ti finns det ett handtag att köpa, såg det på powerbookzone.com eller nåt sånt…

  • Oregistrerad
  • 2001-05-28 08:29

Hmm tror faktiskt tyvärr att metal är miljövänligare och lättare att återvinna med tanke på att man bara kan smälta ner det och forma om det.

>Till Ti finns det ett handtag att köpa, såg det på powerbookzone.com eller nåt sånt…

sant, det är ett fantastiskt tillbehör - dock inte i titan, utan i aluminium.

--

gällande diskussionen angående avsaknaden av kortplats i ibooken, tycker jag att det vore en bra ide att ändra airport-kortet till CF-storlek inför 802.11a-övergången. då skulle apple kunna låta sina kunder använda CF-kortplatsen till minnen och annat kul. jag använder idag en digital kamera med compact flash och tycker at det är otroligt smidigt att slippa sladd-trassel var gång jag ska ladda över bilder till datorn. jag sätter bara CF-minnet i en liten PCMCIA-adapter, knöar in den i powerbooken och får upp en ny "hårddisk" på skrivbordet. det är onekligen lite smidigare än sladdar och sånt. dessutom drar överföringar via kabel en del på kamerans batterier, så jag gillar egentligen inte alls sladdlösningar.

ibook MÅSTE få en CF-kortplats! (om det går att kombinera denna med airport på något sätt, tror jag att det kan vara räddningen för apple, som ändå måste hålla prisnivåerna rimliga för denna lilla konsumentdator...)

Jag håller med Ekelund om att jag nog hellre vill ha plast än titan som skal. Vi köpte in en "Titan" till kontoret och visst är den läcker, men personligen gillar jag iBooken mera, den känns mera tålig helt enkelt. Så jag vågar ta med mig den någonstans...

Skärmen på iBooken upplevde jag som vassare när jag kollade på den. Men det kanske har att göra med den högre upplösning ("tätare" kanske är rätta ordet).

Däremot skulle det ju inte vara helt fel om iBooken var lika tunn som Titanen.

Den klart största nackdelen med iBooken i mina ögon är att Apple valt att inte tillåta skärmdelning, trots att grafikkortet med all rimlighet borde klara det... (läste någonstans att det var ett "politiskt" beslut från Apples sida, för att inte kannibalisera på försäljningen av PBG4).

  • Oregistrerad
  • 2001-06-03 13:06

Ungefär som det där med busshastigheten... 66 Mhz i iBook, 100 i Titainum. Larvigt.

Tjena,

Något måste de ju göra för att hålla nere priset och prestigen men det kunde kanske skötas utan "politiska" beslut.

Precis som tott sade ovan så är ju marginalerna mindre för iB och iMac vilket ju måste tas hem på andra områden. Jag tycker dock att det visar att Apple nu för första gången verkligen är med på tanken att skapa en "lågprislinje" vilket ju startade med de första iMacarna men som först nu tar steget ut med billigare platta skärmar m.m.

Gudarna skall veta att det har behövts en längre tid. Men när det går sämre för Compaq och Dell borde ju rimligtvis Apple med sin kaxiga attityd kunna plocka även PC-människor...

Vi hörs,

C

  • Oregistrerad
  • 2001-06-09 16:30
Citat:

Idag är ju PBG4 nästan tre gånger så dyr som iB:n och det stora prisskillnaden ligger i 1) skärmen och 2) G4-processorn. Här borde man defintivt kunna pressa in en mellanmodell av iBook i titaniumskal, bättre AV-stöd, PC Card-plats etc.

Det Apple behöver en ännu mer portabel modell för proffsanvändare: 12" skärm, bättre AV-stöd, extrern CD (eller CD-RW eller whatever) i titan. iBook ska tydligen vara lite smäckig, vilket ju knappast är bra för de som reser mycket. Men 2,4kg är asmycket i jämförelse med många PC bärbara på marknaden. Däremot kan man väl ändå konstatera att iBook är en av de mest prisvärda burkarna från Apple någonsin...

  • Medlem
  • 2001-06-10 00:02
Citat:

Skapades ursprungligen av: Thomas Weigle:
Det Apple behöver en ännu mer portabel modell för proffsanvändare: 12" skärm, bättre AV-stöd, extrern CD (eller CD-RW eller whatever) i titan.

En Duo alltså! Varför inte, vore bra att ha det valet.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-10 15:11
Citat:

En Duo alltså! Varför inte, vore bra att ha det valet.

Ja, en duo. Fast utan en massa onödiga tillbehör. En extern CD-RW alt kombo vore det enda man behövde (och kombo bara om vi tror att DVD kommer att ta över som format).

Personligen tror jag att nuvarande bärbara inte lyckas pricka in business-användare annat än möjligen några projektledare i byråvärlden. iBook är snygg, men vill Sten, 42, VD verkligen använda samma burk som dottern Lisa, 14? Och Ti kostar för mycket och är för stor...

Har Apple överhuvudtaget en chans mot den målgruppen? Självklart. Speciellt nu när det blivit allt populärare med diverse gadgets.

1
Bevaka tråden