Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Suddigt vid lägre upplösningar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man ändrar upplösningen till något under 1024x768 i OS X, på iBook blir allt fruktansvärt suddigt pga att grafiken liksom dras ut, vilket jag själv tycker är en kass lösing. På DELLs bärbara tex behålls skärpan då man vid lägre upplösningar får bildytan lagd i mitten med en svart ram.

Kan man ändra detta på iBook/OS X, eller har Apple låst denna inställning i hårdvaran?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-16 00:31

Det är ganska normal att i andra upplösningar blir det sämre i LCD skärmar. Vissa skärmar är "duktigt" att klara av andra upplösningar. Men i generellt är det så att i "fabrik nivå" är det optimalt för en viss upplösning. Därför märker man att om man ändrar upplösning blir det det sämre.
Detta problem är samma på PC eller Mac eller annan datorn

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Det är ganska normal att i andra upplösningar blir det sämre i LCD skärmar. Vissa skärmar är "duktigt" att klara av andra upplösningar. Men i generellt är det så att i "fabrik nivå" är det optimalt för en viss upplösning. Därför märker man att om man ändrar upplösning blir det det sämre.
Detta problem är samma på PC eller Mac eller annan datorn

Jo, jag vet. Men det finns två olika metoder. Min förklaring var nog lite kass den också. Den ena metoden går ut på att bilden dras ut och det läggs nån slags antialias över det hela. Detta resulterar alltid i att bilden blir suddig. Den andra metoden går ut på att man helt enkelt skalar av pixlarna som inte används vid lägre upplösning och dessa pixlarna bildar istället en svart ram runt bilden.

Jag föredrar alltså metoden där pixlarna skalas av framför den andra, som olyckligtvis är standard på iBook. Jag har förresten hört att det kan bero på drivrutinera. Kan man kanske slå in nånting i terminalen för att ändra inställningen? Eller finns det nån annan lösning?

EDIT: stavfel

[ 16. mars 2003, 00:46: Meddelandet ändrat av: Christobal ]

Jag har inte sett något någonstans om att det skulle vara möjligt att göra den ändringen. Men jag har iofs inte letat aktivt efter det.

1
Bevaka tråden