Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 - Vilken enskild förändring vill du göra?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok. Du får en kvart med Apples tekniska chefer. Du får bestämma:

Nämn en (1) förändring som du vill göra på nya Powerbook G4 och motivera ditt svar

[ 25 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Ge mig dubbla batterier! Saknar detta väldigt mycket ifrån min Pismo

Det är så dålig batteritid på TiBook...

* Fixa glappet i batterikontakten så att inte burken tvärdör när man lyfter upp den.

* Bättre grafikkort. Skrolla i IE är inte roligt

* Trimma DVDn så att inte en del skivor fastnar halvvägs ...

Annars är det en jävla bra burk ... tnx Apple!

Jag har en liten fundering om varför de flesta bärbara PC burkarna som har lika stora TFT skärmar kan visa mycket högre upplösningar än motsvarande mac tft..

Kör dom någon form av fejky variant el hur kan det komma sig att vissa bärbara (ok kanske med 14,1" skärm men ändå) kan köra 1600x1400 el dyl upplösningar medan min Ti endast klarar 1152x768?

Om det går borde Apple fixa o trixa till detta lite, högre upplösning åt folket (iaf mig)

[ 05 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Vad gäller förändringar på PB Ti (för förtydligandets skull) så vill jag ha CD-RW alt DVD-RW som tillval samt GeForce 2Go!

[ 05 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Bättre grafikkort om det gör så att OS X går snabbare.

[ 05 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Ingen som vill ha högre upplösning på skärmen?

Jag har sett bärbara datorer med både 1400x1050 och till och med 1600x1200 upplösning. Mycket trevligt!!

Det var väl precis vad jag skrev 3 inlägg ovanför?

Frågan är varför Apple kör så litet eller om det är PCna som fejkar högre upplösning?!

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 20:57

Nja, det är väl till att börja med olika DPI på Mac / PC. Mac har 72 DPI på skärmen. Någonstans hörde jag att det är typ 90 DPI på PC. Kanske är fel, men jag vet inte. Vid samma upplösning, t ex 1024 x 768 så ser saker och ting inte lika stora ut på de bägge. Kommer inte ihåg vilken som visar teckensnitt vid t ex 12 punkter större än den andra, men har för mig att allt ser större ut i Mac. Jag är ganska ointelligent så jag kan inte förklara i närmare tekniskt djuplodande detaljer...

Hur är det med DVDn, borde inte den matas från höger? Äger själv ingen PB Ti så jag har ingen aning om det är störande men det verkar ganska skumt att mata in skivorna framifrån, speciellt om man skulle sitta med den i knäet el. dyl.

Det är nog en av de få sakerna som borde ändras på iBooken. Byt ut den tråkiga CD/DVD-spelaren mot en "slot loaded". Eeh, hur skiver man det på svenska?

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 23:39

Det är en "inkastnings..." "automatisk suction control" "inkastmatad" (© Apple Sverige-ord) "slot loading" DVD på den, sådeså! Men däremot, att den är framåtmatad... well, man har den väl oftast på ett bord? Inga problem tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 23:40

Åh, ajboken. Aj see. Förlåt.

Windows visar bildpunkterna i 96dpi att jämföras med 72dpi.. men det är frågan om det verkligen är den som sätter skärmstorlekarna.. möjligt som sagt..

Vad gäller DVDns in/utmatning på framsidan så är den helt klart bättre än o ha som gamla burkarna till höger med en släde.. även om det skulle vara slot-in där så skulle den vara mer i vägen..

as skönt o slippa flytta musen o ev musmatta bara för o hiva in/ut en cd..

Jag skulle vilja att man jordar chassit på Tibook. För det är lätt irriterande att man inte redan gjort det.

Jag upplever inte att det är dålig batteritid på min Ti.
Jag kör den utan strömadapter varje kväll tills batteriet är slut. Med Airport på (märk! AP tar ström) så fär jag alltid drygt 3 timmar i OS 9.
Kör man OS X så är batteritiden betydligt kortare.
Ti har lika taskiga gummifötter som Pismo, de lossnar efter några dagar. Nya iBooken har en annan bättre lösning.

Det som är absolut sämst på Ti är Airport mottagningen och den bör förbättras.

Nja, nog är det väl ändå vikten som borde göras nåt åt......

Disc-bråck!!!

/ Anders

Gör om skalet - det ser ju ut som en PC!

Fy så du säger.. det är den snyggaste bärbara macen jag sett någonsin, o så säger du att den ser ut som en pc..

bärbara pc har ju alltid en massa extra krims krams runt om, fula uttag, massa knappar o lysdioder etc

G4 Ti är SNYGG, CLEAN o GRYM

ingen förändring i skalet utom div "bugg" fixar typ styva upp skalet runt CDn lite så man slipper höra skrap i CDn när man har handen vid den högra halvan av tangentborder samtidigt som en CD snurrar inunder..

Jag tycker att apple borde omvärdera deras syn på Mobil filmstudio. När man leverar deras minsta model med 10 GB, det känns ungefär lika spännande som att köpa en för liten kostym eller som att äta kola med papper. 100 GB vore bättre och gör mer själ för namnet en så kallad Mobil filmstudio

Alla behöver inte en mobil filmstudio!
De som inte behöver detta har en chans att köpa en maskin utan att behöva betala för något de inte behöver.
En tjänsteman som använder datorn för Word & Excel kan skriva många brev innan han/hon fyllt 10 GB.
De som behöver en mobil filmstudio kan beställa den med 30 GB och köpa en bunt med LaCie Pocket Drives...

Citat:

Skapades ursprungligen av: igor Addams:
Jag tycker att apple borde omvärdera deras syn på Mobil filmstudio. När man leverar deras minsta model med 10 GB, det känns ungefär lika spännande som att köpa en för liten kostym eller som att äta kola med papper. 100 GB vore bättre och gör mer själ för namnet en så kallad Mobil filmstudio

De som kör Desktop Video seriöst köper till externa FireWire-diskar som är stooora, dvs 70-80 GB. 10 GB-disken kan du byta ut mot en 48 GB från IBM. Det är den största "PowerBook-disken" som finns idag.

Hårddiskar går alltså att byta ut som man vill. Man får ju självklart "pilla på sin DV-studio" så den blir bra

Hej på er!
Jag har en g4 titan 400mhz/384mb internt/os 9.1.Är mycket nöjd med den.
Jobbar som webproducent och har maskinen i gång nästan alltid.
Underhåller den med : norton och iclean mycket ofta...Då funkar den alltid...

Om man nu skall få utveckla den bärbara g4:an så önskar jag att tex :att skärmen satt på två axlar så att den var höj och sänkbar :Det skulla man kunna göra med ett mycket enkelt ingrepp.Sedan förvånar det mig att man inte kan få enbärbar med ett löstagbart tangentbord.Också det går att göra med ett mycke enkelt ingrepp.När det gäller mer tekniska detaljer så finns det ju mycket man skulle vilja ha,tex löstagbar hårdisk med firewire ut och in.Skulle lätt kunna konkurera med La Cie produkterna..Fast om sanningen skall fram så är jag super nöjd redan nu......

mvh/ flamman

Jag upplever inte att det är dålig batteritid på min Ti. Jag kör den utan strömadapter varje kväll tills batteriet är slut. Med Airport på (märk! AP tar ström) så fär jag alltid drygt 3 timmar i OS 9.

Jag använder Airport iofs - det kan vara en anledning till den dåliga batteritiden. Jag hade en Powerbook G3/400 Pismo innan utrustad med dubbla batterier. Då fick jag cirka 6 timmar up-time, vilket var helt ok tycker jag!

Jag tycker den Tibook G4 liknar en Pc kör den med VPC och lurar vilken Pc fåne som helst. Inte speciellt innovativt.

Hallå? Titanium ser väl aboslut inte ut som en PC.
Ren design är jävligt ovanligt.
Värsta PC exemplet är IMBs. De har iof. högre upplösning men eftersom det är samma storlek på skrärmen så är det lite smått. Dessutom har TB "widescreen". PC har ju 14.1 tum på höjden OTROLIGT KORKAT. specielt vid video/se dvd film då 16:9 passa bättre till TBn.

Att dessutom TB har ett lysande Äpple på baksidan gör att PC bara kan gå dränka sig.

Hallå? Titanium ser väl aboslut inte ut som en PC.
Ren design är jävligt ovanligt.
Värsta PC exemplet är IMBs. De har iof. högre upplösning men eftersom det är samma storlek på skrärmen så är det lite smått. Dessutom har TB "widescreen". PC har ju 14.1 tum på höjden OTROLIGT KORKAT. specielt vid video/se dvd film då 16:9 passa bättre till TBn.

Att dessutom TB har ett lysande Äpple på baksidan gör att PC bara kan gå dränka sig.

  • Medlem
  • 2001-07-31 08:44

1. högre upplösning på skärmen
2. snabbare proccesor
3. ingen fläkt
4. 1 modul platts där DVD,n sitter
5. lättare
6. tunnare
7. skönare styrplatta
8. 2 FW portar
9. bättre batteri
10. titan = dåligt det ska va kolfiber

jag tror att nästa PB kommer att vara composit matreal som kolfiber

  • Oregistrerad
  • 2001-08-04 15:33

Ett bättre grafikkort skulle inte vara helt fel. Visst funkar det anständigt med det som redan finns, men för att Quake 3 ska flyta på bra kan man inte ha den absolut högsta detail-leveln. Quake 3 funkar för övrigt sktisnabbt med 800x600, 32bit färg o textur, trilinear filtering och näst högsta detail-steget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-04 21:18

Sällar mig till rösterna på den här sidan som kritiserar lite av designen; definitivt har Apple den här gången sneglat på PC-datorerna för att locka till sig fler presumtiva kunder! Men man kan väl lungt utnämna TiBooken till tidernas fräckaste PC-design (inget fel med det), dock hade det varit mer lojalt mot sin egen designintegritet att komma med en annan lösning.
Själv tycker jag egentligen att problemet ligger i själva skärmen; den är inte optimal i varken betraktingsvinkel eller kontrast - något som borde vara självklart om man t.ex. skall använda maskinen som DVD-spelare! Större hårddisk har vi också hört många röster om, vilket jag instämmer i. Den här bärbara datorn är ju främst tillverkad som multimediamaskin och då skall man anpassa hårddisken därefter (utan att behöva ansluta externa hårddiskar - "miff"lösning!). Skall man bara ha maskinen att köra excel- eller worddokument på kan man ju lika gärna spara många sköna tusenlappar och välja en enklare modell av dator...!).
Så till Apples tekniska chefer. "You´ve done good!
But you must do it even better!!!"

O isåfall har PC skärmarna som på 14,1" yta kan ge 1600x1280 hyfsat tätt mellan sina bildpunkter..

Nåja vad som vore det bästa för Apple och även för deras kunder (dvs oss) vore om man precis som med iBooken erbjöd EN klockfrekvens o därefter möjlighet till val vad gäller CD, CDRW, DVDR, Combo samt BTO för RAM o HD som sig bör..

Ett GeForce 2Go är väl oundvikligt vid nästa uppdatering lixom CD-R (o ev DVD-R) möjlighet..

Samt att CPUn nog får sig en liten kick iaf..

Men jag tycker det vore bättre för alla om man slopade olika CPUer o istället satsade på lägre priser.

400 eller 500Mhz.. ingen större skillnad där egentligen va? (Nu blir väl alla 500 ägare sura? hehe) Men jag tycker INTE den är prisvärd.. 400 är det desto mer, även om den oxo är något dyr (men man får mycket för pengarna)...

Bevaka tråden