Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spänningsaggregatet till PowerBook G4 blir varmt

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Egentligen två saker:
1. Har vid ett antal tillfällen upptäckt att då jag lämnat datorn i vila tex över natten och sedan ska starta igen nästa dag, så har laddaren lagt av. Det lyser ju normalt grönt eller gult beroende på om batteriet laddas eller inte. Då kopplar jag ur laddaren från nätet och ansluter igen så börjar batteriet laddas ( gult ljus ). Är det någon som har varit med om detta och vet vad det beror på?
2. Efter en hel dags användning av datorn är laddaren väldigt varm. Är det så att laddaren är underdimensionerad för att klara av att hålla batteriet uppladdat under hela dagen?

[ 18. februari 2003, 09:44: Meddelandet ändrat av: Peter Fahlcrantz ]

Citat:

citera:2. Efter en hel dags användning av datorn är laddaren väldigt varm. Är det så att laddaren är underdimensionerad för att klara av att hålla batteriet uppladdat under hela dagen?

Min blir också rätt varm, men den har aldrig krånglat så det är säkert helt normalt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Fahlcrantz:
Har vid ett antal tillfällen upptäckt att då jag lämnat datorn i vila tex över natten och sedan ska starta igen nästa dag, så har laddaren lagt av.

Händer mig också. Jag köpte en ny laddare hem och den stänger av i tid och otid. Testar den på jobbet nu och här fungerar den perfekt.

/c

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 10:48

Powerbook fr.o.m. 1GHz modellen använder sig av ett 65W-nätaggregat till skillnad från tidigare modeller som har ett 45W-dito. Skillnaden på de två är att kontaktdonet mot datorn på 65W-modellen är vit och 45W-modellen är silver.
Om man kör 45W-modellen mot en PB som skall ha en 65W-matning, kan jag tänka mig att nätaggregatet inte orkar och går in i skyddsläge.

Jag köpte dator och nätaggregat tillsammans och kontaktdonet är vitt. Så det borde funka??

Förresten..vad menar du med skyddsläge?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 13:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Fahlcrantz:
Förresten..vad menar du med skyddsläge?

Den kopplar ur sig när den blir för varm. Precis som en dator när det blir hett i burken.
Bytt ut aggregatet om det inte funkar. Det finns säkert ett och annat måndagsexemplar.

Citat:

citera:
Om man kör 45W-modellen mot en PB som skall ha en 65W-matning, kan jag tänka mig att nätaggregatet inte orkar och går in i skyddsläge. [/QB]

Men tvärtom ska inte vara några problem för varken dator, batteri eller nätaggregat?

/c, 65 watt mot PB/400

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 18:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
[quote]citera:
Om man kör 45W-modellen mot en PB som skall ha en 65W-matning, kan jag tänka mig att nätaggregatet inte orkar och går in i skyddsläge.
[/quote]Men tvärtom ska inte vara några problem för varken dator, batteri eller nätaggregat?

/c, 65 watt mot PB/400 [/QB]

Helt korrekt! Det går dessutom inte att beställa det vita 45W-aggregatet längre. Bara Portabel Power Adapter 65W (M8943Z/A).

Jag pratade med Apple om min adapter till 1GHz 15´ superdrive om min adapter. Den lägger av om jag inte har den jordade kabeln i. Efter lite strul så lovade de att en ny kommer med posten. Trevligt.

Förlåt..? Jordade kabeln?? Adaptern är inte jordad.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-20 12:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Fahlcrantz:
Förlåt..? Jordade kabeln?? Adaptern är inte jordad.

Jodå! 65W varianten är jordad. Det sitter en metallpinne i "klossen", en mötande metallskena i kontakten och vanlig jordad stickpropp i vägguttaget.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Fahlcrantz:
Förlåt..? Jordade kabeln?? Adaptern är inte jordad.

Jodå! 65W varianten är jordad. Det sitter en metallpinne i "klossen", en mötande metallskena i kontakten och vanlig jordad stickpropp i vägguttaget.

Visst fasen...det stämmer, tänkte inte på det. Jag använder den jordade kabeln på jobb o låter den sitta kvar när jag tar hem PowerBooken och ansluter adaptern direkt hemma..

[ 20. februari 2003, 13:34: Meddelandet ändrat av: Peter Fahlcrantz ]

1
Bevaka tråden