Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undring om datorer och magneter

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 18:49

Jag sitter här och designar ett etui till bärbara datorer (mac).
Jag vill gärna använda en magnet som stängningsanordning. En ganska stark magnet kommer det att handla om.

Frågan lyder: Hur påverkas en dator av magneter?

ps. det handlar givetvis inte om industristyrka på magneterna, utan snarare starka hushållsmagneter. ds

Vet inte. Men låset till locket på PB G4 är så pass kraftigt magnetiskt att en penna med metallclip fastnar på knappen, så det är nog ingen större fara med magnetlås på väskan.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 19:01

Det låter ju bra.
En annan grej är att det kommer att löpa en magnetlist runt hela datorn. Kanske kan någon del vara mer känslig, eller så...
Vad vet jag.
Men jag betraktar "framsidan" på datorn som säkrad nu, i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 19:11

Tangentbordet sitter ju delvis på plats med hjälp av magneter. Och dom är ju iofs inte så starka men jäkligt nära moderkortet.

Ja, och magnetlåset till "locket" sitter snuskigt nära hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 19:18

Det här låter ju hur bra som helst!
Vänta och se, så kommer ni snart att ha ett etui hemma, ni lyckliga som äger bärbara datorer. För ni kommer vilja ha det

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jamerson:
Det här låter ju hur bra som helst!
Vänta och se, så kommer ni snart att ha ett etui hemma, ni lyckliga som äger bärbara datorer. För ni kommer vilja ha det

Du får lägga ut en länk med bild när det är klart så man får kolla!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 20:14

Har tänkt lansera den på en Göteborgspub. Har aldrig varit på någon, men nu är det dags, för nu har jag något att visa!
Om det nu finns några pubar längre, det kanske är vidareutvecklat?!

Var inte otållig, bara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 20:34

Skulle det inte fungera med kardborreband istället?

Eller dubbelhäftande tejp...

Eller ett hushållssnöre?

Eller blixtlås?

*slutar nu*

Hihihi.

/Ola

[ 17. februari 2003, 21:19: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 23:32
Citat:

citera: Skulle det inte fungera med kardborreband istället?

En tänkbar alternativ lösning, som jag hade. Men det blir snyggare lösning med magnet. Och eftersom det är frågan om etuier till mac-datorer, så är formen viktig!
Dessutom diggar jag inte ljudet av kardborreband. Inte så att det är otäckt, utan att det låter mycket - jobbigt i tysta lokaler, tycker jag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jamerson:

Citat:

citera: Skulle det inte fungera med kardborreband istället?

En tänkbar alternativ lösning, som jag hade. Men det blir snyggare lösning med magnet. Och eftersom det är frågan om etuier till mac-datorer, så är formen viktig!
Dessutom diggar jag inte ljudet av kardborreband. Inte så att det är otäckt, utan att det låter mycket - jobbigt i tysta lokaler, tycker jag.

Jag antar att du inte tänkt dig att göra ett "etui" i bävernylon med kardborreband, som mondo65 tycks föreslå.
Det handlar om en mer elegant lösning, antar jag.
Då ska det självklart vara magnetlås eller magnetförslutning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 23:49

Vad sägs om lite lappslöjd då? En näverkont med snörning med läderremmar?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 23:54

Det hade ju varit underbart!
Men produktionskostnaden och tiden blir lite stor då.
Men till mig själv hade det varit fint med lite renhornsinlägg och lite silver!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jamerson:
Det här låter ju hur bra som helst!
Vänta och se, så kommer ni snart att ha ett etui hemma, ni lyckliga som äger bärbara datorer. För ni kommer vilja ha det

Jag bokar upp mig på en!

Förresten lekte jag och en polare med en stark magnet en gång...fast på en crt-skärm. Oj, va roligt det var...

Efter en avmagnetisering funkade den kanon igen...

//fredrik

Jag skulle nog inte våga köpa en datorväska som hölls stängd med en magnet med tanke på vad en magnet kan göra med en hårddisk.

Själv har jag en väska tovad av fårull till min PowerBook 170. Hela ekipaget känns svårt gammalt och genuint.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 08:46
Citat:

citera: Jag skulle nog inte våga köpa en datorväska som hölls stängd med en magnet med tanke på vad en magnet kan göra med en hårddisk.

Det var ju precis det jag undrade. Om du vet, så kan du väl berätta: Vad kan en magnet göra med en hårddisk?
För visst sitter hårddisken nånstans under styrplattan även på nyare powerböcker, där det som sagt redan finns en magnet?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 08:59

Det finns ju olika typer av magneter. Vanliga ferritmagneter är väl inte så farliga. Ett platt band av det materialet bör inte skada hårddisken eftersom krafterna är rätt svaga och utspridda. Banden är dessutom lätta att kapa till i rätt storlek. Du skulle kunna göra en lång, överlappande flik med ett magnetband längst ut som fästs i bakkanten av datorn istället om du vill vara helt säker.

Men magneter av neodymium är bra mycket mer kraftfulla och skulle antagligen kunna skada informationen på hårddisken om de kommer för nära. Den magnetiska energi är mer intensiv i neodymiummagneter, på en punkt, och inte utspridd. En neodymiummagnet har tre till fem gånger mer kraft än en ferritmagnet av samma storlek.

Hårddisken på Powerbook G4 och iBook sitter väl till höger framtill på datorn? Men vad är det som säger att bara hårddisken kan skadas? Vad händer med LCD-skärmen och andra komponenter?

[ 18. februari 2003, 10:22: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag är också ytterst tveksam till magnetlåset, det är ju faktiskt så att även om det är frågan om ett svagt magnetfält så utsätter man elektroniken i datorn för ett fält som inte den är testad för att klara. Alla elektriska/elektroniska apparater ska ju vara CE märkta och klara av EMC-direktivet bla, och detta handlar ju om att inte påverka eller påverkas av elektriska störningar.

[ 18. februari 2003, 09:18: Meddelandet ändrat av: Peter Fahlcrantz ]

1
Bevaka tråden