Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

60 GB & 5400rpm i Powerbook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i valet att möjligen sätta i en snabbare hårdisk i min PB 550 ( har tröttnat på originalets 4200rpm ) och ser att Macoteket påstår att IBM´s Travelstar 60GB som är 12,5 mm tjock ska kunna passa i en G4 Powerbook - kan detta stämma, trodde max var 9,5 mm. Borde jag istället köpa deras dyrare 9,5 mm Toshiba-disk ??? Är de extra 750 kronorna befogade för Toshiba disken ???

IBM Travelstar 60GB 2.5" IDE 5400rpm
60GB 
12ms
12.5mm 
3369kr

Toshiba 60GB 2.5" IDE 5400rpm
60GB 
12ms
9,5 mm 
4119kr

Min erfarenhet av IBM-diskar är att de är opålitliga - hade jag varit du och haft råd hade jag tagit Toshiban - är jag jag och inte har råd hade det kanske lutat åt IBM:en...

3 andra saker du bör kolla upp:

1: jag har för mig att Toshiba har någon slags vätskelager i sina diskar som ger lång livslängd och tyst gång. Men jag är inte säker så kolla upp.

2: jag har även hört ryktas att 5400 kontra 4200 inte gör så stor skillnad i en Powerbook annat än att de förbrukar mer ström med följden...

3: Cacheminnet på disken är viktigt också så glöm inte kolla detta!

Så här säger Apple i sitt develepor notes om just din modell:

Citat:

citera:The hard disk is the same physical size as the ones in the recent PowerBook G3 Series computers: either 9.5 mm (0.37 inches) or 12.7 mm (0.50 inches) high.

Du går alltså alldeles utmärkt med båda diskarna.

Jag stoppade in en IBM 5400 rpm-disk i min iBook och den har fungerat bara fint sedan dess.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag stoppade in en IBM 5400 rpm-disk i min iBook och den har fungerat bara fint sedan dess.

Ingen skillnad i prestanda?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag stoppade in en IBM 5400 rpm-disk i min iBook och den har fungerat bara fint sedan dess.

Ingen skillnad i prestanda?

Jo, den upplevdes som snabbare, även om jag inte mätt den. Som jag skrev i tråden om hårddiskbytet (den jag länkade):

"Jo min subjektiva uppfattning är att hela datorn känns snabbare. Jag har inte gjort några mätningar eller sånt, men det är så jag upplever den. Nu ska det tilläggas att jag ju fick en ren installation av 10.2 och det kan ju ha påverkat också, men det känns som det inte kan vara hela förbättringen."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-16 01:08

Uppdaterade till 48 GB 5400 rpm i min pismo och den blev snabbare! Har nog inte kvar siffrorna nu men hon blev märkbart snabbare med ny disk!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Ingen skillnad i prestanda?

Jo, den upplevdes som snabbare, även om jag inte mätt den. Som jag skrev i tråden om hårddiskbytet (den jag länkade):

Ah... uttryckte mig slarvigt - vad jag syftade på var prestandan hos batteriet - varar det lika länge eller sugs det ur snabbare?

Aha! Ja det var ju en bra fråga... jag vet faktiskt inte. Problemet var att batteriet redan sedan tidigare var rätt kasst. På ett och ett halvt år hade batteritiden gått från 3 timmar till 1 timme eller mindre.

Ett tag var batteritiden nere på 10 minter faktisk, men en reset av PMU:n gav tillbaka en timme i alla fall.

En rimlig gissning kan ju vara att hårddisken drar lite mera ström om den snurrar fortare. Men det är bara en gissning.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ett tag var batteritiden nere på 10 minter faktisk, men en reset av PMU:n gav tillbaka en timme i alla fall.

Hur gör man denna manöver... ?

Jag tänkte slaska in en sån i min TiBook, ringde Macoteket och dom avrådde mig från att göra det, det var värmeproblem så dom.
Jag har en 40 GB i den nu och det duger bra till det jag gör på den.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ett tag var batteritiden nere på 10 minter faktisk, men en reset av PMU:n gav tillbaka en timme i alla fall.

Hur gör man denna manöver... ?

Det beror på vilken modell du har. Apple har en sidan om detta här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-s
(Det är till och med på svenska!)

Detta hjälpte mig, men det hjälper inte alla. De här problemet med 10.2.4 och batteritid verkar inte lösas med hjälp av detta.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
På ett och ett halvt år hade batteritiden gått från 3 timmar till 1 timme eller mindre.

Ett tag var batteritiden nere på 10 minter faktisk, men en reset av PMU:n gav tillbaka en timme i alla fall.

Ajajajaj! Detta har hänt mig as well - 3 timmar till 1 timme! Det hände inte med 10.2.4, det ver jag säkert eftersom jag noterat problemet innan dess. Det är tämligen sporadiskt jag kopplar ur PB:en ur jacket, kan gå veckor mellan ibland och ibland flera gånger dagligen. Men jag anar att det skedde med någon uppdatering i höstas...

Testade att ringa det där numret men eftersom min dator är något äldre än ett år så kunde mannen där inte ge mig annat råd än att jag skulle installera om Jaguar. Ville jag ha hjälp att lösa problemet (läs hemliga resetningar av "mjukvara" hårdvaran) skulle det kosta 495 kronor.

Detta var jag också enligt dem tvungen att göra innan jag kunde åberopa 2 års garanti på hårdvaran (först sa han att garantin bara var 1 år, men efter att jag läst upp konsumentköplagen kunde man tydligen åberopa 2 års garanti.)

Och... om det skulle visa sig vara ett hårdvaruproblem som i så fall faller under garantin skulle jag inte behöva betala något för supporten. Supportsnubben var tämligen säker på att det var ett mjukvarubetonat problem, men han kunde inte avslöja om jag inte betalade hur jag skulle bli av med det.

Batterilivslängd på fulladdat batteri: ca 40 min

Kan inte någon med dator nyare än ett år och det här problemet ringa supporten, få reda på alla knepen och posta dem här?

Edit: Apples supportnummer: 08-587 711 30

[ 19. mars 2003, 14:45: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

1
Bevaka tråden