Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa handdatorn för Mac-folk.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med en Psion 5x-kopia vid namn Ericsson MC218 idag och funderar på att byta till en annan handdator som fungerar bättre med min Powerbook. Vilka maskiner fungerar bäst om man vill synka kalender, e-post och sånt med exempelvis MS Entourage via IR ?

Jag använder en Palm V, funkar bra.

Jag använder Psion Revo som jag är extremt nöjd med. Har dock aldrig kopplat den till ngn dator (ingen backup på 1 1/2 år!!

hört att det skall komma mac-kit, men det kanske var rykten bara..

Jag sitter just nu och väntar på att min Palm m500 skall anlända från grabbarna på Macoteket..(Måste det verkligen ta 11 dagar till?? hörru mannen?) Denna tror jag kommer att vara super. Jag har haft en Palm III som varit min trotjänare länge men som nu kastat in handduken.

Palm har oöverträffad kompatiblitet med macen, funkar suveränt med synk via IR också. Jag synkar den via docka på jobber och via IR hemma, funkar suveränt.

Titta även på Visor edge, den har en urläcker design och ligger i samma prisklass. Det som stör mig lite när det gäller Visor är dock det att det har talats om att man inte kan uppgradera operativsystemet på dessa. Jag vet inte om detta stämmer, är det någon annan som vet mer om detta??

Detta plus att den nya palmen är snabbare och att den har multimediakort plats gjorde att jag föll för den men det var inget uppenbart val.

Tjena,

Jag håller med ovanstående talare... Palm m500 (eller ännu hellre m505 med färgskärm ) är en riktig godbit och antagligen snäppet bättre än Visor Edge.

Men har man en PB Ti så köper man nog ändå Edgen... Designen passar ju så bra ihop! Och, Edge är inte i plast! Även om det inte är Titanium så är skalet inte i hårdplast i alla fall...

Fast hur är det nu då med nya iBooken? Man kanske inte måste ha en handis OCH en bärbar länger..?

Vi hörs,

Christian

Trist att inte iPaq går att synka med Apple burkar ännu...den slår allt vad Palm Pilot heter.

När Outlook kommer i skarp version så hoppas jag att den innehåller synkning till iPaq, vaggan har ju USB interface osv - det ska väl inte vara så svårt???

Så länge Ipaq kör WindowsCE eller vad det heter den här veckan så kan vi nog glömma nåt stöd för MacOS. Microsofts monopoltänkande slår igenom där man som minst anar det.

Därmed inte sagt att det skulle vara en jättemarknad för den som lyckades skriva en tredjeparts produkt för ändamålet att synka en WindowsCE-maskin till MacOS.

Martin,
Kan du förtydliga vad du menar då du säker att iPaq slår allt i Palm väg.
Jag tror nämligen inte på konceptet att en handdator skall ersätta eller tävla med en notebook. En PDA är för mig något man har information på men man jobbar inte med den, jag menar, man skriver inte sin marknadsplan eller gör sina Excel kalkylblad på den.

Diskussionen fortsätter hetare än någonsin i vårt nya gemensamma forum för Powerbook, iBook och Handdatorer!

Jag hade en Palm Vx innan jag såg iPaq H3630 (den rätta beteckningen) på en mässa. WOW vilken skillnad!

  • Betydligt snyggare än en Palm Vx!

  • Väldigt mycket bättre skärm med 4096 färger, superskarp och kraftig bakgrundsbelysning.

  • Väldigt bra stereohögtalare inbyggd - duger till att lyssna till musik med.

  • Enligt mig ett bättre OS än Palm OS. Väldigt bra teckenigenkänning där man ser skrivstilen när man skriver

  • Komplett standardiserad programvarusvit inbyggd - Word, Excel - som går att synka!

  • Inbyggd Mediaplayer som spelar MP3! Den har dessutom hörlursuttag så den fungerar som en Walkman!

  • 48MB RAM standard varav 32MB ledigt. Jag har uppgraderat med Compact Flash (har 3x64MB)

  • Fungerar som röstminne - sparar som WAV filer

  • Kan byggas ut med PC-Card adapter (det har jag gjort) och då kan du köra t ex Airport (!), 10/100 Ethernet eller tex 2GB hårddisk

  • Enormt mycket programvara att ladda ned ifrån nätet (precis som palm) inkl bra spel

  • Kan spela videosnuttar i Mediaplayer - har chockat många Palm användare genom att spela musikvideor!

  • Synkar med Outlook! Kalender - Adressbok - Tasks - Notes samt alla favorites i Explorer

  • Genom att ansluta ett Nokia Cardphone 2.0 kort så kan jag använda den som mobiltelefon! Riktigt coolt (men inte användbart)

Ja, det var några anledningar som jag kom på så här direkt.

Min bror hörde diskussionen om tvingar mig att visa dom här screenshots-bilderna ifrån iPaq:

Chopper Alley

Racing Days

Jag har för mig att spelen inte ser riktigt lika feta ut på en Palm V iallafall

En iPaq med en modern version av Newton OS hade slagit allt annat idag med hästlängder...

Tills dess att Apple återupptar Newton kommer i alla fall jag att fortsätta att använda min Palm.

Windows CE må vara snyggt i spel och multimedia med upplägget i kalendern är uselt och det är ju för den som man har Handdatorn, i alla fall tycker jag det. Ett exempel på detta är att 1/3 av hela skärmen vid visning av dagens agenda täcks av helt irrelevant grafik.

Dessutom väger den klart mer och känns enligt mig slöare.

Inte med detta sagt att iPaqen inte är en grym produkt för det är den men det höga priset och nackdelarna ovan talar emot den.

Det lutar nog åt någon sorts palm för mig. En PalmV med färgskärm hade varit optimalt.

Frågan är bara vem som vill köpa min Psion?

/Jocke

Tompa: Om du menar "Today" sidan så är det en inställningsfråga. Om du verkligen menar "Agenda" vyn i kalendern så tar den inte upp 1/3 av sidan

Dessutom kostade en Palm Vx cirka 5.000,- när jag köpte min iPaq som då kostade cirka 1.000,- mer.

Joacim Det har kommit en ny Palm med färgskärm - M505 heter den. Det är nog det du söker efter. Men det är ett klart nedköp jämfört med iPaq som kostar lika mycket (typ)

Jag sitter just nu och väntar på att min Palm m500 skall anlända från grabbarna på Macoteket.

Nu har nya Palm m500 börjat levereras.
Palm m505 dröjer tom 6/6 (ungefär)

Jag tror att Martin egentligen är en "smygmjukis".
Det är väldigt mycket MS produkter som han förespråkar och använder.

Hittills har jag indentifierat:
1) MS SQL
2) MS IS
3) iPaq
4) Win 2K

detta säger demon net om din server:

; Bad server: speedmania2k.speedmania.se -- using default server and timer opts

Nyaste rönen säger att man kan byta läggning om man riktigt vill och jobbar på det.

Jag håller på Palm...

Martin : Givetvis är iPaqen en trevlig maskin, det var inte för inte som den vann när jag testade handdatorer åt Mobile World tidigare i våras. MEN - går den att synka med min powerbook ?

  • Oregistrerad
  • 2001-05-23 16:02

Visst, ballt med Word och Excel samt helikopterspel på handatorn men då tar jag hellre med mig min bärbara.

Jag tror att Martin egentligen är en "smygmjukis".
Det är väldigt mycket MS produkter som han förespråkar och använder.

Hittills har jag indentifierat:
1) MS SQL
2) MS IS
3) iPaq
4) Win 2K

Haha!

Jag förespråkar att alltid använda den verktyg som passar bäst för ändamålet! Alltid!

Det var flera år sedan som jag slutade vara trogen ett företag BARA för saken skull och inte titta på produkterna.

Jag startar en ny diskussion för snacket om Microsoft och 99mac.com under "MacOS X".

iPaq är väldigt bra, om den går att synka med Powerbook så kan man väl säga att den är "godkänd" även av Mac användare trots WinCE

Newton verkar fortfarande vara ett rätt bra alternativ, tycker jag...

Med lite tur får du tag på en bättre begagnad Newton med tangentbord för under 2000kr inklusive svenskt tangentbord. Newton går bra att synka med Entourage med tilläggsprogrammet Newtourage.

Jag tycker om Newton därför att programmen är välskrivna, enkla och själva plattformen är skön. Det kommer nya program eller uppdateringar varje vecka och Newton används fortfarande av ca 70000 personer.

En Newton 2100 är att föredra, eftersom den har mest minne, men jag har 2 st MP 2000 och de funkar bra. Marknadens största och trevligaste skärm gör att jag ofta LÄSER på mina Newtons. Två standard PCMCIA-kortplatser är lite lyxigt, jag kan alltså ha både nätverkskort och minneskort samtidigt.

IrDA var inte fullt implementerat när Newton fanns, vilket gör att man måste köpa till smalldogs mjukvara för att snacka med Palm-datorer, men det är en mindre utgift i sammanhanget.

Garmins GPS-apparater med seriell anslutning stöds, vilket gör Newton till en oumbärlig följeslagare för seglaren eller piloten.

Newton funkar bra med en hel del digitalkameror, jag använder en Nikon Coolpix 950 (2.1Mp - ger upp till 10M stora tiffar.)

Batteritiden på 3 veckor knäcker vilken iPaq som helst, det är bara några få saker som irriterar mig lite:

• vikten - 400g
• ingen IrDA<->GSM app, kommer snart, men ändå
•inget ATA-stöd, finns dock i beta och kommer snart skarpt

I övrigt måste jag meddela att jag trivs så bra att jag inte kommer att byta innan apple släpper newton på nytt...

IAA håller tydligen på att utveckla en programvara som låter en synca PocketPC med Mac OS 9 och X!

Lär mer:
http://www.doctorce.com/macsync_prereg.html

Fick en Palm 505 igår som en av våra lärare skall ha.
Läcker!
Att Compaqen skulle vara läckrare, njäää...
Smaken är som baken.
Vill man spela spel så skall man köpa en Gameboy. Vi vuxna använder våra PDA;n till annat :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2001-06-04 15:13

Jag fick tillfälle att klämma lite på Palm m505 på Daily News igår:

Det var en snabb liten rackare (os4?), fast färgskärmen var en klar besvikelse - inte alls lika skarp som på Vx.


/Micke

Håller med om att skkärmen på m505an inte är i det skarpaste laget men den är inte sämre än den som sitter i iPaqen i alla fall inte enligt mig. Detta är en av anledningarna till att jag köpte en m500a i stället. Ytterst bra skärm.

Har haft den i en vecka och har dock redan lyckats spräcka skärmen... Gissar att grabbarna på Macoteket inte kommer att klassa detta som en garantireparation....eller?

Är det någon som vet vad ett skärmbyte på en sådan maskin skulle kunna kosta??

d0pp13r---> Skulle du vara intresserad av att sälja den ena MP2000 ? Jag tycker själv att den är en suverän maskin och med ett tangentbord skulle den kunna ersätta en Laptop i många lägen.

Jag fick en ny Psion Revo på jobbet men jag har inte packat upp den än, och i förra veckan gav jag bort den till en tjej på eventavdelningen som kör PC.
Såg aldrig någon användning för den eftersom jag kör MacPB500FW.

1
Bevaka tråden