Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swap på PCMCIA-platsen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har läst att det nu ska finnas både 3GB och 6GB CompactFlash-minnen, om man sätter dessa i en pc-card-adapter i sin PB, kan man då flytta över swap-utrymmet dit?
Det borde ju ge en tystare, strömsnålare och framförallt snabbare PB
Nu har jag haft väldigt svårt att hitta något skrivet om att flytta swap med OS 10.2, ja faktiskt svårt att hitta begripliga förklaringar av hur det här med swap egentligen funkar överhuvudtaget.
Vad jag listat ut är OS X skapar n stycken 80mb-filer efter behov och att åtkomsthastigheten påverkar systemets hastighet en hel del.

-Hur stort behöver utrymmet vara?
-Vad händer med för lite utrymme?
-Funkar det på andra snabbare medier än hårddiskar?
-Måste swap vara placerat på ett å samma ställe?
-Alternativ till swapcop (som sägs inte funka med OS 10.2)

Priserna sjunker ju på flash-minnen så det kanske vore en relativt billig uppgradering av fars 1GhzPB?

<SARKASM>Ja, det är faktiskt en jättebra lösning om man är lagd åt masochisthållet.</SARKASM>

Nej men allvarligt talat så är läs- och skrivprestanda väldigt låga i ett CF-kort. Ett 24x-kort, som är det snabbaste såvitt jag kan minnas, har en teoretisk kapacitet på ca 3,6 MB/s, så det är alldeles för lite för att kunna fungera som swap.

Hur stort swaputrymmet behöver vara beror helt på hur mycket fysiskt minne man har och hur mycket minne programmen man har behöver. På min iBook, som har 640 MB interminne och inte kör så tunga program, används sällan mer än 160 MB. Har man för lite swaputrymme tvingas OS X att börja döda processer eftersom de inte ryms i minnet, så det är inte att rekommendera. OS X kan inte heller ha flera swap-partitioner utan allt ska vara på samma ställe.

I stället för att köra swapcop kan du göra swap-inställningarna på egen hand genom att redigera systemets startskript (/etc/rc). Om du sabbar det skriptet kommer OS X att vägra starta upp annat än i singleuser-läget, så låt för allt i världen bli att göra det om du är osäker. Själva operationen att byta swapkatalog är dock ganska enkel; man ändrar bara den här raden:

swapdir=/private/var/vm

till att peka på den katalog/partition man vill ha swappen på (t.ex. /Volumes/swap, eller vad man nu döper partitionen till).

Kan dock tillägga att jag inte har några som helst dåliga erfarenheter av swap cop under jaguar. Så sent som i förrgår använde jag det på min nyinköpta 12".
Enda abret är om man av någon anledning valt att köra med ufs-formatering på sin swappartition, då måste man tala om det i någon fil som ligger i /etc. Vilken har jag dock glömt.

Tack för att ni reder ut mina frågetecken.
Jag trodde de var snabba de där CFkorten.
Men det som passar in i den porten borde alltså funka?
Typ en 1.8" hhd kanske, fast jag har ju ingen koll på hur snabba de är heller, får ta och kolla upp det.
Finns det nått annat ballt att swappa på? Även sånt som inte passar i pc-card platsen är ju intressant, te.x för en gammal iMac

Ohennig, man vart ju lite paff då jag såg att du skulle sälja din Pismo, du var ju nyss i uppgraderingstagen. Men en nyinkommen 12"PB förklarar ju saken
Testar med swapcop när det blir dax.

1
Bevaka tråden