Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken var din första bärbara Mac?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det vore kul att höra vilken som var din första bärbara Mac? Portable? Powerbook G4?

  • Oregistrerad
  • 2001-05-22 13:39

Powerbook G3 266/192 som för övrigt fortfarande spinner på under 9.1 och klarar allt ja behöver inpluggad till en Philips 19´ och en VST Zip..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-22 13:44
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det vore kul att höra vilken som var din första bärbara Mac? Portable? Powerbook G4?

Ahh, nostalgi.. PB 180c med slödisk och lite ram. Funkade fiint att köra F/A-18 hornet på. om man minimerade allt.

Skall plocka isär den snart och fixa strömdelen så att den går att köra igen. Sen skall det lekas med den. Haha... Nostalgitripp!

Min första var en PB Duo 230, en trevloiig sak. Specen på den nya iBooken säger att den är ganska exakt lika stor som denna "minsting" och jag tror även att den skall vara lättare.

Denna duo funkar fortfarande super, jag har "maxat" upp den till 36 mb ram och en 270 mb HD funkar helt ok som skrivmaskin ute i det göna.

Min första bärbara var en PowerBook 520 som var "upphottad" till PPC på 117 MHz. Kostade begagnad 10.000:- *svettigt*.

För 2.5 år sedan fick jag en PowerBook G3 Series (Wallstreet) på 266 MHz, men den brann upp nästan bokstavligen så Apple bytte ut den mot en sprillans ny PowerBook G3 Firewire (Pismo) 400 MHz.

Nu dreglar jag över en PowerBook G4 Titanium, men har inte råd. Så det blir till att slita på min gamla Pismo så länge den håller.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det vore kul att höra vilken som var din första bärbara Mac? Portable? Powerbook G4?

Det var väl en Mac 128k Jag var rätt ung då (6-7 år) och det var inte jag som köpte den...

Första _egna_ Macen var en 7200/90 som jag köpte i oktober 1995 av MacWarehouse. Nästa dator var Power Mac G3/350 blåvit och senaste datorn - den jag skriver detta inlägg med är en PowerBook G3/500.

Tjena,

Min första bärbara var en PB 520c, och det det lilla c:et retade sk**ten ur min kompis som hade en helt vanlig PB 520! Den var (och är) en helt underbar dator som bl.a. betecknades ha "Ferrari-design" av MacWorld. Jag kan inte hålla mig från att starta upp den ibland och bara njuta av system 7.6!

Nu för tiden kör jag en Pismo, men skulle faktiskt kunna tänka mig en iBook!

Vi hörs,

Christian

En "hypersnabb" 170 som jag körde Matlab 1.5, Power Draw och Write Now på. en drömmaskin med inbyggt 2400-modem och specialtillsats för extern färgskärm. Batteriet räckte från Linköping till Södertälje (före X-2000). Perfekt TFT-skärm både i ljus och mörker, ju mer solsken desto bättre kontrast! Den snurrar fortfarande parallellt med 540c och PB G3 500.

Min första Powerbook var en 540c, med dubbla batterier. Det var en fet burk på sin tid, även om jag hade en två år gammal eller nåt.

Tror att den kostade 48.000 exkl moms på MacWarehouse när den var helt ny.

Visste ni om att 540c släpptes i helsvart utförande i Japan som heter "Blackbird"? Det är en samlarmodell idag... *vill ha*

Tjena eller,

"Administrator, medlem 1"... inga ytterligare uppgifter... Känns ungefär som den 151:a pokemonen, jäkligt hemligt! Vem är det som döljer sig bakom detta kodnamn, som dessutom sitter inne med så intressanta fakta som Blackbird?

Vi hörs,

Christian

Powerbook Duo 230
Powerbook Duo 2300 (Har den kvar)
Powerbook Pismo 500
Powerbook G4 500
Tänkte skaffa mig en iBook (också) för att ha i ryggsäcken på fjället, tar mindre plats än G4.

Vänta, jag måste göra ett tillägg!

En gång bar jag min IIci hemifrån mig till en kompis. Dock fick jag aldrig hans skärm att fatta galoppen, så jag bar hem den igen... bärbar eller inte, döm själv!

Vi hörs,

Christian

Powerbook G3/400, 196MB ram, DVD, 6GB hårdsmisk. Min första, och hittills enda Mac. Men jag är ruskigt sugen på en Cube också..

Christian Det var jag som råkade posta inlägg när jag var inloggad som admin - sorry!

Joacim Melin Du är nog typ ensam om att vilja ha en Cube - borde nog inte vara så knepigt att hitta billigt tror jag!

PowerBook 150

Underbar liten och tung maskin som jag sedemera sålde till en chefsdesigner vid ett större svenskt företag - han var tvungen att ha den. Snyggaste laptopdesignen någonsin, sade han. Jag håller med och beklagar att jag sålde den

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pegges:
PowerBook 150

Underbar liten och tung maskin som jag sedemera sålde till en chefsdesigner vid ett större svenskt företag - han var tvungen att ha den. Snyggaste laptopdesignen någonsin, sade han. Jag håller med och beklagar att jag sålde den

samma här. ångrar djupt att jag ändå sålde min 150:a... den var grym

Var inte 150an ganska kass om man jämför med 180an med gråskaleskärm som var min favorit?

Till dags dato har jag inte påträffat någon TFT-skärm som varit så behaglig som denna aktiva gråskaleskärm.

  • Oregistrerad
  • 2001-05-24 11:47

LC III! Garva inte, den hade visserligen ingen portabel skärm, men datorn var väldigt bärbar.

Jaha, powerbook... det var en 2300c - som jag inte begriper varför jag nånsin sålde.

Har för tillfället en 2400c a.k.a Comet

/Micke

Tjena,

Här kommer en bild på den svarta Japanspecial 500:an (550c) som nämnts tidigare i detta forum. Cool, eller hur?

Vi hörs,

Christian

Hej igen!

Hemsidan där jag "tog" bilden ovan:

PB500!

Vi hörs,

Christian

PBG4 är min nuvarande och första Mac.

  • Medlem
  • 2001-05-25 03:32

Jag har gått från 145B -> 190 -> 1400cs/117 -> b/w *stationär* -> Pismo 500.

Pismon är strålande tycker jag! Det enda jag är aningen missnöjd med är formen på "gummistrippen" på utsidan och att äpplet är upp-och-ner. Men eftersom jag ändå har den öppen så ser jag ju inte det, eller hur?

Nu för tiden är ju faktiskt bärbara datorer lika duktiga som stationära!

  • Medlem
  • 2001-05-26 00:16

Min första bärbara mac var den första Macen med färgskärm PB165C. C:et står för color och året var 1864 eller nått. Såg ut som en stridsvagn, men ändå sexig..

/nix

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det vore kul att höra vilken som var din första bärbara Mac? Portable? Powerbook G4?

En Duo 280C gladde både mig och min sambo under flera år, sen blev det en 2300C ett tag innan dagens iBook 366.

Gillade skärmen och den då snabba processorn. Gjorde t o m hyfsat avancerade trycksaker på dem, liggande i sängen, med booken på magen....

Citat:

Var inte 150an ganska kass om man jämför med 180an med gråskaleskärm som var min favorit?

Visst var den kass, men den var ju så skön! Jag började använda Netscape på den 1995 och körde pine i terminal innan jag fattade hur POP-kontot skulle konfigureras. 4 MB RAM och 40 MB HD (tror jag det var). Word 5.1. Ram Doubler 2. Yatzi och det där konstiga spelet där man ska lobba in kanonkulor på varandra över några berg... Det känns nästan som nu med OS X där allt är slött och version 1.

På sätt och vis hade den i o f s gråskala - hela två steg mellan vitt och svart!

Spana in Lowendmacs PB150-sida!!

[Redigering: lade till länken]

[ 27 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Pegges ]

  • Oregistrerad
  • 2001-05-28 09:06

165C

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2001-05-28 10:11

Mac 128 köptes aug 84...
(Har oxo en demo Mac från mars/april 84 med Apples ÅF demo paket med flipp pärm)

PB 540c med PC Card adapter för ena batteriplatsen...

Den står i garderoben utan minne osv (fick för bra betalt för det!)

Mycket trevlig och med inbyggt modem för att kunna komma ut på internet och CompuServe!!

Hur många hade en CompuServe mail adress? De såg ut så här för er som inte minns: 100412,2727

Min första var en PB 180. Sedan dess har jag haft G3 333 och nu G4 400. Mycket har hänt. G4:an är en dröm...

Givetvis var min (vår egentligen, pappa införskaffade den.. så det kanske var hans ) en Macintosh Portable, en härlig dator, minns dock den knappast, var ju ett tag sen. Tror inte det var långlivad hos oss utan ersattes av en SE, eller om det var en Plus. Minns inte när den kom faktiskt.

Sen skaffade nog vi en PowerBook 100, efter det om jag inte minns fel en 140, var det inte en 170 sen?

Sen fick jag min egna riktiga dator, en LCII, om det är portabel eller inte kan ju diskuteras men släpbar iaf.

Och efter min 4400 börjat gå ner sig har jag nu beställt en iBook av nyaste sort.

Bevaka tråden