Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fönsterputs på Powerbook/iBook

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Powerbook G4. Det är den absolut trevligaste maskin jag jobbat med någonsin.
Men jag har ett litet problem, och det är att det ansamlas fett (från tangetbordet) på skärmen. Jag har sett på go2mac.com och pbzone.com att det finns speciella mellanlägg som mankan använda, fast jag tycker att det verkar jobbigt. Så det jag undrar är om nån har nåt tips på vad man ska använda för att göra rent skärmen. Man vill ju inte sabba den med någon bitsk kemikalie : )

[ 17 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Administrator ]

Det finns "fönsterputsmedel" för LCD/TFT-skärmar också. Kolla hos din återförsäljare.
Jag använder dock vanligt fönsterputsmedel till min Pismo. Funkar utmärkt.
Jag använder också en liten duk som är tillräckligt stor för att täcka hela displayen.

  • Oregistrerad
  • 2001-05-16 16:34

Apple själva rekommenderar Isopropylalkohol*, rätt ordentligt utspätt med vatten på en luddfri bomullstrasa = gammal t-shirt.

Funkar absolut bäst, varför krångla till det?!

*verksam beståndsdel i just fönsterputs, finns på Apoteket.

/Micke

Faktum är att jag använder inget annat än en lätt fuktad dammfri trasa som jag torkar av skärmen med. Den får också bort fettfläckar, så det behövs inget medel, bara lite vatten (men trasan ska vara nästan torr så att det inte rinner vatten).

Problemet finns även på den gamla G3an.. dumt att tangenterna ligger så högt att dom delar med sig av skiten till skärmen.

Men som sagt, tvätta bör man...

Jag använder ett putsmedel samt en trasa jag köper hos optikern för just glasputs. Jag använder samma medel på alla våra bärbara datorer (Mac och PC) och resultatet är enastående - ett sådant putsmedel man kan leta efter ett helt liv. Flaskan är av pumptyp, grön och vit plast och rymmer omkring en deciliter vätska. Kan kolla upp det exakta namnet om du vill...

MVH Mattias

Tack för alla tips och förslag! Nu f*n ska skärmen blir renare än ren.
Mattias ... om du hinner kolla namnet på glasputsen skulle jag vara tacksam!

"Opti-Cleaner" 50 ml, flaskan är Blå och smuts gul.

MVH Mattias

Har ni provat att INTE svula chips framför datorn?

(jaaaa, jag erkänner. Jag är bara avundsjuk på alla TiBook-ägare...)

  • Medlem
  • 2001-05-19 18:11
Citat:

Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Faktum är att jag använder inget annat än en lätt fuktad dammfri trasa som jag torkar av skärmen med. Den får också bort fettfläckar, så det behövs inget medel, bara lite vatten (men trasan ska vara nästan torr så att det inte rinner vatten).

  • Medlem
  • 2001-05-19 19:12

Enklast och billigast är att använda en gnutta vatten + en microfibertrasa, den bästa städgrejen på länge!

Håller med!
Scotch Brite fiberduk är det bästa som finns, till rutor, tvn, bildskärmar... allt möjligt.

(Säljs på OBS )

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Håller med!
Scotch Brite fiberduk är det bästa som finns, till rutor, tvn, bildskärmar... allt möjligt.

(Säljs på OBS )

Köpte en sådan idag. Fy f*n vad bra den var ... Jag ska köpa flera och dela ut till folk ... Tack för tipset!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Köpte en sådan idag. Fy f*n vad bra den var ... Jag ska köpa flera och dela ut till folk ... Tack för tipset!

Säg mig var man kan köpa denna attraktiva vara?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Petrus:
Säg mig var man kan köpa denna attraktiva vara?

Jag köpte min på ICA Maxi. Finns säkert lite övverallt. Kolla på städavdelningen ...

Sökte info om denna duk.
Här är vad jag hittade:

Scotch-Brite(TM) Multi-Flex abrasive sheets provide a lower-cost, high-performance alternative to conventional abrasives such as steel wool, wire brushes, sanding sponges and sheets, scrapers, razor blades, and solvents.

Låter farligt!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:

Låter farligt!

Ja det gör det, men den duken jag har är den mjukaste lilla varelse som inte vill någon ont ... : )

Putsar glasögon, datorskärmar (CRT, LCD) och TVen med den ...

Jag köpte special device... Screen-Clean för just LCD/TFT. Hur bra som helst. Typ som våtservetter i burk

från AF Computer Cleaning products (jo, det är sant, det heter så )

Men hur rengör jag ett tangentbord enkelt ?

/Anders

Jag köpte special device... Screen-Clean för just LCD/TFT. Hur bra som helst. Typ som våtservetter i burk

från AF Computer Cleaning products (jo, det är sant, det heter så )

Men hur rengör jag ett tangentbord enkelt ?

/Anders

Jag rengör mina tangentbord (på mina bärbara iaf) med samma kladd jag försöker rengöra skärmen med..

Skärmrengöring.. luktar mycke sprit.. man blir nästan lite lullig.. hehe

Ska dock testa den där micro fiber trasan flera verkar gilla.. ska bara orka masa mig iväg till nå ställe o införskaffa..
Eller rättare sagt komma ihåg o införskaffa då man befinner sig på ett sådant ställe.. aja ..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ingelstam:
Jag köpte special device... Screen-Clean för just LCD/TFT. Hur bra som helst. Typ som våtservetter i burk

från AF Computer Cleaning products (jo, det är sant, det heter så )

Men hur rengör jag ett tangentbord enkelt ?

/Anders

Jag läste nåt inlägg här på mac99 att man kunde köra den i diskmaskinen.

Den macteknikern som vi använder rekommenderar att man använder ett mjukt papper och endast har hett vatten på denna när man torkar skärmen. Själv har jag använt det både på min G3 PB och nu på min G4 PB.

  • Medlem
  • 2001-06-26 01:32

Summa summarum behöver man inga joxiga produkter, bara lite vatten och nåt mjukt att torka med.

Microfibertrasorna har den extra fördelen, jämfört med papper, att de förutom att de är väldigt mjuka och skonsamma samtidigt tar bort även de mest feta och ingrodda fläckar som tänkas kan! Har man såna på sin skärm är det nog rätt otäckt i och för sig...

Tänkte bara avsluta (?) denna diskussion med Apples eget bidrag:

TIL n60446

1
Bevaka tråden