Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pismo med glappande skärm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har använt min mors Pismo i fyra månader nu och kanske varit lite väl oförsiktig med den för nu så har den börjat bete sig väldigt underligt.

Specs:
Pismo 500 MHz
383 MB RAM
Airport
Mac OS X 10.2.X
Ingen tredjepartshårdvara

Symptom:
Om man kallstartar den och då menar jag startar den när den är fysiskt kall som i "inte varm" så är skärmen helt svart. Den startar ok och man kan logga in, starta program och spela musik fast man får göra detta i blindo eftersom skärmen inte fungerar. Om man startar datorn på detta sättet så bryr den sig inte om skärmen alls. Stänger man locket så går den inte i vila osv.

Om man startar den och den är halvvarm så fungerar skärmen men om man rör skärmen frammåt eller bakåt så är risken stor att datorn hänger sig och det är verkligen hela datorn inte bara skärmen. Ljudet repeterar samma halvsekunds loop, som den råkade spela när man rörde vid skärmen, om och om igen, man kan inte få datorn att reagera med varken mus eller tangentbord och den går inte i vila när man stänger locket.

När den varit igång ett tag och blivit varm och man startar om den så fungerar allt som det ska och man kan vrida skärmen bäst man vill och den går i vila om man stänger den (även om den ibland inte hittar det inbyggda ljudkortet fast det kanske inte hör hit...).

Jag antar att det är något sorts glapp. Det kanske bara är fördomar och okunskap men jag tänker mig något i datorn som expanderar när det är varmt och "fyller" glappet men när den är kall så är glappet där och den slutar fungera. Om man har den i vila en längre tid så att den svalnar kan skärmen sluta fungera igen när man öppnar den. Den vaknar men med svart skärm. Varför den beter sig så underligt när den är halvvarm vet jag inte.

Har provat att koppla in en extern skärm och den fungerar som den ska när resten av datorn gör det fast självklart så lyckades jag inte starta den med avstängd skärm när jag provade (varför måste fel vara så opålitliga att de inte är där när man vill att de ska vara det?!). Förresten, går det att ha en extern skärm som huvudskärm dvs. ha menyerna på en extern skärm och använda PowerBookens skärm som palettskärm? Hur gör man det i så fall? Har bara lyckats byta plats på den externa skärmen inte byta huvudskärm...

Någon som har någon idé vad det kan vara? Vart sitter glappet troligen? I en sladd eller kanske i "gångjärnen"? Är det något man kan fixa själv eller får jag helt enkelt vänja mig vid att lägga datorn på ett element innan jag använder den

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 11:41

Ingen aning vad det kan vara. Men jag har exakt likadan config och har aldrig råkat ut för det du beskriver. Däremot så är ju skärmen svart om man start datorn ihopfälld tillsammans med en extern skärm. Det går sedan att aktivera skärmen om jag väljer Displays i System Preferences och väljer Detect displays. Om man har en allt för tung (hög upplösning/många färger etc.) extern display så tror jag grafikkortet bara klarar av att köra den ena.

Vad du kan göra är väl att skapa ett kortkommando som kör Detect Displays och knappa in det när du startat datorn.

Gå oxå in under Displays och rådda lite, sätt apple-menyn på Pismons skärm osv så kanske det löser sig. Det är nämligen där du fixar till det där med menyer och sånt:)

M.a.o. behöver det inte nödvändigtvis vara hårdvarurelaterat...

mvh
Jocke

[ 15 Januari 2003, 11:42: Meddelandet ändrat av: replicant ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: replicant:
M.a.o. behöver det inte nödvändigtvis vara hårdvarurelaterat...

Hmm... Datorn krashar om man vinklar skärmen och det behöver inte vara hårdvarurelaterat? Är det kanske checkboxen där det står "Crash computer on screen-adjust" som inte ska vara ikryssad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 21:50

Jag hade nästan samma problem på en TiBook 400 för ett par år sedan.
Så fort jag vinklade skärmen störtbombade datorn.

Vid garantireparationen bytte dom hela skärmen till en repig djävul. Men felet försvann.

Så det var absolut hårdvarustrul

Jag har en jobbarkompis som hade en iBook, modell dasslock, som blev j-t mörk på skärmen stup i ett.
En dag blev han förbannad och klappade igen locket med en faslig smäll, då blev den bra - bättre än den nånsin varit.
Prova det!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 11:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: replicant:
M.a.o. behöver det inte nödvändigtvis vara hårdvarurelaterat...

Hmm... Datorn krashar om man vinklar skärmen och det behöver inte vara hårdvarurelaterat? Är det kanske checkboxen där det står "Crash computer on screen-adjust" som inte ska vara ikryssad?

Alla problem lät inte hårdvarurelaterade - förstår du nu?

[ 20. Januari 2003, 11:15: Meddelandet ändrat av: replicant ]

1
Bevaka tråden