Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslagslådan till 99musik 3.0

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är alltid lättare att bearbeta tips och kommentarer om de är samlade på ett ställe.. tycker jag iaf. Skriv här vad ni tycker behöver ändras! Vad känns lite irriterande? Är det kanske bara ovant? Klaga och/eller kommentera gärna om forumets funktionalitet och design i den här tråden!

Själv så tycker jag att vissa nyheter känns väldigt ovant.. men jag tänkte ge det ett par dagars trial ifall det inte blir helt utröstat på stört.. så vad säger ni? Skäll lite på oss nudå! Kom gärna med tips om förbättringar så sätter vi igång och förbättrar!

Håller nog med Tobias i en annan tråd: Namn och avatar till vänster om inläggen.

I övrigt kan jag nog vänja mig, har inte kollat så mycket än.

Ursprungligen av Bionik:

Håller nog med Tobias i en annan tråd: Namn och avatar till vänster om inläggen.

I övrigt kan jag nog vänja mig, har inte kollat så mycket än.

Jag rekommenderar att vi provkör någon vecka innan vi börjar göra ändringar. Att lägga "postbit" ovanför inläggen är snyggt och fungerar bra men kräver lite tillvänjning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 22:37

Mmm, jag tycker det var ganska snyggt.

Vad som måste fixas "direkt" är t ex: "Allt om Macintosh" - ligger lite för tydligt och för ensamt - om en sådan länk finns ska även en "Allt om PC" finnas. Remember, det finns redan ett 99mac, jag tycker vi ska försöka undvika lillebrorskomplex; här är vi plattformsoberoende.

En annan grej, blå text - kill ASAP, svart text ska det vara.

En tredje grej, typsnittet är direkt fult när det visas i större grader, så som t ex namnen på medlemmarna om man kollar här ovan; "Volantiz", "Bionik", "Martin Björnström", för stor storlek på detta, ser fult ut.

That's just about my five cents, just nu. Saknar även länkarna som fanns i förra versionen, länkarna som ska ligga längst ned i forumet (här kan man även lägga 99mac-länken i stället), och ta bort texten "Tjänsten bygger på: vBulletin Version 3.0.0 Release Candidate 2 Copyright ©2000 - 2004, Jelsoft Enterprises Ltd." - det är för amerikanskt och helt oväsentligt för de som kollar forumet.

Också: Mer luft måste göras längst ned, en större "spalt" mellan forums-blocket och "the dead end" på sidan, om någon förstår hur jag menar.

Jag är en petitessernas man...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 22:41

Ajusteja, en icke så petitesslik petitess: sökfunktionen verkar inte alls lira.

ta bort texten "Tjänsten bygger på: vBulletin Version 3.0.0 Release Candidate 2 Copyright ©2000 - 2004, Jelsoft Enterprises Ltd." - det är för amerikanskt och helt oväsentligt för de som kollar forumet.

Tyvärr kostar det $1000 eller brott mot licensreglerna. Är inte värt besväret - det är sköna killar som driver Jelsoft/vBulletin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 23:12

Gah! Men då får man lägga den jättelängst ned då, och ha länkarna, våra "kompisar från förr" ovanför. Hoppas bara de är undansparade någonstans, det tog en bra stund att knåpa ihop dem.

  • Medlem
  • 2004-01-12 23:32

Jag gillar inte avatarer/användarinfo ovanför inläggen, det blir mer tomyta som måste scrollas bort innan man kommer till det man vill läsa, dvs själva inlägget. Är bara glad över att avatarstorleken är begränsad, samt att folk inte har gigantiska signaturer... det är sådant som snabbt gör ett forum i stort sett oläsbart.

Bra förslag på länkfärg tas gärna emot. Blått är dock standard, och har varit så sedan HTMLs begynnelse. Alla vet att en blå understruken sak är klickbar, den användbarheten är inte att förakta! Hellre något man förstår än något som ser ut som "drabbat av design". Länkfärgen var svart förut har jag för mig, det funkade rätt ok. Planen är att se över färgvalet för hela siten lite mer när man har tid. Den har ju varit blekblå ett tag, päronglass innan det, och än mer grå än idag.

När det gäller utseende har jag lite åsikter: 99musik-loggan överst på sidan känns som den svävar lite fritt från resten av designen, och det blir rätt mycket loggor och bilder överst tillsammans med bilden på alla fina lampor.

Sen så gillar jag inte toningar särskilt mycket, även om den är rätt diskret i de grå partierna..

Snällla, snällla, snällla, det som händer när man trycker på "snabblänkar"; TA BORT! Usch fy och blä för detta mystiska sätt att fälla ut en lista.
Annars vill jag gratulera till ett betydligt snyggare forum, får väl se om nått mer dyker upp efter mer användning.

Tillägg: Kanske kunde "navigeringen" (de textrader under loggon som visar var man är) vara något störe?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 01:39

Samma färg på forumsbakgrunden som bordern tycker jag, som ett första steg. Förslag till färg: grå med lite blått i, ungefär samma luminositet som nuvarande grå border.

Egentligen är den här looken en grafisk katastrof av mischmasch. Loggan ligger fel i förhållande till det andra, även bannern. Det är rätt mycket jobb som krävs för att det ska bli riktigt snyggt, om man tänker efter.

Bara en sak jag saknar, det borde finnas lite mer "profiler" för varje användare som man kan ladda upp bilder i sitt galleri mm.
Ett par andra forum har det och funktionen är ganska upskattad så varför inte?

drdreas: pga bandbredd.. forumet kostar en hel del att driva och drar inte in många ören (tidigare ingenting, nu lite tack vare bannern). De flesta verkar kunna lägga bilder på andra servrar och sedan länka dit, vilket är mycket vänligare för forumets bandbreddskostnader.. så vi kommer nog tyvärr inte öppna upp den funktionen

pf: ändringar kommer! ..vi var väl inte riktigt förberedda på att uppgradera redan igår egentligen.. men ett par dagars designkaos känns väl inte så farligt? Eller är designen helt värdelös? Vi får väl se om det ser bättre ut efter ikväll

Jag skulle föreslå en maxhöjd på avatars till 64 pixlar. På grund av forumets konstruktion är det det effektivaste sättet att utnyttja ytan på. Däremot finns det nästan oändligt med utrymme i sidled, så i teorin skulle avatars på 400x64 fungera. Jag skulle dock sätta gränsen på 128x64 eller 96x64 till exempel.

Än så länge är jag inget fan av vBulletin 3.0, men vi får se.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 11:12

+ : Bättre länkat/upplagt mellan sidorna. Lättare att hitta i. Renare layout i stort. Uppskattar all arbete som har lagts ner.

Men.

- : Alldeles för bred. Får inte plats på 800x600 skärm (det fick sajten förut)
Lika trögladdat och seg som förut. (faktiskt mkt segare)
Otroligt fult och svårläst med blåa länkar.
Alldeles för mkt tomrum bredvid Avatarbilderna
Alldeles för liten storlek på viss text, mkt svårt att läsa. (typ "Visa utskriftsvänlig version")
Aha Tahoma! Varför Tahoma som font? Tahoma är ett dåligt val, svår att läsa, etc etc

Och sen till slut: _Varför_ så mkt tomrum överst på sidorna? Ta bort tomrummet ovanför annons/logga. Ta bort det _stora_bilden, den gör inget på sidan.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 11:39

Jag har inte hittat var man kan ladda upp en ny avatar än!

Ändra på "not-bilderna" på förstasidan - taskig kontrast mot den grå bakgrunden, så det är lite svårt att se vilka diskussioner som har nya inlägg (iallafall på min Powerbook).

Gah... mina förslag hamnade i omröstningstråden... Dear Admin, flytta eller låt ligga kvar.... Ska inte upprepas.

Efter lite användande är mitt omdömme om allt utrymme brevid avatererna att; visst, hyffsat snyggt men det gör det lite jobbigt att läsa, bl.a. på grund av allt scrollande. Så min högst personliga åsikt blir att det vore bättre utan. Kanske ha det som vanligt med sånt "tjaffs" till vänster?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-13 16:06

Det skulle vara kul med "veckans studiobild" från en 99musik medlem, alltså en bild som finns nånstans där den inte stör men är åtkomlig. Det skulle vara lite kul at se lite färska bilder från stugorna där ute i landet!
Och så kan folk snacka studiomöblering om det uppstår en pinsam tystnad, fast det senare brukar ju inte vara så aktuellt.

Ursprungligen av enapa:

Det skulle vara kul med "veckans studiobild" från en 99musik medlem, alltså en bild som finns nånstans där den inte stör men är åtkomlig. Det skulle vara lite kul at se lite färska bilder från stugorna där ute i landet!
Och så kan folk snacka studiomöblering om det uppstår en pinsam tystnad, fast det senare brukar ju inte vara så aktuellt.

Låter som en utmärkt idé - om vi kan få tag i bilder av hög kvalitet så genomför vi det. Samma bild bör utgöra huvud för nya förstasidan (jobbar på ett redaktionssystem just nu).

Håller med enapa där, studiobilder vore kul!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 20:27

Jag har ganska svårt att se nya inlägg nu.. "Highlight:en" på ikonerna är alldeles för subtila.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 20:29

Klicka på "Nya inlägg" så är det lättare!

Men jag håller med om att kontrasten måste bli bättre. Encore & ni andra, ut med det gråa, in med det blåa, vår hemmamiljö! Den här gråa bakgrunden är ju en sedan länge dissad färg, vi körde ju så i tidernas begynnelse.

Bevis!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 20:46

Hoho! Har 99an sett ut sådär?!
Såhär i efterhand är man väl tillåten att säga att den designen var ruskigt ful

Btw, kanske är dags att byta ut synten i loggan också? Vad är det för synt där nu?

Kanske är jag för snabb på att trycka men får hela tiden upp detta:

"Sorry! The administrator has specified that you can only do one search every 20 seconds."

Ursprungligen av tublenco:

Kanske är jag för snabb på att trycka men får hela tiden upp detta:

"Sorry! The administrator has specified that you can only do one search every 20 seconds."

Så ni kan söka alltså? Jag sökte på "Nord" utan resultat, och blev lite konfunderad..

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-01-14 00:29

Har fått upp det en eller två gånger jag med...

Ursprungligen av Mårre:

Har fått upp det en eller två gånger jag med...

Jag får upp det hela tiden. Kanske är jag för trigger happy men jag blir tokig av det. Verkar som man måste vänta 20 sec innan man kan gå vidare. Går det inte att ända? Känns helt buskis!

Alltså detta: "Sorry! The administrator has specified that you can only do one search every 20 seconds."

Ok här kommer mina förslag då...
1. Bort med de stora bilderna högst upp och längst ner på förstasidan.
2. Bort med det mörkgråa fältet ovanför varje inlägg.
3. Användarnamn och bild till vänster om varje inlägg tack. Även nån form av begränsning på hur stor bilden får vara vore bra.
4. Länkar i svart.
5. Typsnitt verdana size 1 (8px) genomgående på hela siten.

Det var det jag hade för tillfället...

Bevaka tråden