Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av DVDspelare i TIBook 550

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 22:08

Jag har en TiBook 550 med DVD-spelare. Den fungerar hjälpligt (-läs långsamt) och låter som ett tröskverk när en CD-skiva sitter i. Ja gäller alla CD!
DVD vill den inte läsa alls längre.
När den uppgraderade TiBooken kom så fanns ett erbjudande från Apple att byta den interna DVDn mot en combo-drive (DVD läsare och CD brännare).
Finns det erbjudandet kvar?
Finns det annnars några passande OEM drivar?

Citat:

citera: När den uppgraderade TiBooken kom så fanns ett erbjudande från Apple att byta den interna DVDn mot en combo-drive (DVD läsare och CD brännare).
Finns det erbjudandet kvar?

Skulle inte satsa några stora pengar på att det erbjudandet finns kvar. Dessutom var det rätt dyrt har jag för, ca 3000 va?

Men som sagt, de "dödade" nog det erbjudandet för ett tag sen

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 12:10

OK. Hur dyrt kan det vara att få den reparerad då? Jag har ingen garanti eller AppleCare.

Har du kört en rengöringsskiva?

Kan ju också vara skit i spelaren, testa att damsuga i springan... OBS - på lägsta effekt med damsugaren då förstås så du inte dammsuger ut mekaniken - har du tur kan det funka....

Citat:

citera: Kan ju också vara skit i spelaren, testa att damsuga i springan... OBS - på lägsta effekt med damsugaren då förstås så du inte dammsuger ut mekaniken - har du tur kan det funka....

HAHA, jo det skulle ju se ut om delar av DVD spelaren försvann

Testa som sagt att rengöra den först. Sen kan du kankse börja tänka på rep. om det är aktuellt

på devdepot.com hade dom sånna dvd+cdrw drivar.. men nu när jag kollar.. har dom bara hårddiskar..

Devdepot Powerbook

kanske dags att köpa en extern fw drive?

chefens svarta 500dring börjar åxå rappla ihop, så ifall du hittar nån så säj det här!

QUACK! fan jag trodde du snackade om en Svart Powerbook.. hmm fan vad förvirrad jag är

Edith: Quacket.

[ 12. februari 2003, 14:52: Meddelandet ändrat av: AUTOMATTI ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 16:03

Jag ska skruva isär den lilla rackaren och kolla om jag kan se något galet. Jag har nämligen upptäckt att skivorna har små hack med jämna mellanrum längst ut i kanten på läs sidan! Någonting tar alltså i skivan!!!
Vad är det för skruvar till bottenplattan? Torx? Storlek 9 eller?

yep, torx, vilken size vet jag inte. köp ett kitt på clas ohlson, för en 15-lapp cirka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 22:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
yep, torx, vilken size vet jag inte. köp ett kitt på clas ohlson, för en 15-lapp cirka.

Rekommenderar det stora kittet. Svart låda med rött innehåll. 99kr kostade det senast jag kollade.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 23:10

Problemet åtgärdat!
Lite våld med skruvmejsel och tång var receptet...

Hela plåtkonstruktionen på undersidan av dvd-spelaren behövde böjas (!) ut på mitten. Bara 1mm, men ändå. Jag har inte varit oförsiktig med min dator och transporterar den alltid i en Troyan ryggsäck. Snacka om klen konstruktion. Den tunna titanplåten som utgör botten av datorn hjälper då inte till att stadga upp, utan dvd-spelaren får ta allt tryck direkt.
Ja, ja. Nu läser den cd och dvd igen utan skrap och ojud!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-13 00:36
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
yep, torx, vilken size vet jag inte. köp ett kitt på clas ohlson, för en 15-lapp cirka.

Torx t-8 om någon undrade...

/arvid

Jonas, kan du förklara lite närmare vad du gjorde?

Jag har samma problem som dig och har mekat lite men inte lyckats få till någon förbättring.
Vet inte om jag gör rätt...

Så här ser min CD/DVD-ROM ut.

Jihaaa! Efter ytterligare lite bändning så spinner nu skivorna som aldrig förr!

Det jag gjorde var att bända isär övrdel och underdel 1 eller 2 mm.

De fyra punkter som jag bände uppåt har jag markerat med pilar.

1
Bevaka tråden