Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

14.1" iBook för dv redigering?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Far är på gång att köpa mac, och det lutar åt en iBook 14.1".
Innan har de kämpat på med en 800mhz amd, med 384mb ram i nått som heter pinacle studio 7 eller nått, med sony pc9 dv-kamera.
Har provat lite och det var segt som sirap, särskilt vid importen av tidigare redigerat material.

Hur snart tror ni att det kommer nya iBooks?
Är det sjysta skärmar på dom nu, betraktningsvinkel ok? min pismo skärm känns lite "smal".

FCP Express och G3 800/640, duger det?
Jag har annonserat efter begagnade gen.2 PB 667 utan resultat, det är väl vad som borde ligga innom samma prisram (20)?

Det beställs antagligen en 800 14.1" utan cdr, med AP+Station (och med "mobility pack" som är fasligt billigt just nu, -40%). =Ca20.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 20:35

iBook 14" känns överhuvudtaget som en onödig modell. Varför inte skicka in några kronor mer för en 12" PBG4? Skärmen är lika "bra" på den. Annars är en begagnad 15" PBG4 perfekt

Jo, det är ju mer krut för pengarna med en PB12", men det är dålig syn som avgör här, 12" är för smått misstänker jag.

Satsa hellre på en begagnad PBG4 med 15" skärm. En G4 är definitivt att föredrag om din far ska arbeta med video-redigering.

/M

Pris spelar nog in också.
Hade en PB800 på gång åt honom i sommras, men den säljaren fick nått knas med leverantören(?).
25 skulle den kostat (1GB/AP/AC mm), men för en icke insatt är även det mycket för en dator.
Max 20 får det nog kosta.

Ska hålla på beställningen ett tag och se om det dyker upp nått begagnat.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-14 18:49

Men varför inte köra på en PB 12" och en 19" CRT eller om pengarna finns en LCD? Det skulle ju vara den klockrena kombinationen! För att redigera video på resande fot är väl igentligen inget man gör... Inte så ofta i alla fall...

Eller varför inte en stationär helt och hållet? Kanske inte en vindtunnel, utan någon lite tidigare verion. En singelpropps version kanske?

/arvid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 18:50

Kolla på en iBook 12"? om en sådan skärmstorlek räcker så skulle jag rekommendera en PowerBook 12" med lite mer minne. Där har du både s-video ut och VGA ut som INTE speglas (vilket iBooken gör), du har G4/867 Mhz som ger dig bättre prestanda än iBooken och realtidspreviews (mkt användbart).

I TiBook 12" går vällen inte på mycket över 20, inkl moms å lite minne?

Bäst är kanske att hitta en beggad TiBook 500Mhz+

Nu lutar det åt att köpa Alu.Pb från ev. usa

Tangentbordet, går det att byta ut? eller går det rent av att få ett svenskt tangentbord på applestore-us eller andra applestore?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 14:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
Nu lutar det åt att köpa Alu.Pb från ev. usa

Tangentbordet, går det att byta ut? eller går det rent av att få ett svenskt tangentbord på applestore-us eller andra applestore?

Nej. Du kan köpa ett löst svenskt tangentbord på svenska AppleStore eller hos en ÅF.
Räkna inte heller med att få svensk service på maskinen om den är köpt i USA. Om inte serienumret börjar på QT är det kört. Detta blir ett stort problem för dig, kan jag intyga som servicemottagande ÅF.

Det var som attans, och de som har en sverige-köpt powerbook och får sitt tangentbord trasigt, de får bita ihop å skaffa ett nytt amerikanskt?
Eller går de inte att köpa löst bara?

Svenskar i usa då? det borde ju finnas en marknad för svenska tangentbord där, även om liten?

Svensk service?

Skicka till holland eller skicka till usa spelar ingen roll för hans del annars tror jag, så den service delen borde vara ok. Värre med små fixet då alltså, det är ju ett minus.
Det har byggts in lite hinder för usa-köp med andra ord, mer sånt? Svenskt OS krångel?

  • Medlem
  • 2003-01-15 15:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
[Räkna inte heller med att få svensk service på maskinen om den är köpt i USA. Om inte serienumret börjar på QT är det kört. Detta blir ett stort problem för dig, kan jag intyga som servicemottagande ÅF.

När jag köpte min iBook påstods att jag kunde lämna in den var som helst i världen. Var det ljug?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-15 15:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
Det var som attans, och de som har en sverige-köpt powerbook och får sitt tangentbord trasigt, de får bita ihop å skaffa ett nytt amerikanskt?
Eller går de inte att köpa löst bara?

Svenskar i usa då? det borde ju finnas en marknad för svenska tangentbord där, även om liten?

Svensk service?

Skicka till holland eller skicka till usa spelar ingen roll för hans del annars tror jag, så den service delen borde vara ok. Värre med små fixet då alltså, det är ju ett minus.
Det har byggts in lite hinder för usa-köp med andra ord, mer sånt? Svenskt OS krångel?

Dessutom så kan du inte få datorn levererad någonstans utanför USA om du köper den via Applestore US, så om du vill köpa host Applestore US måste du ha en adress i USA att skicka den till. Sen tillkommer ju frakt till sverige och eventuella tullavgifter och moms. Om du inte flyger med den i handbagaget förstås...

Svenskt os ska inte vara något problem däremot.
När det gäller tangentbord så vet jag att det går, det har gjorts. Sök här på forumet har för mig att jag såg något inlägg om det förut. Testa expo & rykten har för mig att det var där jag såg det. Eller kanske här.

/arvid

Svärsonen är sas-pilot, så ev fram å tillbaka skickande är nog inga problem.

Antar att de går att beställa till en hotelladress?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 19:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
[Räkna inte heller med att få svensk service på maskinen om den är köpt i USA. Om inte serienumret börjar på QT är det kört. Detta blir ett stort problem för dig, kan jag intyga som servicemottagande ÅF.

När jag köpte min iBook påstods att jag kunde lämna in den var som helst i världen. Var det ljug?

Var köpte du den? Du kan säkert lämna in den, frågan är om du för den servad.

.

Vad jag menar är att en auktoriserad Apple-ÅF i Sverige inte kan skicka den vidare. Systemet som hanterar reparationer tillåter inte USA-maskiner i anmälan. Dock europeiska maskiner. Det bygger bla på serienumret.
Jag har själv en blåvit där serienumret börjar på SG istf CK. Det betyder i korthet att maskinen kommer från annan plats än Europa (förkonfigurerad Splash-RIP) och då inte ens kan anmälas för service. Som tur är är den hel och det mesta går att byta själv.
Observera att denna upplysning bara är en rekommendation. jag vet själv hur dumt det kan bli med USA-maskiner. De ANS700 som omnäms i en annan tråd var det jag som köpte till mitt företag från USA. Tror du att det gick att få någon som helst info om dessa maskiner?

Apple USA: - Fråga ditt svenska kontor!
Apple Sverige: - Den produkten finns inte!

Vi tar för övrigt emot PowerBook och reparerar själva en del av felen. Byte av Trasiga LCD-skärmar går dock alltid iväg eftersom datorn med största säkerhet har fått en smäll och då kan en hel del annat ha gått sönder utan att det märks.

En 17" med Airport basstation skiljer nästan 11.000kr mellan usa och sverige... det är en hel del.
41.790kr vs. 30815kr

Vi bangade på usa-datorn trots allt, det vart en tibook 1Ghz, inte illa för en som var på vippen att köpa en ibook800.
Han blev den första jag fått att switcha

Glädjande att airportkortet gick att mjukvaru-uppdatera till att köra i 54mbps!
Det hade jag inte räknat med, en trevlig bonus

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-01-16 19:32

Om jag köper en pb i USA med airportkort och basstation, fungerar de två sist nämnda i Europa?

Jag fattar det som att det funkar.
Dock verkar det som om us-mdellerna har smalare frekvensomfång(?) Tydligen är vissa frekvenser inte öppet för allmänheten over there.
Jag kan ha fel.

Garantin är världsomfattande, vad gäller Apples bärbara. Det är bara att lämna in den tillsammans med kvittot.

1
Bevaka tråden