Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trimma PB G3/500 med OSX ???

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Pismo G3/500/256/20 och kör i dagsläget Os X 10.1.5.

Datorn används till:
Surf / mail
Office (Word & Excel)
iLife (-iDVD)
InDesign och Photoshop

Efter installation av Os X känns den alltför seg för att kunna använda effektivt. Kanske det är dags att titta efter en ny PB, men jag vill gärna vänta något halvår till. Vad kan jag göra för att öka prestandan på min gamla trotjänare?

Öka minne (hur mkt)?
Installera Jaguar?
Ändra inställningar i systemet?
Annat??

Snälla hjälp mig, annars tvingas jag att sitta framför PC-burken och det vill jag ju undvika i görligaste mån.

De två enklaste och billigaste grejerna du bör göra för att din burk ska bli rapparer är;
1. Trycka i mer minne (helst > 512 MB)
2. Installera Jaguar

Dessa två åtgärder gör faktisk en avsevärd skillnad. Just nu kör jag Pismo 400 med 384 MB och Jaguar, och jag tycker det mesta flyter på helt ok.

Vill du öka på prestandan ytterligare, så går det att skicka in processorkortet för uppgradering till PowerLogix i USA. De kan byta ut proppen mot en 500/G4 eller 800/G3:a. Inom kort kommer 99macs testlabb förhoppningsvis utvärdera dessa uppgraderingar.

/M

[ 08. mars 2003, 23:23: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

  • Medlem
  • 2003-03-09 01:28

JaJaJa!!!! *hejar på testlabbet*

Vore fullkomligt sagolikt om ni kunde ta och testa de där uppgraderingarna!!!!

Mer minne hjälper och jaguar är nog medicinen... En till ide är att installera ett "theme" som inte är semitransparent. Det känns som det speedar upp.

Just det! Installera windoshade x. Där kan man ställa in hur mycket skugga min vill ha på förnsterna. Det speedade upp min mac (g4).

/sny

Tack för tips, minne är beställt (256 mb till som ger totalt 512).

Jag är fortfarande lite tvekande inför att beställa ännu en systemuppgradering för över 1000:- Tycker det är lite fult mot oss som redan tidigare har köpt en os x licens (men detta är en helt annan diskussion)...

Utöver de extra program / funktioner som kommer i Jaguar - på vilket sätt / i hur stor utsträckning påverkar uppgraderingen prestandan?? Konkreta exempel? Kan jag tex förvänta mig att grafiken (genie osv) blir bättre på en dator av min ålder? Snabbare surf? Egna erfarenheter någon? Tester på nätet?

Tack 99mac - detta är verkligen ett bra forum. För mig är denna typ av "kollegialitet" / sammanhållning är en bidragande faktor till att jag helst väljer mac!

Du får ju inte Quartz Extreme på den burken. Detta är en teknik i Jaguar som kan utnyttja grafikkortet för att speeda upp hastigheten.

Men jag hade en Powerbook G4 500 tidigare och den klarade inte heller QE men visst blev det skillnad med Jaguar (10.2) ändå.

Så precis som du lägger lite stålar på minne så borde du även skramla ihop till 10.2

(och jag håller med dig om avsaknaden av uppgraderingspris)

Jag tycker du kan strunta i Jaguar. Jag tycker 10.1.5 är snäppigare på imac DV (G3 slotloaded) och PBG4 550. Om du inte vill ha de extra funktionerna som jaguaren har så är mitt råda att vänta lite och spara pengarna till en ny maskin efter sommaren.

  • Medlem
  • 2003-03-10 01:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl Johan Malm:
Har en Pismo G3/500/256/20 och kör i dagsläget Os X 10.1.5.

Datorn används till:
Surf / mail
Office (Word & Excel)
iLife (-iDVD)
InDesign och Photoshop

Efter installation av Os X känns den alltför seg för att kunna använda effektivt. Kanske det är dags att titta efter en ny PB, men jag vill gärna vänta något halvår till. Vad kan jag göra för att öka prestandan på min gamla trotjänare?

Öka minne (hur mkt)?
Installera Jaguar?
Ändra inställningar i systemet?
Annat??

Snälla hjälp mig, annars tvingas jag att sitta framför PC-burken och det vill jag ju undvika i görligaste mån.

Jag har också en Pismo (500MHz, 768MB RAM, 40GB HD, ...).
Jag hade samma problem som du beskriver med 10.1.5.
Vågade inte installera Jaguar i början men när jag väl gjorde det, ... oj oj oj vilken skillnad det blev.
Det är som natt och dag. Jaguaren rockar fett hos mig.

Jag tror det kan vara värt att pröva.

1
Bevaka tråden