Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga minneskretsar!!!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 22:17

I fredags fick jag 512MB extra minne till min PB 1Ghz SD. När jag har stoppat i minnet så går inte datorn att starta utan att få den berömda panikbilden. Kontrollerar att minnet satts i ordentlig, kontrollerar att det inte fungerar om jag byter plats på kretsarna. Men samma bild varje gång. Tillbaks med orginalkretsen och ringer Macoteket som levererat kretsen. Inga problem de skickar ny.
Idag komm ny krets. I med den och starta datorn. Jodå, det fungerar ju. Eller? Mail fungerar och några program till men alla övriga krashar med en gång. Ur med kretsen i med orginalkrets och allt fungerar perfekt igen.

Nu undrar jag om detta är ett vanligt beteende?
Jag har alldrig haft det här problemet innan?
Är det någon som möjligtvis vet var det beror på eller är det bara dåliga kretsar?

Det blir väl till att skicka en retur till i morgon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 00:51

Krasst svar:
Det händer...
Men Macoteket tar ju och byter ut minnet utan tjaffs.

Tycker det händer ofta att Macoteket har krattiga minneskretsar som får kunderna att klaga.

En nybörjarvän som skulle börja med OS X var paniskt rädd för Kernel Panics som hon hört skulle förstöra hela datorn. Hon köper sin dator på Macoteket och givetvis så får hon en Kernel Panic och sen en till och sen en till osv... till slut övertygade jag henne om att hon nog skulle byta minnet och då funkade det.

Man undrar ju om det är nån slags policy som Macoteket har, de slänger in nåt skit, funkar det så funkar det annars får de väl byta till nåt bättre fungerande minne. :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-08 08:55

Man undrar ju om det är nån slags policy som Macoteket har, de slänger in nåt skit, funkar det så funkar det annars får de väl byta till nåt bättre fungerande minne. :rolleyes:[/QUOTE]

Säkert...Alllt går ut på att tjäna pengar på oss arma användare av datorer...

Dom har ju lägre priser än många andra mac återfösäljare och så länge dom byter ut kretsarna och står för omkostnaderna då skall dom inte hängas i förtid.Men dom får se upp när lavinen går så går det fort:)

Men visst förstår jag att det blir tröttsamt för kunden i längden. Puuuh....

Men bor man i en någorlunda storstad så köp för böveln av någon halvhederlig PC återförsäljare på plats i stan,dom byter också ut minnena på plats ifall det skulle vara nått, så slipper man det bökiga skickandet upp till storstan och macoteket.

PC återfösäljare har garanterat samma minnen som Macoteket fast till ännu billigare priser förstås. SEDAN KAN MACOTEKET SÄGA VAD DOM VILL.... Vi vet nu sanningen.

Sedan är det däremot ytterst sällan att minnen som funkar när man klämt dit det och kört någon vecka går sönder, dom brukar rulla på så länge burken tickar...

Ursprungligen av CUBEIS:

PC återfösäljare har garanterat samma minnen som Macoteket fast till ännu billigare priser förstås. SEDAN KAN MACOTEKET SÄGA VAD DOM VILL.... Vi vet nu sanningen.

Dessutom så köper man inte grisen i säcken som man gör hos Macoteket med flera. Hos en PC återförsäljare så får man reda på vilken tillverkare som minnet har, och dess specifikationer. Inget hyschande som hos Macoteket och många andra Mac åf, där man påstår att man säljer så kallade Mac-kompatibla minnen (som givetvis inte existerar).

Som konsument så vill man veta vilket märke och modell som minnet har, då det skilljer en del i prestanda samt kvalitet mellan dom olika tillverkarna och minnerna.

Citat Macoteket:
Macotekets minnen är 100% Apple-kompatibla och kan installeras av användaren utan att någon garanti påverkas.

Men det borde stå så exempelvis här:
Kingston KHX3200A/256 HyperX 256Mb DDR PC3200 184pin 400MHz CAS2.5

Eller i värsta fall:
Standard 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5

Då vet man om man får billiga no-name budgetprylar, eller dyrare märkesminnen när man beställer

Senast redigerat 2004-05-08 10:05
  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 10:36
Ursprungligen av whoami:

Citat Macoteket:
Macotekets minnen är 100% Apple-kompatibla och kan installeras av användaren utan att någon garanti påverkas.

Men det borde stå så exempelvis här:
Kingston KHX3200A/256 HyperX 256Mb DDR PC3200 184pin 400MHz CAS2.5
[/B]

Det första som slår mig är den stora skillnaden mellan desa två sätt att uttrycka sig:
Macotekets sätt = macigt och lättförståeligt
"Det-borde-stå"-modellen = PC-stank så man kräks

Det är en balansgång hur man ska uttrycka sig eftersom kunder har olika kunskap. En del skulle få panik av specen och inte fatta nåt och heller inte vilja gräva sig fram på webben efter vad som gäller. Man vill ha en ÅF som redan har tänkt till åt en och som pratar svenska.
Andra skulle jubla över den specade modellen eftersom man redan vet allt.

  • Medlem
  • 2004-05-08 13:08

Jag ser inte vad det är för fel att speca minnen "100% Mac-kompatibla" (på Mac sidan) vs. "Kingston 256 MB ..." (på PC sidan). Jag skulle känna mig mycket säkrare om jag köpte ett minne specat som "100%-Mac kompatibelt" för om nånting skulle gå fel då har man garanti, ... eller?

Hur är det om man köper ett "PC-specat minne", kommer "PC-folket" att godkänna garantin eller kommer de att säga "men det är ju inte Mac-kompatibelt"? ... Det är mina misstankar.

Trots detta gick jag å köpte ett Twinmos minne (512MB SO-DIMM PC2700) till min nya AluPB 1,5GHz (hos PC-förs.). Frågade försäljaren om det skulle funka å han så att han har haft "Powerbook-kunder" som har köpt det innan. Frågade dessutom hur det var med kvalitén, ... "det anses som ett kvalitetsminne" sa han. Priset då, ... 1065 kr inkl moms!!! Och det funkar. Har inte märkt några skavanker. Kommer att testa det senare med memtest (från tidigare inlägg). I en annan tråd på 99mac står det däremot att någon har haft problem med sitt Twinmos minne på en TiBook.

Jag har 7 dagar på mig att testa minnet om jag vill lämna det tillbaka. Glömde fråga hur det är med garanti, måste ringa å fråga på måndag. Priset var helt OK i alla fall.

Ursprungligen av Palle:

Det första som slår mig är den stora skillnaden mellan desa två sätt att uttrycka sig:
Macotekets sätt = macigt och lättförståeligt
"Det-borde-stå"-modellen = PC-stank så man kräks

Det är en balansgång hur man ska uttrycka sig eftersom kunder har olika kunskap. En del skulle få panik av specen och inte fatta nåt och heller inte vilja gräva sig fram på webben efter vad som gäller. Man vill ha en ÅF som redan har tänkt till åt en och som pratar svenska.
Andra skulle jubla över den specade modellen eftersom man redan vet allt.

Palle nu generaliserar du redigt, och och i mina ögon störtdumt. Men du är jävig då du är återförsäljare, så jag har en viss förståelse för ditt synsätt.

Hur skulle det låta om ni återförsäljare skriver så här:

100% Apple kompatibel hårddisk på 120Gb? Ingen skulle våga skriva så...

Så du menar att folk är så dumma att dom blir rädda när det står vem som har tillverkat hårddisken? Och står som stora fån och skriker citat: PC-stank så man kräks!!!

Nä, du Palle.

Vi Mac-användare är INTE dumma för fem öre, vi går inte på vad som helst!

Senast redigerat 2004-05-08 20:08
  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 22:00
Ursprungligen av whoami:

Palle nu generaliserar du redigt, och och i mina ögon störtdumt. Men du är jävig då du är återförsäljare, så jag har en viss förståelse för ditt synsätt.

Hur skulle det låta om ni återförsäljare skriver så här:

100% Apple kompatibel hårddisk på 120Gb? Ingen skulle våga skriva så...

Så du menar att folk är så dumma att dom blir rädda när det står vem som har tillverkat hårddisken? Och står som stora fån och skriker citat: PC-stank så man kräks!!!

Nä, du Palle.

Vi Mac-användare är INTE dumma för fem öre, vi går inte på vad som helst!

Ta det lite lugnt, detta var inget påhopp på dig och dina formuleringar på nåt sätt. Inte sagt med irritation eller nån ilska öht. Läs hela min kommentar, inte bara det du vill reta upp dig på.

Jag hanterar ju kunder om och om igen varje dag och vet hur de frågar och hur mycket respektive lite mackunder vet och kan. Det handlar inte till 1% om att folk är "dumma", vet inte varifrån du hämtade den tanken - att de skulle vara dumma??
Det är frågan om enkelhet och att inte alla ser det som ett nöje att lära sig alla specar och detaljer om vilket minne som passar i vilken burk. Alla vill inte briljera med vad man kan bara för att en del kan framstå så. Det känns perfekt att andra håller koll på det åt en och sedan också står för det.

Idealet vore väl om det stod som Macoteket skriver, men att man kunde klicka på varje minne och se bakom exakt vad det handlar om för modul: märke, CAS, MHz osv.
Man kan ju ringa sin ÅF och få informationen också. För vår del så handlar vi med olika tillverkare och leverantörer och det ändras emellanåt. En del leverantörer lämnar inte ens så där fulla specifikationer som du ger exempel på.

Ditt jämförande exempel med hårddisken får nån annan kommentera.

Ingen mackund är dum - men en del vill ha det lite lättare...

Ursprungligen av Palle:

Ta det lite lugnt, detta var inget påhopp på dig och dina formuleringar på nåt sätt. Inte sagt med irritation eller nån ilska öht. Läs hela min kommentar, inte bara det du vill reta upp dig på.

Jag hanterar ju kunder om och om igen varje dag och vet hur de frågar och hur mycket respektive lite mackunder vet och kan. Det handlar inte till 1% om att folk är "dumma", vet inte varifrån du hämtade den tanken - att de skulle vara dumma??
Det är frågan om enkelhet och att inte alla ser det som ett nöje att lära sig alla specar och detaljer om vilket minne som passar i vilken burk. Alla vill inte briljera med vad man kan bara för att en del kan framstå så. Det känns perfekt att andra håller koll på det åt en och sedan också står för det.

Idealet vore väl om det stod som Macoteket skriver, men att man kunde klicka på varje minne och se bakom exakt vad det handlar om för modul: märke, CAS, MHz osv.
Man kan ju ringa sin ÅF och få informationen också. För vår del så handlar vi med olika tillverkare och leverantörer och det ändras emellanåt. En del leverantörer lämnar inte ens så där fulla specifikationer som du ger exempel på.

Ditt jämförande exempel med hårddisken får nån annan kommentera.

Ingen mackund är dum - men en del vill ha det lite lättare...

Jag spetsade till det hela för att få lite debatt runt detta som har retat mig sen urminnes tider.

Nej det är inte ditt fel att det ser ut som det gör. Men jag tycker att det är hög tid för föränding nu. Man kan faktiskt skriva specar och tillverkare samt en kommentar att minnet är kompatibelt med Mac-modell si och så. Det skulle inte skada, eller hur?

Fast ni åf skulle troligtvis tjäna mindre på minnesförsäljningen när folk insåg att dom kunde köpa samma sak billigare någon annanstans. Jag tycker att det är ett krav gentemot oss konsumenter att ange exakt vad vi betalar för! Så länge som ni förvägrar oss denna information så anser jag att ni ser på oss konsumenter som dumblinda idioter. Att ringa åf brukar inte hjälpa nämvärt heller, dom mumlar något om kompatibla minnen från olika tillverkare bla bla...

Palle ber om ursäkt om du såg detta som ett angrepp på dig personligen, för det var det inte. Men jag står fast vid min ståndpunkt. Jag kommer aldrig att köpa så kallade Mac-minnen från en Mac-åf så länge som situationen är som den är. Jag tycker inte att någon skall göra det heller, vi Mac-konsumenter borde utöva lite konsumentmakt!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 02:23

Jag har haft problem med dåliga minnen från Macoteket också. Dock är dom snabba att skicka nya då det blivit fel.

Det här "bevisar" bara att Macoteket och många andra Mac-återförsäljare köper minnen på samma marknad som pc-nissarna. Jag köper där det är billigast och oftast är det hos en s.k. pc-försäljare i närheten som är snäll nog att byta vid strul. Då slipper man skicka hit o dit.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 11:06

Nu vill ju jag inte spä på olyckan, än mindre göra reklam...

...men det är just den här diskussionen vi för med våra kunder när de köper betydligt dyrare minnen av oss.
De fungerar nämligen alltid !
I de fall där kunden har valt att köpa från en leverantör av billiga minnen, har det ibland slutat med att vi ändå får sälja produkter som fungerar.

Kvalitet i tanke och handling. Billiga lösningar blir alltid dyra i slutändan.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 14:51

Jag anser inte att jag köpt billigt minne, utan har beställt som vanligt utan att titta så mycket på priset. Har handlat hos Macoteket i ett antal år, både privat och för bolaget, och har alldrig haft bekymmer innan. Därför var jag lite förvånad över att få två dåliga kretsar i rad.
Efter samtal med Macoteket idag så ska de skicka minne av "en annan typ" och då blev man ju lite orolig för att ha fått billigt skräp vid andra beställningar.
Men den som lever får se..........

Nu är kanske inte det här rätt ställe att posta detta inlägg, men... om någon av er skulle misstänka korrupta minnen på en PC så prova detta lilla program som körs från en floppy och inte bryr sig om vilket OS som finns på maskinen man vill testa http://www.memtest86.com/

  • Medlem
  • 2003-02-11 15:53

Finns det något program för maccen..som inte behöver floppyn som man kan kolla minnen med?
Har just fått övertalat en pc-nisse att köpa iBook..och vad händer; jo två kernel panics inom 5 minuter av användning..
Själv har jag haft två på 1 1/2 år ...

Testprogram

Ursprungligen av Tit:

Finns det något program för maccen..som inte behöver floppyn som man kan kolla minnen med?
Har just fått övertalat en pc-nisse att köpa iBook..och vad händer; jo två kernel panics inom 5 minuter av användning..
Själv har jag haft två på 1 1/2 år ...

hae du provat memtest? http://www.macupdate.com/info.php/id/14004 (men det tar tid)

  • Medlem
  • 2004-05-08 02:30

Direktläk till Memtest 2.95 (bli inte skrämd av katten, bläddra längre ner på sidan ). Du bör dock vara väl bekant med Terminalen, ... mångas "skräckprogram". ;):)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tit:
Finns det något program för maccen..som inte behöver floppyn som man kan kolla minnen med?
Har just fått övertalat en pc-nisse att köpa iBook..och vad händer; jo två kernel panics inom 5 minuter av användning..
Själv har jag haft två på 1 1/2 år ...

Tyvärr känner jag inte till ngn Mac-version (får erkänna att jag inte tittat efter så noga). På min nya iBook lyckades jag få en "programmet har oväntat avslutats (eller vad det nu heter)" första gången jag startade AppleWorks, men det har aldrig hänt efteråt. :rolleyes:

TechTool Pro 4 lär kunna kolla minneskretsar och annan hårdvara, så vi kanske får tåla oss lite innan vi kan kolla. Åsså får vi förstås punga ut en slant förstås.

När det gäller den kraschande iBooken, jag misstänker dåliga minneskretsar numer när jag hör en sprillans ny dator kraschar med en Kernel Panic när den kommer direkt från försäljaren (speciellt om de petat in mer minne i datorn istället från fabriken).

[ 12. februari 2003, 03:35: Meddelandet ändrat av: CyberPet ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 10:19

Igår fick jag min första Kernel Panic på iBooken, något jag kunde varit utan, och nu får felmedelandet varje gång jag startar datorn.
Har inte provat att plocka ut minnet eftersom jag inte visste att det kunde bero på detta.
Ska prova så fort jag kommer hem. Men om det inte är detta som felar vad ska jag mer kolla på?
Har varit lycklig macägare i snart två år men på felsökande är jag ordentligt grön eftersom jag inte behövt söka några fel innan nu.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 12:41

I dag fick jag min tredje minnskrets från Macoteket och denna gång verkar allt fungera. Denna kretsen ser "dyrare" ut och har tillverkarnamnet tryckt på kretsen. Tråkigt att man skall behöva skicka två returer bara för att få en minneskrets som fungerar.
Samtidigt börjar man undra hur stor vinst det är på varje krets om man nu har råd att skicka tre företagspaket för att få ut en minneskrets till kund?
Nästa gång jag skall köpa minne eller annan känslig utrustning kommer jag att tänka mig för och kanske helt enkelt ta med mig datorn, om den är bärbar, för att testa direkt i affär.

Men slutet gott... och om någon vill köpa en fungerande 256MB SO-Dimm så hör av er. [email protected]

  • Medlem
  • 2003-02-12 16:09

Uppdatering om iBook-switchern:

Det var... -->microsoft office<-- som orsakade problemen

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tit:
Uppdatering om iBook-switchern:

Det var... -->microsoft office<-- som orsakade problemen

Oj vilken skräll det kom som

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 21:30

Tog ut minnet och nu funkar det.
Tyvärr kan jag inte skylla på att jag köpt ett billigt minne.
512mb inhandlade på macforum.
Kollade lite mer noggrant på minnet och det står pb g4 ti på det.
Spelar detta någon roll?
Hoppas macforum kommer vara hjälpsamma så jag forsätta ha dem som favorit åf.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-15 23:46

Förr eller senare åker man dit...
Idag pajjade min 512MB-krets. OS X började bete sig otroligt konstigt, hårddisken malde på mer än vanligt så jag öppnade teminalen, körde top och såg att pageins och pageouts öste på som bara den. Det hjälpte ju att avsluta alla program man inte använde, sen satte jag datorn i vila. När jag sedan väckte datorn fick jag kernelpanic och fick starta om.

Efter startplonget var skärmen fortfarande svart, men hd:n surrade som vanligt... Jobbig känsla

Som tur var hade jag en gammal minneskrets hemma som jag satte i datorn och kunde starta i OS X iallafall, valde sedan OS 9 som startskiva och provade med 512:an där. I uppstarten av OS 9 fick jag dialogrutan "fel i internminnet, kontakta servicetekniker". Det gick att fortsätta boota ändå och väl inne i OS 9 hittar datorn totalt 320MB minne! Verkar som om halva minnet funkar och halva inte?

Nu kan jag köra OS X, systemet kände igen 320MB efter att jag kört lite i OS 9 och sedan gått tillbaka, skumt...

512-kretsen köpte jag för 1,5år sen från memorytogo.com men nu verkar den ha börjat ge upp.

/ Emil
iBook466 fd 576MB RAM - nu 320

Det dröjde inte länge förrän hela minnet pajjade, så nu sitter man här med 64+128MB i OS X - nu kan man fika desto oftare

[ 16. februari 2003, 13:03: Meddelandet ändrat av: Emil Svensson ]

Vi fick in en sändning med keffa 512or och upptäckte detta försent och hann tyvärr skicka ut en del till kunder...

Normalt har vi liksom alla (ALLA) som säljer minnen ca 3-5% felmarginal på minnen.

Det är alltid tråkigt när saker är trasiga men det hör verkligen inte till vanligheterna...

För att ge lite perspektiv på minnespriser så plockade jag fram min *räkningspärm* och hittade en faktura från Macforum daterat till den 28 september 1999 - köpte då ett 64 MB minne till en iBook - kostade då 1.512 kronor exkl. moms. En annan faktura på just Twinmos minne ( 512 MB PC2700/333 hor IT-Power *PC-ställe* ) och 4 december 2002 1.564 kronor/styck exkl moms. De två 512:orna som jag köpte hos IT-Power har nu fungerat helt problemfritt i 1,5 år i min MDD 2x1 GHz.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-08 16:12
Ursprungligen av [email protected]:

För att ge lite perspektiv på minnespriser så plockade jag fram min *räkningspärm* och hittade en faktura från Macforum daterat till den 28 september 1999 - köpte då ett 64 MB minne till en iBook - kostade då 1.512 kronor exkl. moms. En annan faktura på just Twinmos minne ( 512 MB PC2700/333 hor IT-Power *PC-ställe* ) och 4 december 2002 1.564 kronor/styck exkl moms. De två 512:orna som jag köpte hos IT-Power har nu fungerat helt problemfritt i 1,5 år i min MDD 2x1 GHz.

IT-Power http://www.itpower.se/ är trevliga och tillmötesgående och ställer upp på sina garanti åtagande 100 %. ! Rekommenderas varmt.

Inet-Data däremot SUCKS HARD !. När dom väl har kränkt grejerna så "skiter" dom i resten i stort sett för att prata klarspråk.

Dom har typ 7-8 dagars garanti om man har tur sedan får du själv ringa upp och kontakta tillverkaren . Som i mitt fall när jag köpte en trådlös router NETGEAR som gick sönder efter två veckor . Inet DATA tog inget ansvar utan jag fick snällt ringa NETGEAR själv , som tur var har dom super trevliga , en ny router kom hem i brevlådan efter 3 dagar och sedan fick jag skicka tillbaks den gamle rackaren. Men omkostnader och besvär får man räkna med vid KÖP HOS INETDATA ! Sanna mina ord.

  • Medlem
  • 2004-05-08 16:57
Ursprungligen av CUBEIS:

...

Inet-Data däremot SUCKS HARD !. När dom väl har kränkt grejerna så "skiter" dom i resten i stort sett för att prata klarspråk.

Dom har typ 7-8 dagars garanti om man har tur sedan får du själv ringa upp och kontakta tillverkaren . Som i mitt fall när jag köpte en trådlös router NETGEAR som gick sönder efter två veckor . Inet DATA tog inget ansvar utan jag fick snällt ringa NETGEAR själv , som tur var har dom super trevliga , en ny router kom hem i brevlådan efter 3 dagar och sedan fick jag skicka tillbaks den gamle rackaren. Men omkostnader och besvär får man räkna med vid KÖP HOS INETDATA ! Sanna mina ord.

Ouch!!! Jag får ringa de på måndag bums och kräva raka besked!

Bevaka tråden