Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 12" köpråd utomlands..samt funderingar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-10 21:04

Hejsan på er

Håller som bäst på att konvertera från den mörka pcsidan till en betydligt mysigare sida Är sugen på att inhandla en trevlig liten bärbar mac och har nu lite funderingar. Modellen jag är intresserad av är PB 12". Denna finns på Svenska applestore för 21.000:- + Applecare för nån tusing. I USA kostar denna ca 16000 med en dollar räknad på 9. Såg samtidigt att Kilroytravels har trevliga resor till NY för 3000:- :)Känns som det lönar sig att dra över o köpa macen i USA. Något speciellt man bör tänka på med avseende på garanti/applecare etc?! Hur fungerar det med svenskt tgb?

Läste förresten en review av denna macen på:

OSNEWS 12" review

Blev lite orolig när det gäller prestandan på skärmen? Någon som har erfarenhet av detta eller kan kommentera det?! :)Eftersom denna modellen inte har DVI, hur pass bra bild kan man förvänta sig om jag ska använda den tillsammans med en 17" LCD?

//Mvh Johan

Det går utmärkt att köpa en dator i USA och ta med den hit. Garantin på bärbara datorer gäller worldwide. Pratade med Apple om detta förra året.

Däremot går det inte att beställa direkt från amerikanska Apple Store om man inte har ett amerikanskt kreditkort. (Jag hade tänkt låta en kompis i USA ta med sig datorn hem, men det sket sig alltså)

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-10 21:25

Om det skulle vara strul med datorn, kan jag lämna in den till svenska apple? Dvs, att jag får en "returkartong" från de..eller måste den skickas iväg till nåt obskyrt land?!

//Johan

Det kostar alltså tusen kronor per svenskt tecken.
Å, Ä och Ö är väldigt dyra tangenter.

Citat:

citera: Däremot går det inte att beställa direkt från amerikanska Apple Store om man inte har ett amerikanskt kreditkort.

Och jag som trodde VISA var "worldwide"...

  • Medlem
  • 2003-02-10 23:01

Den recensionen var en riktig sågning. Hoppas det inte stämmer.

mvh

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tby:
Den recensionen var en riktig sågning. Hoppas det inte stämmer.

mvh

Njaaa.. så farlig var den väl inte? Han gnällde på att den är varm och att skärmen är "lika dålig som iBook". Jag har själv en iBook och jag tycker skärmen är utmärkt, bättre än de flesta PC-laptops jag provat. För min del tycker jag det är betydligt värre att fläkten låter än att datorn blir varm.... bah!

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

citera: Däremot går det inte att beställa direkt från amerikanska Apple Store om man inte har ett amerikanskt kreditkort.

Och jag som trodde VISA var "worldwide"...

Hahaha, det funkar inte med "American" Express heller.

Dessutom är det fruktansvärt svårt att få kreditkort i USA. Känner folk som har jobbat där ett bra tag och får man inte kort via jobbet så är det nästan kört.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-11 05:27

Jag köpte min burk på postorder i USA innan jul. Några saker du bör tänka på.

Vissa ställen godtar köp med ett svenskt kort och U.S leveransadress. Jag använde Macconnection och det gick bra efter att de hade kollat med banken. (Kolla på www.powerbookcentral.com för bästa pris) Kräver givetvis att du har en polare som kan ta emot datorn när den kommer. (Tror inte att det går att skicka den till ett hotell, men kanske.)

Vissa lägger på sales-tax på några procent även i online butiken.

I annat fall kan du ju gå in och köpa den direkt i en Applestore, enda risken är ju att de inte har den i lager.

Det är inga problem att använda sv tgb-layout på en US-burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 09:10
Citat:

citera: Det är inga problem att använda sv tgb-layout på en US-burk.

Nej det är klart, men var får man tar i svenska tangenter ("key caps")?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-16 15:03
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Det går utmärkt att köpa en dator i USA och ta med den hit.

Hur är det mod tull och moms när man tar med sig en nyinköpt Mac till Sverige?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 15:36
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Per Samuelsson:
Hur är det mod tull och moms när man tar med sig en nyinköpt Mac till Sverige?

Om du skall göra det riktigt (vilket jag gjorde) så ringer du och bokar en tid hos tullen på flygplatsen du åker från och säger att du vill importera en dator. När du väl kommer hem så är det bara att fylla i blanketten. du måste då ha kvitto på datorn med dig. Fördelen med att boka tid är att du slipper vänta om det är lite bemanning eftersom de vet att du kommer.

Det är ingen tull på bärbara datorer men du får betala 25 % moms på hela beloppet på kvittot (inkl ev frakt och US sales tax)

(eller så går du på grönt och smusslar in den, men åker du dit så gissar jag att straffavgift kan bli aktuellt)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 15:40
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nej det är klart, men var får man tar i svenska tangenter ("key caps")?

Tror inte att det går att köpa enstaka sv tangenter men det skall gå att köpa ett sv tgb som reservdel.. kostar runt 1000-lappen för PB15".

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Knuckie:
Såg samtidigt att Kilroytravels har trevliga resor till NY för 3000:- :)Känns som det lönar sig att dra över o köpa macen i USA.

Johan: Är inte det för en enkel biljett? Lite onödigt att bara åka dit om du inte skall semestra samtidigt.

Är det priset för tur&retur så hänger jag nog på...

//fredrik

Men om man går på grönt; vem kan bevisa att man inte haft den med sig ut ur landet? Jag har aldrig när jag rest med min PB deklarerat den vid utresa... Har jag gjort fel eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 06:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Men om man går på grönt; vem kan bevisa att man inte haft den med sig ut ur landet? Jag har aldrig när jag rest med min PB deklarerat den vid utresa... Har jag gjort fel eller?

De kan ju titta på kvittot som du väl antagligen bär med dig eller så kanske du har manualer/låda och liknade i bagaget.

Min brorsa åkte på att betala moms på sin kameralins vid en slumpkontroll på Schiphol. De stoppade helt enkelt folk och kollade vad de hade med sig och gick igenom plånboken efter kvitton. Där ju låg kvittot på linsen så då var det inte mycket att göra. Iofs den enda gången jag hört talas om ngt sådant.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-22 09:46

Hejsan!

Tänkte bara tacka för alla tips angående köp av mac utomlands, mattan, ciryon mfl.. tack! Återstår att se om det blir nån resa till NY, hade glömt att lägga på taxes..dessutom fick jag reda på att jag har 10% studentrabatt på Applestore. Nu blev skillnaden lite mindre i pris. Alltid trevligt att ha rätt keycaps på nya burken dessutom

Fredrik: Priset är t&r, hittade ännu billigare resa till NY för nån dag sen. Air France tar ca 2200:- + flygskatt (t&r) Får se om det blir en resa ändå

//Mvh Johan

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Men om man går på grönt; vem kan bevisa att man inte haft den med sig ut ur landet? Jag har aldrig när jag rest med min PB deklarerat den vid utresa... Har jag gjort fel eller?

De kan ju titta på kvittot som du väl antagligen bär med dig eller så kanske du har manualer/låda och liknade i bagaget.

Kvitto och maunualer (yeah, right!) kan man ju sända hem med posten, registered om man är orolig för att de skall komma bort. Låda..? Vem behöver en låda?

1
Bevaka tråden