Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Angående PB 12,1"

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-01-12 19:55

Om man har en extern skärm ansluten går det då att ha locket stängt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-12 20:00

Bra fråga...
en annan minst lika bra, hur låter den??
Vill gärna ha en, men då får den fasiken vara knäpptyst!
Är trött på att alltid behöva stänga in till kontoret för det eviga fläktljudet!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robban:
Om man har en extern skärm ansluten går det då att ha locket stängt?

Varför stänga locket?
Har du den öppen så får du ju två skärmar... varför bara använda en?

/M

OK, jag har en annan variant av frågan, omman kör TV-ut då? Kan man "stänga av" skärmen eller sätta den i "vila" så länge?

Om den fungerar som ibook så kan du ju dra ner ljusstyrkan på skärmen till min, då släcks ju skärmen. Grafikkortet kommer iofs inte att avlastas man man slipper ljuset från skärmen.

/Linus

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-01-12 20:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robban:
Om man har en extern skärm ansluten går det då att ha locket stängt?

Varför stänga locket?
Har du den öppen så får du ju två skärmar... varför bara använda en?

/M

Är ju sant men jag behöver det sällan och den ser ju mycket coolare ut på skrivbordet stängd

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 20:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robban:
Om man har en extern skärm ansluten går det då att ha locket stängt?

Ingen bra idé, eftersom värmen går ut genom tangentbordet. Datorn lär protestera hur du än gör.

Tja Robban, du ska ju ha en iBook inte en PB...

Tror tyvärr inte att du kan stänga locket och ha den igång, detta pga värmen som bildas. Går nog inte på någon av Apple´s bärbara. (har för mig att jag läste det någonstans.. )

[ 12 Januari 2003, 21:00: Meddelandet ändrat av: Stefan Strandberg ]

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-01-12 21:29

Jo du Stefan är bra sugen på din ibook, det är ju en sådan jag suktat efter i ca 8 månader men inte lyckats få tummen ur och köpa, jag lovar jag ska bli mac ägare någon gång.. Men nu lär det blir pb 12,1 med dvd-r. Är så less på windows

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 14:49

Jag är inte riktigt säker, men jag tror att jag kunde ha locket stängt på min iBook466 samtidigt som jag såg på DVD via TV-out. Tror jag körde OS 9 då...

- Emil

Jag skulle gissa att det inte går. Det här har diskuterats tidigare när det gäller iBook och TiBook och då har det sagts att datorn blir för varm när man kör den med locket stängt. Kolla in den här tråden till exempel.

När jag köpte min iBook kunde man faktiskt köra den med locket stängt om man hade en skärm kopplad via VGA-porten, tror det var med OS 9.1. Men sen i någon av de uppdateringar som kom så slutade den funktionen att finnas och ryktet sa att det var pga av värmeutvecklingen som Apple tog bort den funktionen.

OK, stängt lock är inget måste, men det vore ju en bra funktion om TFT´n fick gå i vila när man kör på TV-outen.

Ja jag skulle gärna kunna släcka ner skärmen på min iBook också, när jag kör på extern skärm, men hittills har jag inte hört talas om något sätt att göra det på.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 16:15

Du kan ju sänka ljusstyrkan till noll. Då är ju skärmen släckt. I alla fall lampan bakom.

Undrade just varför ingen hade tänkt på detta, bra att någon gjorde det
Dessutom drar burken extremt lite ström då ljusstyrkan är satt till 0.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 16:28

Det är väl bara att använda bildskärmsvila?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ja jag skulle gärna kunna släcka ner skärmen på min iBook också, när jag kör på extern skärm, men hittills har jag inte hört talas om något sätt att göra det på.

Jag är 93% säker på att jag hittade ett kortkommando för detta. Ska leta i mina anteckningar.

-> letar.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-01-13 19:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Du kan ju sänka ljusstyrkan till noll. Då är ju skärmen släckt. I alla fall lampan bakom.

Helt ok för mig, så länge jag slipper sitta med 2 skärmar lysandes rakt i fejset

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Du kan ju sänka ljusstyrkan till noll. Då är ju skärmen släckt. I alla fall lampan bakom.

Jo, det är så jag brukar göra om jag orkar, men jag skulle hellre ha en inställning som gjorde att den interna skärmen slockande automatiskt, det är lite för omständligt att sänka ljusstyrkan. Men visst, det fungerar ju förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 01:29

Poängen med att endast ha en extern skärm är väl att man vill ha docka och menyrad överst på denna?
För att lura tibooken (gäller gamla 15") att inte använda den inbyggda skärmen behöver man externt usb-tangentbord och mus.
1. Sätt tibooken i vila. Plugga in den externa skärmen.
2. Stick in tangentbordspluggen och datorn går igång. Fäll inte upp locket än.
3. Menyrad och docka hamnar på den externa skärmen. Du kan nu fälla upp locket utan att den inbyggda skärmen aktiveras. Om Du vill.
Vill Du sparka igång den igen väljer Du detect displays i bildskärmsinställningar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
Poängen med att endast ha en extern skärm är väl att man vill ha docka och menyrad överst på denna?
För att lura tibooken (gäller gamla 15") att inte använda den inbyggda skärmen behöver man externt usb-tangentbord och mus.
1. Sätt tibooken i vila. Plugga in den externa skärmen.
2. Stick in tangentbordspluggen och datorn går igång. Fäll inte upp locket än.
3. Menyrad och docka hamnar på den externa skärmen. Du kan nu fälla upp locket utan att den inbyggda skärmen aktiveras. Om Du vill.
Vill Du sparka igång den igen väljer Du detect displays i bildskärmsinställningar.

Har för mig att det var nåt sånt. Hoppas det är samma funktion på nya 12".

Ciryon

Fick det här svaret av Macsupport i Malmö:

På den tidigare Powerbook modellen kunde man stänga locket och starta datorn
via tangentbordets startknapp. Det är med största säkerhet även så med den
nya modellen.

Citat:

quote: ...starta datorn
via tangentbordets startknapp

Apple Pro tgb har ingen startknapp?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 17:12

Kolla in detta:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bbdd2d9/0

"Yes the new 12 inch powerbook can operate with its lid closed. However, it only does this when an exteral keyboard is attached as well as an exteral monitor. Otherwise, it will go into sleep mode when closed. "

Jag gillar det här.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: romanenko:
Jag gillar det här.

Jag med, nån som har "lilla" iMac tangentbordet till salu? Graphite tack.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: romanenko:
Kolla in detta:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bbdd2d9/0

"Yes the new 12 inch powerbook can operate with its lid closed. However, it only does this when an exteral keyboard is attached as well as an exteral monitor. Otherwise, it will go into sleep mode when closed. "

Jag gillar det här.

Det kan min TiBook, modell förra generation också. Är nog inget nytt för 12-tummaren.

1
Bevaka tråden