Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB1400

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var kan man hitta gamla tillbehör?
Jag vill ha mer minne och ett bildskärmskort till en 1400 som jag köpt i syfte att använda som reseskrivmaskin.
Nå! det är inte nödvändigt och inte värt hårresande antal kronor vilket jag förmodar att all reservdelsbeställning av så gamla grejor kostar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-14 15:04

Hur mycket minne har den nu? Det går nämnligen bara att trycka in upp till 64MB(totalt inkl de 8MB som sitter fast).

Det finns två lösningar för att trycka in minne i den. Antingen trycker du in två stycker minneskapslar på 24MB respektive(piggyback) eller så trycker du in en ensam 48 MB krets.

Det finns, såvitt jag vet, tre olika minneskretsar till 1400n. 24MB, 32MB och 48MB där 24MB versionen är den enda som är möjlig att trycka in två av (piggyback). Macoteket har bara 32MB versionen, MacForum har 24MB modulen för (!!) 1812 kr +moms och inWarehouse har 24MB modulen för 1819 + moms. Så billigt är det definitivt inte!

Om du däremot har vägarna förbi USA så är det vesäntligt billigare där. Där kan du hitta 48MB moduler för $?? och 24MB moduler för $76 vilket ju är lite skillnad i pris...

Med bildskärmskort antar jag att du menar videokortet som man kan trycka in för att få tillgång till en extern skärm? (Jag har för mig att det ger 512k extra videominne också.)

Det har jag inte hittat någonstans i sverige, men det går att hitta bl a här, men det finns säkert fler ställen. Sök på Google så hittar du säkert fler!

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 19:21

Hittade en gammal annons som kan vara värt att kolla. Där finns både minne och ett NewerTech VIEWpowr 1400/16 + adapter

Div macprylar

/Jens

Tackar tackar för informationen.
Jag har 40 mb i maskinen nu så det betyder 1st 32a enligt dina anvisningar. då blir det litet dyrt att stoppa in mer eftersom allt måste bytas. Apples eget skärmkort till burken gav (ger) en mycket begränsad upplösning och färgläge i den info jag letat fram. Därför tror jag att jag nu kan sitta nöjd.
´snus
PS! Jag får ett internt fel när jag använder postscript-drivrutinen. Mysko pysko.

1
Bevaka tråden