Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hilfe! Elakt iBook-batteri!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 16:24

Jag har ett problem med min iBook. Jag köpte den för ungefär ett halvår sedan och den har fungerat utmärkt fram tills för en vecka sedan då batteriet , till synes, över en natt slutade att fungera.

Det verkar som att datorn inte laddar batteriet - trots att den indikerar att batteriet är fulladdat efter en timmes laddning. Tar man dock ur nätadaptern, så är batteriet slut efter cirka två minuter.

Några idéer på vad som hänt? Och detta bör väl täckas av garantin får jag hoppas.

*daft

Innan du ringer å skäller på Apple så prova att nollställa Power Management Unit (PMU).

Apple Knowledge Base Document 14449
Technote

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 22:09

Nej, ingen skillnad. Batteriets lysdioder visar samma. Först fulladdad - sedan TOOOOMT. Vilket är mycket frustrerande. Frågan är om det är batteriet eller om det är själva datorn? Förövrigt stänger den ner efter 1 minut numera.

Hade (har) ett liknande problem med min iBook. Köpte den som du för ett halvår sen och då gav batteriet ca. 4 timmars drift. Helt ok, kanske inte dom 5 timmar Apple så glatt gör reklam för, men helt ok.

I november så fick den för sig att bara funka 30-45 minuter på det fulladdade batteriet. Ok, batteriet gick inte ned sig över en natt, men det kändes lite väl plötsligt. Efter diverse tester, nollställande av PMUn, PRAM och allt annat så var det bara att dra iväg den på service. Det tog dom 2 veckor att byta batteriet och inga andra åtgärder gjordes. Tänker inte hänga ut servicestället, för jag vet med mig att dom normalt gör bra jobb, men ibland undrar man.

Med det sprillans nya batteriet får jag som mest ut 2 timmar. Nu börjar man undra om Apple har bytt leverantör av batterier eller om det är något fel på maskinen?

Skall skicka iväg den igen på service då jag har ett annat problem med skärmen (ljusstyrkan går upp och ned efter eget tycke) och tänker påtala mitt batterieproblem ganska rejält i felrapporten.

HIT MED MINA 5 TIMMAR!!! (eller nja..4 timmar då)..

Mitt råd till dig är att skicka in den på service och be dom se över både batteri och Powersupply/PMU (som sitter i maskinen och övervakar batteriladdning/strömförsörjning, inte den som du kopplar in i väggen).

Lycka till!
Per

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-11 10:38

Min frus iBook500 hade samma problem med både batteriet och skärmljuset. Men framför allt hade hon glapp i elkontakten (i datorn).

Vi lät Lanmaster byta dotterkortet där kontakten sitter. Ingen garanti så 2000 spänn med moms. Men dom gjorde det på en timme.

Alla problemen är nu borta!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: István:
Min frus iBook500 hade samma problem med både batteriet och skärmljuset. Men framför allt hade hon glapp i elkontakten (i datorn).

Elkontakten är glapp på min iBook, kan man fixa det själv eller måste man byta ut kortet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 13:00

Kontakten sitter på ett dotterkort som man i princip kan byta själv. Men Lan-Master där jag fick datorn fixad säjer att dom inte får sälja delen löst utan måste göra jobbet där. Det kan mycket väl stämma. Delen kostade ungefär 500, jobbet en timme (1000 kr) och momsen 500.
Men jobbet gick fort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-18 21:30

Tjosan...

De som finns som återförsäljare / har service av Apple påstår att de måste skicka datorn till Holland (eller var nu Apple har sin service) för att kunna åtgärda mitt problem - oavsett vilket det är. Stämmer detta? Jag tycker mig ha läst att det inte behöver vara så.

daft.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-18 21:32

Jooo.. "de som finns som återförsäljare / har service av Apple i _Luleå_..." skulle det stått.

daft

Jag fick problem med mitt batteri till min vita iBook efter ca 1 år. Ett fulladdat batteri räckte högst en timme vid normal användning. Ringde Apple Care Support och påtalade problemet. Problemet måste vara välkänt för Apple eftersom support-killen sa direkt att jag skulle få ett nytt batteri. Det har snart gått en månad och det tar nog ytterligare någon vecka innan batteriet kommer, support-killen sa att det är väldigt många som står i kö för batterier till ibooks.

Dessutom måste jag nästan alltid snurra på kontakten jag sticker in datorn för att den ska börja ladda/få strömförsörjning.

thevil: Elkontakten är glapp på min iBook, kan man fixa det själv eller måste man byta ut kortet?

Kan man säkert, elkontakten sitter ju bara fastlödd på det lilla DC-kortet. Det är väl den lödningen som glappar antar jag.Det som är lite problematiskt som jag ser det är att få isär "skalet" utan att förstöra det.
http://angbandcvs.homedns.org:8081/guides/ibop1632v.pdf

Min iBook 500 hade också problem med batteritiden. Till slut var den nere på 10 minuter ungefär. När jag resettade PMU:n och fick tillbaka ungefär en timmes batteritid vilken jag accepterade som ok. Batterier är väl tyvärr en förbrukningsvara som inte brukar täckas av garantin, det var i alla fall vad de sa till mig här hos en Apple-reparatör i Umeå.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: daft:
Jooo.. "de som finns som återförsäljare / har service av Apple i _Luleå_..." skulle det stått.

daft

Om du bor i Luleå (som jag) så kontakta *INTE* Canon Center... utan kontakta Grafit (www.grafit.it) de har en kontaktman här i Luleå och de tar hand om din dator i Skellefteå istället för att skicka iväg till Holland. De är auktoriserat Apple Center.

Grafit: 0920-20 34 38 eller 070-225 48 93.
Du kan också maila Niklas: [email protected]

Hälsa från mig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-03 17:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: CyberPet:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: daft:
Jooo.. "de som finns som återförsäljare / har service av Apple i _Luleå_..." skulle det stått.

daft

Om du bor i Luleå (som jag) så kontakta *INTE* Canon Center... utan kontakta Grafit (www.grafit.it) de har en kontaktman här i Luleå och de tar hand om din dator i Skellefteå istället för att skicka iväg till Holland. De är auktoriserat Apple Center.

Grafit: 0920-20 34 38 eller 070-225 48 93.
Du kan också maila Niklas: [email protected]

Hälsa från mig!

Ja, fast om det nu bara är batteriet som havererat, vilket verkar mest troligt: måste den skickas iväg ändå? Eller kan jag bara skicka iväg batteriet? Någonstans. Jag har varit i kontakt med både Grafit och Canon center - båda var lika dålig med att meddela någonting, men antagligen så är det i vilket fall som helst bättre med Grafit. Men som sagt: måste hela datorn skickas iväg?

Problemet kan ju vara att det inte är batteriet det är problem med utan det kan vara något i datorn. Men kan du prova med ett annat batteri och du inte har problem så är det mest troligt ett nytt batteri som gäller.

1
Bevaka tråden