Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmskydd f PB

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fann ett amerikanskt företag som gör ett skärmskydd för PB´s. De tillverkar också en mycket slimmad väska, lite grälla mönster men den svarta verkar schysst. Någon som har erfarenhetav skärmskyddet?

http://www.acmemade.com/index.html

Personligen använder jag den lilla "plastfilten" som man fick med datorn. Den som ligger mellan skärmen och tangentbordet när man packar upp datorn, fungerar fint, kostar ingenting.

Nu har jag en iBook men jag är rätt säker på att PowerBooken är förpackad på samma sätt.

När det gäller datorväska så använder jag min vanliga ryggsäck. För att undvika repor så har min moster sytt en fin mini-väska av en filt som man lägger iBooken i först.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-05 10:18
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
Fann ett amerikanskt företag som gör ett skärmskydd för PB´s. De tillverkar också en mycket slimmad väska, lite grälla mönster men den svarta verkar schysst. Någon som har erfarenhetav skärmskyddet?

http://www.acmemade.com/index.html

Sweet! Det här är något jag har saknat! Ett A4-ark mellan tangentbordet och skärmen är för jobbigt att hålla på med. Och man kan ju inte leta efter grus varje gång man ska stänga locket. 19.99$ är ju som hittat! Finns det inga butiker i Sverige som tar hem denna?

Jag använde också en plastfilm en period för min Pismo, men tangenterna fjädrade igenom liksom och det blev ändå märken i skärmen.
Väskfrågan är ju en ständigt levande fråga; ungefär som högtalar-frågan för hifi-människor. Jag kör min Kensington Saddlebag i alla väder, men är nu väl sliten... Ska uppgradera hela kitet när jag blir solid! Siktar på Waterfield och nästa PB15´.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 11:32

Tjoflöjt!

Till er som har problem med "tangentbords-avtryck"

Har ni testat att försiktigt gnugga på skärmen med en fuktig fräsch disktrasa? Jag har lyckats få bort "avtrycket" från tangentbordet på så sätt, hur som helst är min Tibook ganska ny och möjligheten att det på sikt uppstår permanenta nötningsskador på skärmen oroar mig ständigt.

Min PB550 som är 15 månader hade ganska ordentliga avtryck från tangenterna så jag chansade på att ta en tun ren/nytvättad frotéhanduk som jag spolade skållhett vatten på, vred ur den kraftigt och formligen gnuggade hela skärmen. Fegade liksom inte utan tog i lite mer än jag tidigare gjort och vips så finns inte ett enda avtryck kvar. Har kollat mot mörka bilder och från sidan men avtrycken är helt borta. Skulle iof inte rekomendera detta hårdhänta sätt mer än i nödfall, kan gissningsvis bli smårepor vid ett för ofta filande över skärmen.

Olle

[ 05. mars 2003, 11:58: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Avtrycken på skärmen är just avtryck, inte repor. Det är fett och smuts från fingrarna som fastnar på tangenterna och sedan överförs från dem till skärmen. Så det är bara att torka av dem.

Dock kan det övergå till permanenta märken efter en lång tids gnuggande mot skärmen. Så det bästa vore att just skaffa något som ligger mellan tangentbordet och skärmen när man bär runt på datorn.

Jag tog en sådan där tunn duk som man får hos optikern för att putsa brillorna med. För att inte fresta på den lilla haken som håller locket stängt klippte jag till duken så att den nätt och jämnt täcker tangentbordet, den enda delen som lämnar avtryck.

Sedan köpte jag ett neoprenfodral från Tucano. Så nu är titanen skyddad...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-20 15:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
Fann ett amerikanskt företag som gör ett skärmskydd för PB´s. De tillverkar också en mycket slimmad väska, lite grälla mönster men den svarta verkar schysst. Någon som har erfarenhetav skärmskyddet?

http://www.acmemade.com/index.html

Sweet! Det här är något jag har saknat! Ett A4-ark mellan tangentbordet och skärmen är för jobbigt att hålla på med. Och man kan ju inte leta efter grus varje gång man ska stänga locket. 19.99$ är ju som hittat! Finns det inga butiker i Sverige som tar hem denna?

Vi har beställt in sådana till vår butik.

Vore fint om skyddet kunde testas/granskas.

  • Medlem
  • 2003-03-20 21:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Jag tog en sådan där tunn duk som man får hos optikern för att putsa brillorna med...

Var har du fått tag på den duken någonstans?
Jag är ute efter en sådan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-21 07:41

>JohanK: Har ni fått in dessa skydd till PB12"? Vad kostar de? Var i malmö ligger butiken?

/Andreas som vill skydda sin älskling maximalt...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-21 15:44

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
Sweet! Det här är något jag har saknat! Ett A4-ark mellan tangentbordet och skärmen är för jobbigt att hålla på med. Och man kan ju inte leta efter grus varje gång man ska stänga locket. 19.99$ är ju som hittat! Finns det inga butiker i Sverige som tar hem denna?
[/quote][quote]citera:Vi har beställt in sådana till vår butik. [/quote]Var finns "vår butik"? Och vad kommer skyddet att kosta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Var har du fått tag på den duken någonstans?
Jag är ute efter en sådan.

Hos vilken optiker som helst tror jag. Samma dukar används faktiskt också som skydd i skokartonger för blanka skor. Köpte ett par svarta camel-pjuck och sådan duk fast något större än TiBookens format låg mellan skorna. Så nu har jag den istället, även den tillklippt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-28 14:50

Butiken ligger på regementsgatan 94 i malmö. Telnr: 040-100830

Kommer troligtvis få in skydden i början av nästa vecka. De skulle maila mig så jag uppdaterar då. Pris ca 250kr inkl moms för skyddet till PB12"

1
Bevaka tråden