Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 12" - 2x128?!?!?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dåligt Apple.
Kunden beställde en Powerbook G4 12" med 256 Mb RAM-minne. Plus 256 Mb Minne. Kunden och vi trodde att han nu skulle få en dator med 512 Mb minne.

Tji fick vi alla när vi öppnande för att sätta i minnet. Till min rätt stora förvåning satt det redan ett minne i minnesplatsen. En 128 Mb.

En snabb lite uträkning gjorde gällande att kunde inte skulle få 512 Mb minne i datorn utan bara 384 Mb.

Kan någon berätta för mig VARFÖR Apple trycker i 2 st 128 Mb i Powerbooken (Jag vet billigare men PBn är deras proffsbärbara vilket jag då tycker att denna lilla besparing borde inte ske på denna dator.) när jag logiskt sätt tycker att de borde trycka i 1 st 256 Mb. På kartongen står det "256 Mb som kan uppgraderas til 640 Mb". Mmmm precis det är 128 + 512 det. Visst går det att byta den undre minneskretsen till en större men vem ska betala det? För det tar en stund att byta det kan jag meddela.

*morr*
Kan säga att kunden heller inte blev så glad.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-04 14:40

Håller med! det är B av Apple. PB 12" borde heta iBook G4 istället.

Bytte du verkligen ut den undre minneskretsen till en större? Det är första gången jag har hört att det går. Jag trodde faktiskt den 128an satt fast...

Om det ska finnas något att anmärka på denna dator så är det väl det då med minnet. I övrigt är det en super kanonbra dator som jag anser är den helt klart bästa bärbara Apple gjort kontra prestanda/pris.
Jag njuter varenda dag jag sitter med min

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 16:06

Hedman: Den undre kretsen är fastlödd, så byt inte ut den

.
Vi beställde alla PBG4 12" med Superdrive och 640 MB internminne och slapp således 2x 128-dilemmat.

Jag har inte skruvat ännu... men det var nära.
Så den är fastlödd? Det kan du inte mena! Måste fasen ta hem servicemanualerna och titta.

Nåja kunden tog en 512 istället så vi slipper detta problem just nu... men det lär återkomma.

Dålig stil är det av Apple tycker jag. iBook G4 ja ett passande namn som det känns nu.

[ 05. mars 2003, 07:41: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 19:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag har inte skrivat ännu... men det var nära.
Så den är fastlödd? Det kan du inte mena! Måste fasen ta hem servicemanualerna och titta.

Gissa vilka som har skruvat isär en

Fastlödd och fastlödd...den sitter fast!

Dagens gissning:
Vilken del på en Powerbook G4/12" är det som skall bytas, när man plockar isär datorn i denna ordning? Inte tjuvläsa nu Hedman!

Battery
Memory door and memory card
AirPort Extreme Card, if installed
Keyboard
Top case
Reed switch
Hard drive
DC-to-DC board
Modem
Heatsink with fan
RJ11 board
Inner frame
Logic Board
Optical drive
(efterfrågad del)

hahahahaha.

Kan det vara det undre minnet?

Jag har inte tjuvläst utan gissat...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Vi beställde alla PBG4 12" med Superdrive och 640 MB internminne och slapp således 2x 128-dilemmat.

Hur är minnet fördelat då?

Ciryon

Nu har jag ju ingen aning, men det borde väl vara 128 + 512, eller hur?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-05 09:13

På iBooken (antar att samma gäller på PB 12") kan man max ha 640Mb sammanlagt. I den undre porten kan man ha max 128, och i den under tangentbordet max 512. 128+512=640.

Att Apple levererar 128+128 blir då inte så konstigt. Irriterande kanske om man räknat med endast en 512:a, men logiskt. Det gäller att läsa det finstilta i specarna.

Den heter PowerBook G4, men vi alla vet att det ÄR en iBook G4.

När de ändå satte dit en G4-processor kunde de väl också åtminstonde dubbla det fastlödda minnet på moderkortet.

De kunde lika gärna skicka datorn med 128MB istället för 256MB i dagsläget. För alla, jag menar alla, vill ha mer än 256MB idag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
På iBooken (antar att samma gäller på PB 12") kan man max ha 640Mb sammanlagt. I den undre porten kan man ha max 128, och i den under tangentbordet max 512. 128+512=640.

Ja det gäller samma som för iBook. Men det handlar inte om max 128 utan endast eftersom det sitter fastlött på moderkortet i datorn. Så om man beställer 256 MB minne är enda alternativet att ha 128 + 128 MB.

Det är knappast någon hemlighet att det är en begränsning med Powerbook 12". Det står på Apples hemsida och om Mattias hade läst trådar med inlägg som det här eller det här eller det här så hade detta knappast kommit som en överraskning.

1
Bevaka tråden