Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Gult streck på skärmen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, nu när jag sätter igång min PowerBook G4 har jag ett tunt gult streck som går lodrät på skärmen ungefär en tredjedel in från höger. Jag har provat omstart, att ställa om färger och upplösning, men inget av det hjälper. Döda pixlar har jag hört talas om, men vad är detta? Någon i detta forums kunniga krets som vet vad det är och vad man kan göra åt det?

Tack på förhand
Bengt Renander

Död pixelrad?!

Tack för förslaget, men det kan det inte vara. Strecket är ljus gult.

Tänkt på vilket forum ni ställer frågorna i. Jag flyttar till forumet för bärbara.

/c

Bengt,

jag hade samma sak på min TiBook som jag fick före jul, förutom att mitt streck var horisontellt och vitt. Det var inte fel på grafikkortet då jag även provade med en extern skärm.

Prova att spegla skärmen på en extern sådan om du har möglighet. Om strecket inte syns är det förmodligen fel på lcd:n. Bara att ringa Apple så hämtar de upp den och lagar den åt dig. Jag fick tillbaka min efter 48 timmar! Nytt rekord!

[ 09 Januari 2003, 13:50: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Sorry, det där har jag sett, det är typ Pixelfel och vad jag vet ickereparabelt, lev med det eller punga ut med 12 000 spänn för en ny skärm...

Hade liknande problem med min förra PB G4 667 (rev. a)
Den åkte fram och tillbaka till Apple ett par gånger innan de äntligen fattade att det var läge att byta moderkort.

Vilken powerbook har du? Har du garanti/Protectionplan kvar?

Detta tycker jag låter som ett fabrikationsfel, Nedan citat från Konsumentverkets hemsida:

"Enligt konsumentköplagen kan du reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Att du fått en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att du under garantitiden slipper bevisa att felet fanns på leveransdagen, vilket du måste styrka efter garantitiden (eller åtminstone göra sannolikt).

Att du har kvittot kvar är inte obligatoriskt, om du på något annat sätt kan bevisa att du har köpt varan i butiken vid ett visst tillfälle. Men eftersom det är du som ska kunna bevisa detta, är det enklast om du alltid spar kvittot."

Det KAN vara så att felet funnits hela tiden men att du inte sett det förrän sent omsider. I mitt fall syntes felet inte förrän datorn blivit varm. Därför dröjde det innan jag såg felet.

Ge inte upp om Apple inte vill stå för kostnaden (förutsatt att du inte orsakade felet givetvis). Ring och gnäll och bråka. Det lönar sig oftast att vara envis.

Andersson, Erik R, SockerConny och Markus, stort och varmt tack för er hjälp. Märklig nog har strecket idag försvunnit av sig själv. Jag vet inte varför det kom och varför det försvann, men problemet är ur världen. Märkligt...

Jag har också ett sträck.....lite blåaktigt som går rakt igenom min PB......det kommer kosta mig 9000 kronor att laga.

Men om jag håller skärmen i ett visst läge så försvinner strecket....mao så är det något som är glappt....usch. 9000!!!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Jag har också ett sträck.....lite blåaktigt som går rakt igenom min PB......det kommer kosta mig 9000 kronor att laga.

Men om jag håller skärmen i ett visst läge så försvinner strecket....mao så är det något som är glappt....usch. 9000!!!!

Sånt händer, och inte så sällan heller. Efter ett par års flitig användning fick min gamla 180c glapp, som gjorde att översta fjärdedelen av skärmen blev vit. Om man tryckte lite försiktigt på plasten bredvid skärmen (på den tiden en yta stor nog att sätta anteckningslappar på) så kom det tillbaka.

Är Macen ny så ska man förstås försöka få det på garantin. I mitt fall var det långt ifrån, men min bror gick in med lödkolv och hittade den lödning som spruckit. Sedan dess fungerar den gamla skrothögen fint. Totalt har vi reparerat den själva fyra gånger. Gängorna sprack en gång, och en säkring gick två gånger - en ökänd säkring som inte finns i handeln som Apple bytte moderkort i stället för att byta. Det var många tusenlappar vi sparade på att fixa det själva.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Jag har också ett sträck.....lite blåaktigt som går rakt igenom min PB......det kommer kosta mig 9000 kronor att laga.

Apple Care Protection Plan kan tyckas vara dyr och onödig, men om något sånt här inträffar är den skön att ha.

Jag har Apple Care till min Powerbook, men har hittils inte behövt att utnyttja den.

/c

1
Bevaka tråden