Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinande hårddisk i iBook 12"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigare ikväll började min hårddisk helt plötsligt tokarbeta och ge ifrån sig ett susande/vinande ljud trots att jag inte körde några tunga apps (Safari, iChat m.m.). Den har aldrig gett ifrån sig ett sådant ljud innan.

Jag satte den i vila ett tag (runt en timma), när jag satte mig vid den igen var allt som det ska vara (dvs. knäpptyst). MEN när jag satt mitt inne i Baldurs Gate II började det igen. Jag provade att avsluta spelet. Det fungerade inte. Omstart. Det fungerade inte. Stäng av/på. Det fungerade inte heller. Efter att jag startade om den och maskinen stått oanvänd i ca 5 minuter la ljudet av igen, och nu är allt tyst.

Vad är felet?

Baldur´s Gate II ÄR en tung app, beroende på vilka inställningar du kör med...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-09 08:11

iBookens hårdisk kan börja vina väldigt mycket, min gjorde det och jag fick den utbytt på garantin.

Vad sitter det för HD i? IBM?

Min iBook 500 hade också en vinade hårddisk. Den dator fick jag skicka två gånger ner till Holland. Först fick jag en tystare hårddisk, men den kraschade, och sen fick jag tillbaka en vinande igen. Då gav jag upp och köpte en egen värstinghårddisk som jag lät stoppas in istället.

[ 09 Januari 2003, 08:23: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Jag tror inte det är BG2 som ställer till det faktiskt, den börjar nämligen föra liv när mitt party bara står stilla. Det är inte under filmer eller grafiktunga strider som den drar igång.

Ifall det fortsätter får jag väl helt enkelt lämna in den till Apple..
Har föresten ingen aning om vilken disk som sitter i, den är på 20GB i varje fall. Om det nu hjälper att veta

Adrian B, har du haft några problem med din 40 gigare (för varm t.ex)?

[ 09 Januari 2003, 15:13: Meddelandet ändrat av: Sundevall ]

Sundevall: för mycket porr på HD´n?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Sundevall: för mycket porr på HD´n?

:rolleyes:
Damn! Hur visste du det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Adrian B, har du haft några problem med din 40 gigare (för varm t.ex)?

Näe, hittills har den fungerat bara fint. Det är ju möjligt att den går varmare eftersom den är på 5400 rpm, men inte så mycket att jag tänkte på det. Dock har jag ju inte haft den hårdisken i datorn i mer än några månader ännu.

Fast jag har å andra sidan redan sålt den iBooken till min far och köpt en iBook 800, så nu har han en snabbare och större hårdisk än vad jag har.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-16 00:02

samma med mig - hårt vinande och jag behöver gå i vila ett par timmar...

Har sett lite rapporter på att Safari gör tokstora SWAP-filer som kanske är orsaken till att hårddisken får spader. Kanske kan det vara orsaken?

1
Bevaka tråden