Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har inte 12" PB någon bildskärmsutgång!?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-03 15:41

Eller har jag missat den i farten?
Jag hade tänkt mig en 12 tummare med ordentligt tangentbord,mus och monitor att ha hemma. Och Powerbooken på resande fot...

Går det?

Har tänkt exakt detsamma och det finns en bildskärmsutgång.

Så det kommer att fungera utmärkt.

Det går även att att ha Powerbooken stängd när kopplar till en extern skärm.
Thomas

  • Medlem
  • 2003-02-03 15:52

Lysande

Nu måste jag bara sparka på chefen tills han ger en till mig!

Tilläggas bör att den nya 12" PowerBooken endast har VGA-utgång. Dvs. ingen av Apples nya skärmar kan anslutas till PowerBooken.

/M

Man kan gissa att det beror på att den nya PB 12" är byggd på iBook 12" i mångt och mycket och den har ju bara VGA-utgång.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Man kan gissa att det beror på att den nya PB 12" är byggd på iBook 12" i mångt och mycket och den har ju bara VGA-utgång.

Kan man kanske rentav anta att en iBook video adapter kommer fungera till 12" PowerBook?

Ciryon

Såvitt jag vet är det exakt samma sorts kontakt. Med PB 12" medföljer dessutom både vga-adaptern och S-video/komposit-adaptern, åtminstone om jag läst rätt på Apples sidor. Men vill man ha en platt skärm till den, så tänk inte ens tanken att skaffa en Cinema Display. Själv skulle jag nog i stället satsa på en 17" TFT med VGA-ingång och köra 1280*1024@60 Hz. Kör man med mer högfrekventa signaler än så är jag rädd att man blir besviken; signalkvaliteten från en mini-vga är inget att jubla över direkt.

Flyttar till forumet för bärbara ting.

Jag frågar mig bara: varför satte inte apple in en DVI eller ADC!?
Att det inte finns sådan är den enda anledningen att jag inte skaffar en...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ghazban:
Jag frågar mig bara: varför satte inte apple in en DVI eller ADC!?

Som jag skrev ovan: Troligen för att den bygger på iBookens konstruktion till stora delar. Kontakterna ser ju i princip lika ut. Och mycket av skalet ser lika ut, om än i aluminium. Jag kan tänka mig att nästa version av PB 12" blir en mera "egen" konstruktion (samtidigt som PB 15" får aluminium och de andra fördelarna som bara 12" och 17" har idag).

  • Oregistrerad
  • 2003-03-08 14:21

Jag har mkt dålig koll men jag läste på Griffin Tech´s hemsida om följande produkt:

"vSync Adapter
The vSync Adapter is the only way to connect legacy Macintosh Monitors to the newest PowerMac G4´s nVidia video card. This adaptor connects to the card´s VGA port. $49"

Är detta ngt som skulle kunna funka till PB 12ans VGA port för att koppla till Mac skärmar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Om jag har förståt det rätt så är den till för att kopla äldre monitorer till de senaste PM, men jag kan ju ha fel.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-03-09 22:26

Går det att stänga locket utan att den somnar på en iBook också?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Clas:
Går det att stänga locket utan att den somnar på en iBook också?

Jag kan då inte stänga locket utan att iBooken går i vila. Men det är för att skydda datorn från för hög temperatur har jag förstått.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-03-14 12:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Clas:
Går det att stänga locket utan att den somnar på en iBook också?

Jag kan då inte stänga locket utan att iBooken går i vila. Men det är för att skydda datorn från för hög temperatur har jag förstått.

Men om du har ett externt tangentbord och en skärm inkopplad så kan du få den att vakna stängd och visa bilden på den externa skärmen. Det gäller både powerbook och iBook såvitt jag vet.
Alltså anslut extern skärm och tangentbord. stäng locket och låt den somna. Tryck på det externa tangentbordet för att den ska vakna. Vips nu kör du den stängd och på den externa skärmen. Det går även att öppna den utan att den går över till den den interna skärmen. Om man däremot vill köra på den interna skärmen så får man gå in i bildskärmsinställningar och välja "Sök bildskärmar". Då hittar den tillbaka till den interna skärmen... (Det går även att välja "Sök bildskärmar" ifrån Skärm-menyn om man har den uppe...)

/arvid

Aha. Måste testa det när jag kommer hem ikväll.

Jag kör extern skärm(med firmware-hacket) och externt tangentbord+mus och jag kan väcka den ur vila men sen går den ner igen efter ett par sekunder. What to do?
Edit: Jag har en iBook 700, 16mb vram, och är helt införstådd med att detta är "off topic"

[ 14. mars 2003, 16:12: Meddelandet ändrat av: Anton W ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-03-14 16:36
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anton W:
Jag kör extern skärm(med firmware-hacket) och externt tangentbord+mus och jag kan väcka den ur vila men sen går den ner igen efter ett par sekunder. What to do?
Edit: Jag har en iBook 700, 16mb vram, och är helt införstådd med att detta är "off topic"

Tja.. Låter skummt, men testa att öppna datorn innan den somnar.. Den kanske tycker att det är för varmt..

Att öppna den är annars något som rekomenderas starkt, oberoende av om det är en pb eller en ibook...

/arvid

1
Bevaka tråden