Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån mer som betalat (?) för en pb12"?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag beställde en poverbook 12" för en vecka sedan (dagen då lönen kom ). Allting verkade fungera alldeles utmärkt, apple drog pengarna från mitt konto, jag fick ett mail om beställningen och såg att senare på dagen hade min beställning gått upp i Steg 2 (being assembled).

Men nu idag då jag kollar mitt banksaldo ser jag att pengarna kommit tillbaka, dom ser tom aldrig ut att ha lämnat kontot. WTF?

Nån mer som har samma syndrom? Är det bara apple som är snälla mot min ränta och drar inte pengarna förrän dom verkligen börjar leverera min powerbook?

Jag kan ju tillägga att min order enligt applestore fortfarande står i ´Being Assembled´.

/mickev

Beställ en till och se vad som händer?

Det är helt korrekt att det blir så. När jag beställde Mac OS X 10.0 så drogs pengarna direkt efter beställningen med sen efter någon vecka eller nåt kom pengarna "tillbaka". Jag kollade då upp med Apple och banken och tydligen så ska det vara.

Det som händer först är att pengarna reserveras till säljaren och det kollas om det finns täckning. Sen får man "tillbaka" pengarna tills varan är levererad. Då dras de på riktigt. Innan det går det dock utmärkt att förbruka pengarna. Säljaren kommer dock få sina pengar oavsett om det finns täckning eller inte vid betalningstillfället.

Andersson: Tja, 12":aren ser ju så otroligt snygg ut så man kanske borde köpa en till, rama in den och hänga upp den på väggen.

Rickard A: Aha... det låter bra. Då kan jag lugna ner mig lite grann. Började oroa mig för att min order blivit cancellerad av någon anledning. Tack för svaret!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-01 21:50

Någon som blivit klok på leveranstiden? På Macotekets sajt står det att de kan levera inom 15 dagar medans det står inom 4-6 veckor hos AppleStore Sverige. Vilket stämmer? Macoteket kan ju omöjligen leverera före Apple...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Någon som blivit klok på leveranstiden? På Macotekets sajt står det att de kan levera inom 15 dagar medans det står inom 4-6 veckor hos AppleStore Sverige. Vilket stämmer? Macoteket kan ju omöjligen leverera före Apple...

Min erfarenhet av att handla från Applestore senaste tiden är att de nästan alltid uppger längre leveranstider än vad det sen blir. Så var det med min iPod 5Gb som hade lev.tid på 3 veckor men kom efter en och D-link Bluetooth adapter som hade 4 veckors lev.tid men kom efter 4 dar.

Sen beställer ju också Macoteket ett gäng standardkonfigurerde PB så det kan ju gå snabbare än när man beställer en specialbyggd. Plus att deras uppskattningar om lev.tid inte så ofta stämmer.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 15:34
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Sen beställer ju också Macoteket ett gäng standardkonfigurerde PB så det kan ju gå snabbare än när man beställer en specialbyggd. Plus att deras uppskattningar om lev.tid inte så ofta stämmer.

Jag har mejlat med Macoteket i fredags och idag med följande intressanta resultat. Rätt så trögt att få svar på alla frågor. Typiskt svarar de bara på en av tre frågor vilket resulterar i en massa onödiga mejl från mig där jag upprepar mig gång på gång. Bättre att svara att de inte vet än att ignorera mina frågor.

Macoteket vill ha 30230:- för följande konfiguration:
1 st PowerBook G4 12"
640 MB RAM
60 GB Disk
SuperDrive (DVD-R)
Airport Extreme kort

Det som är intressant är att Apple Store Sweden endast vill ha: 26819:- för samma maskin "build to order". Runt 3400:- skillnad alltså. Tony på Macoteket säger att det beror på att de tar en standardkonfiguration och justerar den därav de x-tra tusenlapparna. Dessutom säger de att: "På Apple blir det billigare men det tar mycket längre tid." Dessvärre säger de ingenting hur lång tid det kan ta. Så vad är det jag betalar 3400:- mer för egentligen? Snabbare?

Jag gillar Macoteket, en av mina favoritsajter, men den här gången tycker jag de är tröga och väldigt luddiga i svaren.

Men, det kanske är mig det är fel på, vad vet jag? Jag har börjat räkna på hur mycket det svider för mig att ha ett amerikanskt tangentbord. Med dagens dollarkurs på 8,60 SEK skulle ovanstående konfiguration bli 2248 USD = 19333 SEK + ca 5% VAT = 20300. Jaha, Macoteket ska ha 30230:-!!! Det kan ju vara värt att stå ut med lite klisterlappar på tangenbordet för 10000:- kanske? Ok, Apple Store Sweden är ju inte mycket bättre egentligen. Nu ska jag sluta sura, det står mig ju fritt att åka över dit och köpa maskinen. Vargen kommer?

Martin :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-03 16:59

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Martin Steffen:
[QUOTE]Det kan ju vara värt att stå ut med lite klisterlappar på tangenbordet för 10000:- kanske?[/quote]Du kan ju dessutom köpa ett svenskt tgb till den senare om du vill. Jag har en US PBG4, ett svenskt tgb till en sån låg på ca. 800 pix ex moms. 9000:- att resa för

[ 03. februari 2003, 17:06: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 18:02

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Martin Steffen:
[QUOTE]Det kan ju vara värt att stå ut med lite klisterlappar på tangenbordet för 10000:- kanske?[/quote]Du kan ju dessutom köpa ett svenskt tgb till den senare om du vill. Jag har en US PBG4, ett svenskt tgb till en sån låg på ca. 800 pix ex moms. 9000:- att resa för
[/quote]Nu känner jag mig verkligen stärkt inför beslutet! Tack! Du menar att du helt enkelt köpte en svenskt tangentbord som "reservdel" och skruvade dit?

Martin "snart på väg" Steffen

1
Bevaka tråden