Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook touchpad

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har äntligen fått min iBook....mycket nöjd förutom att DVDn inte är regionsfri, eftersom jag gillar att se filmer från asien, amerika och europa.

Nu till det mer "viktiga" problemet, min touchpad flummar! När jag drar musen uppåt hoppar den plötsligt ner till högra hörnet...utan någon som helst anledning till det!?!?

Vad gör man? Diskar iBooken i diskmaskinen? ^_^

Diskning _kan_ lösa problemet med styrplattan men det har vissa biverkningar.

Min styplatta har också uppfört sig underligt en gång men det försvann efter ett par dagar. Ett av tipsen jag fick då var att det berodde på statisk elektricitet.

  • Medlem
  • 2002-12-09 18:11

inte för att jag vill hävda att du är totalt blåst - men är du säker på att du bara har kontakt med styrplaten på en punkt. ganska så lätt att kan halkar dit med ett finger till - då uppför den sin lite skumt.

/majk

haha~
jo jag är säker på att jag har ett (1) finger på den..mina andra fingrar vågar inte röra touchpad:en.

jaja vänter o ser vad som hånder...nu har den slutat med att vara knasig iaf..
tack tack för tipsen!

Jag har samma problem* med tjejens iBook. Det har varit så sen vi fick datorn från affären, och jag lovar att jag bara använder ett finger i taget.

Hur kan man lösa det?

* Markören hoppar hit och dit, och vägrar ibland röra på sig.

Om den var så vid leverans kanske du borde skicka tillbaka och få en ny?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:
Om den var så vid leverans kanske du borde skicka tillbaka och få en ny?

Jo, men det är så otroligt roddigt och tidsödande... Vill helst undvika det.

Edit: och hon har en mus också, så det är ingen ko på isen. Mest irriterande. Men framförallt har hennes bror MS och bara väntar på att något ska krångla på MAC:en - gärna så till den milda grad att den måste skickas in på service.. Därför hoppas jag kunna lösa det hela i smyg på ett smidigt sätt.)

[ 19. februari 2003, 09:21: Meddelandet ändrat av: Goldbeach ]

Det kan inte vara någon grunka som står bredvid den som orsakar det? Har för mig att styrplattan på min iBook fick fnatt när den stod mellan ett par högtalare och en pc...

Sök på dvd i forumet så hittar du säkert en länk för att göra din dvd regionsfri.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Det kan inte vara någon grunka som står bredvid den som orsakar det? Har för mig att styrplattan på min iBook fick fnatt när den stod mellan ett par högtalare och en pc...

Sök på dvd i forumet så hittar du säkert en länk för att göra din dvd regionsfri.

Nej, det finns inget elektroniskt som kan störa i närheten. För säkerhets skull har jag testat att flytta på datorn, men problemet kvarstår. Det kanske finns någon utility till pekplattan som kan fixa till rörligheten på den? Tips?

Jag skulle gissa på att ni rör plattan på två ställen. Då hoppar pekaren.

Testa med att lyfta armen upp i luften och peka neråt på platten, tryck, och dra upp och ner. Om den inte hoppar så är det inga problem med plattan.

Saken är att den är sååå otroligt känsligt samtidigt som den är sååååå stor! (och platt!) Den är mycket bättre än alla andra styrplattor på andra bärbara datorer jag har testat (och större) samtidigt som den är så känslig till rörelser.

Se bara till att inte ha mer än en bit skin på plattan, annars blir det konstigt bara.

Jag hade samma problem i början med min nya iBook, plattan var lite sträv och pekaren hoppade runt lätt.

Men efter ett par dagars användning så hade plattan blivit lenare och problemen upphörde.

Det var folk som postade på Apples forum angående samma sak och jag svarade med ovanstående. Någon vecka senare hörde de av sig igen och konstaterade att deras problem också försvunnit med tiden.

Tack för all feedback! Jag hoppas det ger sig med tiden då. Men det är lite besynnerligt, min TiBook hade iallafall inte såna problem.

  • Medlem
  • 2003-02-23 15:13

Ibland ligger tumspetsen, som vilar på knappen under styrplattan, inne och stör markörens rörelser. Man kanske inte tänker på det och uppfattar det som ett fel...

  • Medlem
  • 2003-02-23 15:49

Fukt kan oxå vara orsaken. Hur är det med handsvetten pojkar?

*Ewwww!* :rolleyes:

Jag svättas väldigt mycket då jag använder min iBook och gör processorintensiva saker, som att rippa en massa mp3 eller spela ett spel (då fläkten går igång).

Visst, även jag, som använder min iBook dagligen har problem med styrplattan. Och allting ligger i att jag råkar lyta med vänsterhanden på den. En milimeters skinbit räcker till för att stöta den åt sidan.

Apple! Minska styrplatts ytan på nästa revision! Den är för känsligt och för stor!

(ironiskt då det är den bästa styrplattan jag använt just på grund av dess bra känsel samt storlek)

[ 23. februari 2003, 16:13: Meddelandet ändrat av: Niklas Hjelm Smith ]

1
Bevaka tråden