Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple PowerBook G4 12"

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Räddaren i nöden.... datorn åtminstonde jag väntat på.. en iBook med G4a..

PowerBook G4 12"

http://www.apple.com/powerbook/index12.html

Diskutera, vad tycker du?
Klockrent av Apple eller en flopp?
Vad saknas?
Ska du ha en?

PS. Jag beställer en 12" imorgon, med el utan SD är frågan...

12" är mycket trevlig! Och mycket mer "inom räckhåll" än Epic-modellen. Var har de satt cd-sloten?!

På högra sidan precis som iBooken.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 22:58

CD:n sitter på samma plats som på iBook, men var har dom gömt högtalarna. Det ska enligt uppgift finnas tre stycken!

Detta ser på utsidan ut som den dator jag drömt om. Liten och kompakt PowerBook i metall. Synd att de kompromissat med L3.

Ärligt talat så ser denna nya underbara lilla skapelse väldigt mycket silverfärgad iBook ut, eller hur? Om jag kanske skulle ta och skaffa mig en sprejburk så kanske jag kan lura nån...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-07 23:13

Den här burken med Superdrive känns som min nästa burk. Helt klart.

Undra hur det är med extra skärm, om det bara är dubblering eller om man kan köra två skärmar?

Det ska gå att köra 2 skärmar upp till 1600 x 1200.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 23:17

mittimellan... Varför inte ta med L3 cache, Belyst tangentbord och SuperDrive när de ändå höll på

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 23:31

Nån som hittat några fler bilder på skapelsen? Från mässgolvet alltså. Så man kan se den ur lite olika vinklar och inte bara rakt framifrån, rakt uppifrån och rakt från sidan...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Malm:
Nån som hittat några fler bilder på skapelsen? Från mässgolvet alltså. Så man kan se den ur lite olika vinklar och inte bara rakt framifrån, rakt uppifrån och rakt från sidan...

Om du följer Jürgens länk i första inlägget hittar du en länk till QuickTime VR-varianter på diverse hårdvara, t.ex. de nya Powerböckerna. Kanske inte riktigt vad du efterlyste, men ändå...

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 23:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
mittimellan... Varför inte ta med L3 cache, Belyst tangentbord och SuperDrive när de ändå höll på

Va? Är inte det där belysta tangentbordet (det som tänds så fort det blir mörkt) standard på dom alla? Jag vill ju ha det.

VA?! Är tangentbordet inte belyst på "mini"-booken?
Då vill jag ju inte ha den.

Nej det är inte belyst, datorn saknar Firewire 800 samt Gigabit Ethernet.. Det var inte för inte jag la en länk under bilden där uppe, så man kan läsa specarna o fundera lite sen kommentera här - var tanken

Det är en iBook med G4a och DDR RAM, det är skillnaden mot dagens iBook typ..utöver skalet då..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Det är en iBook med G4a och DDR RAM, det är skillnaden mot dagens iBook typ..utöver skalet då..

+ "äkta" bildskärmsdubblering.

Blåtand får man dock med i "snikvarianten" av PowerBook. Det är också en skillnad mot iBook.

Jag hade ju lätt offrat det mesta av det nya för ett lysande tangentbord!

Men jag antar att det är ett bra köp, även utan lysande tangentbord. Fast bra tungt känns det... Suck.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Malm:
Nån som hittat några fler bilder på skapelsen? Från mässgolvet alltså. Så man kan se den ur lite olika vinklar och inte bara rakt framifrån, rakt uppifrån och rakt från sidan...

Nu har jag hittat vad du söker, här finns bilder:

http://www.pbzone.com/mwsf2003/day1/southhall/

Dessa bilder är mycket stora och oredigerade. Jag tror att det är originalbilder som PBZone ska göra ett galleri av senare, precis som de gjort med keynote-bilderna men jag var för ivrigt och hittade bilderna själv...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 02:58

Jovisst liknar designen en ibook med G4 då även max Ram på PowerBook G4 med 12.1" TFT är 640MB PC2100 SO-DIMMs (DDR266 SDRAM SO-DIMM) och 128MB är fastlött. Dviporten är också tråkigt nog avskalad.

[ 08 Januari 2003, 02:59: Meddelandet ändrat av: pepparkaka ]

Priserna i Svenska Applestore på nya 12" modellen är:

PowerBook G4 Combo (CDRW/DVD-ROM)
SEK 20.995,00 (inkl moms)
12,1-tums TFT XGA-skärm
En upplösning på 1024 x 768
867 MHz PowerPC G4
256MB DDR266-minne
40 GB Ultra ATA/100-enhet
DVD/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce4 420 Go
32 MB DDR-bildskärmsminne
10/100BASE-T Ethernet
FireWire 400
Förberedd för AirPort Extreme
Inbyggt Bluetooth
S-video-/kompositvideoutgång
Leveranstid 4-6 veckor

PowerBook G4 Superdrive
SEK 23.359,40 (inkl moms)
12,1-tums TFT XGA-skärm
En upplösning på 1024 x 768
867 MHz PowerPC G4
256MB DDR266-minne
40 GB Ultra ATA/100-enhet
DVD-R/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce4 420 Go
32 MB DDR-bildskärmsminne
10/100BASE-T Ethernet
FireWire 400
Förberedd för AirPort Extreme
Inbyggt Bluetooth
S-video-/kompositvideoutgång
Leveranstid 4-6 veckor

/Ola
P.S. Detta är mitt första inlägg på 99mac med Safari. Rockar fett!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-08 13:32

Är det någon som har en aning om den har en fläkt som väsnas?

Tanken är o köpa en 12" med SD...
Samt ett 512Mb minne, så man får 640Mb..

Vad ska man vara beredd o punga ut för ett DDR PC2100 512Mb SO-DIMM minne i dessa dagar?

1000? 2000? mer? mindre?

Nu tänkte jag givetvis INTE köpa dessa minnen via AppleStore som har en förmåga o trissa upp priserna något otroligt.

Det här är helt rätt dator för mig. Tror nog att denna ska ersätta både iBook och (äldre) PowerMac G4 för min del.

Skrev just ett mail till min stackars pappa som ska köpa ny laptop i dagarna. Han är förstås helt fast i PC-träsket och ingenting kan tyckas övertyga honom. Jag tror nästan han tycker om datorproblem. Suck.

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-01-08 15:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Det här är helt rätt dator för mig. Tror nog att denna ska ersätta både iBook och (äldre) PowerMac G4 för min del.

Jag tänker ungefär likadant. Istället för att uppgradera min BW G3a samt köpa en iBook så blir det bärbar med möjligheter till stor skärm och externt tangentbord. G3:an kanske åker in i någon garderob och får leka server eller något annat roligt.

edit: stavning

[ 08 Januari 2003, 15:25: Meddelandet ändrat av: apu ]

  • Medlem
  • 2003-01-08 16:15

12"aren verkar ha lite slöare minne än 17"aren också. Trots att de båda har DDR.
12 - PC2100 DDR SDRAM
17 - PC2700 DDR SDRAM
Iaf enligt Apple själva

/Johan

  • Medlem
  • 2003-01-08 16:18

TRIST! Har precis köpt en iBook 12" OCH så händer det här. Jag har stort habegär efter den nya 12" PB. Verkar väldigt trevlig med metall-skalet.

Nån som vill köpa min ?

  • Medlem
  • 2003-01-08 16:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Tanken är o köpa en 12" med SD...
Samt ett 512Mb minne, så man får 640Mb..

Vad ska man vara beredd o punga ut för ett DDR PC2100 512Mb SO-DIMM minne i dessa dagar?

1000? 2000? mer? mindre?

Nu tänkte jag givetvis INTE köpa dessa minnen via AppleStore som har en förmåga o trissa upp priserna något otroligt.

Powerpc säljer dem för 1.492:- ex. moms.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anton S:
Är det någon som har en aning om den har en fläkt som väsnas?

Om den skall klara 5 timmar på batteri kan den knappast gå varm.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 20:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Tanken är o köpa en 12" med SD...
Samt ett 512Mb minne, så man får 640Mb..

Vad ska man vara beredd o punga ut för ett DDR PC2100 512Mb SO-DIMM minne i dessa dagar?

1000? 2000? mer? mindre?

Nu tänkte jag givetvis INTE köpa dessa minnen via AppleStore som har en förmåga o trissa upp priserna något otroligt.

Powerpc säljer dem för 1.492:- ex. moms.

Det här är säkert en väldigt dum fråga men jag måste fråga i och med att jag ska köpa en sån här dator..

Det står att man inte kan ha mer än 640MB RAM och den levereras med 256MB.
Det finns ju inga 384MB minnen så om man vill ha 640MB så måste man alltså köpa ett 128MB och ett 512MB kort och försöka sälja 256MBaren som man fick med från början?

Låter lite dumt så det känns som om jag har missat något. Någon kanske kan säga vad?

1492:- ex moms är väl inte så billigt? Man kan bygga ut PBn till 640MB för 1700:- extra från Applestore.

[ 08 Januari 2003, 20:02: Meddelandet ändrat av: romanenko ]

dom första 128 mb sitter fastlödda på moderkortet, de resterande 512 får du montera dit själv, efter att du plockat bort den 128modul som medföljer.

Bevaka tråden