Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 12" bra köp?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 19:50

Ska precis till att beställa en PB 12.1" med 640MB RAM, 60GB HD, combo-drive. Sålde min QS 733 för denna juvel. Någon som vet leveranstiden på denna? Hos Macoteket står det 17 dagar och på svenska AppleStore står det 4-6 veckor... skumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 20:07

Klokt val. Men är det inte smart att läsa ett test på den nya maskinen innan du beställer?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Klokt val. Men är det inte smart att läsa ett test på den nya maskinen innan du beställer?

Är du igång med det där dravlet igen. Behöver man en dator så nu behöver man en dator nu. Man ska inte behöva vänta på ett test- Apple har tillverkar datorer i över 20 år och borde veta vad de gör. Dessutom har ju 99mac varit och klämt på de nya Powerbooksen och de hade då inget negativt att rapportera.

Lägg till det ångerveckan man får via distansköplagen så man har ju inget att förlora.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Klokt val. Men är det inte smart att läsa ett test på den nya maskinen innan du beställer?

Men då missar man ju tjusningen med ett juste impulsköp!!!!
T-son

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 21:17

Jag litar på det lilla test som 99mac hade.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Jag litar på det lilla test som 99mac hade.

Samma här. Är farligt nära att beställa en likadan som du. Tänker dock lägga till Airport och köpa basstation. Kör man bärbart måste man ju surfa trådlöst. Så är det bara.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Jag litar på det lilla test som 99mac hade.

Samma här. Är farligt nära att beställa en likadan som du. Tänker dock lägga till Superdrive, Airport och köpa basstation. Kör man bärbart måste man ju surfa trådlöst. Så är det bara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-07 17:02

Jag lade just en beställning på en PB 12" med superdrive och 60 GB hårddisk. Att lägga 21500:- på något jag inte sett i verkligheten är allt lite spännande men jag känner mig trygg efter att ha sett hur nöjd herr Björnström verkade vara under testet.

Leveranstiden var enligt den trevliga tjejen jag pratade med på Apple Store snarare fyra än sex veckor. Hur ska man klara av att vänta så länge... Buhuu! Jag vill ju ha den nu!

[ 07. februari 2003, 17:02: Meddelandet ändrat av: Anton S ]

Jag vill ockå ha en, men jag kan inte sluta fundera på vad Apple har i rockarmen, med tanke på Steve jobs uttalande ... "The Year of the Laptop (eller om det var notebook)"

  • Oregistrerad
  • 2003-02-07 17:28
Citat:

citera:Man ska inte behöva vänta på ett test- Apple har tillverkar datorer i över 20 år och borde veta vad de gör.

Visst borde Apple veta vad de gör, men trots alt blir inte alla modeller fullträffar. Se bara på MDD-burkarna som kom i höstas. Det är nog många som inte hade köpt om de läst ett test först.
Även om det går att skicka tillbaka datorn så tar det ju ändå ett tag att byta maskin och det kan vara svårt att klämma in i ett tajt schema. Det tar tid at reklamera och tjafsa och tid är pengar.

Jag beställde en MDD när de kom och jag kommer aldrig (hoppas jag) köpa en dator utan att läsa ett test eller testa den själv i butik.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-07 18:32

Köper man inte direkt blir man helt seg i skallen och börjar tänka "men jag kanske ska vänta tills nästa modell kommer, den är säkert bättre", och då kommer man ju aldrig att få någon ny dator.

Jag köpte iBooken (den vita) innan det kommit ett enda ex till Sverige. Och jag var otroligt nöjd med den.

Vi köpte en G4 MDD i december på kontoret, trots att jag visste om oljudet. Men ibland behöver man utrustningen (i detta fall som en DVD-produktionsdator med Fusion) och kan inte vänta.

Citat:

citera:Men då missar man ju tjusningen med ett juste impulsköp!!!!

!!! Precisement!!! Ett juste impulsköp har en viss charm...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 03:51

Nu anger Apple Store leveranstiden till 2-4 veckor istället 4-6. Då kanske jag inte behöver vänta så himla länge på min lilla älskling....

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anton S:
Nu anger Apple Store leveranstiden till 2-4 veckor istället 4-6. Då kanske jag inte behöver vänta så himla länge på min lilla älskling....

Men det verkar bara 2-4 veckor på standard modellen. Lägger jag till nånting annat så blir det genast 4-6 veckor. Och jag som beställde med airport och 60GB hd. *suck*

Denna väntan!
*aaargh* [bankar huvudet i skärmen]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 13:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Viklund:
Men det verkar bara 2-4 veckor på standard modellen. Lägger jag till nånting annat så blir det genast 4-6 veckor. Och jag som beställde med airport och 60GB hd. *suck*

Denna väntan!
*aaargh* [bankar huvudet i skärmen]

Aaaahhrrghh!!! Du har rätt! Då verkar det som om att det blir en lång väntan trots allt.... [biter mig hårt i benet]

Att vänta på att nån annan testat datorn kan vara lite av ett Moment 22. Nån måste ju vara först också.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-08 13:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anton S:
Jag lade just en beställning på en PB 12" med superdrive och 60 GB hårddisk. Att lägga 21500:- på något jag inte sett i verkligheten är allt lite spännande men jag känner mig trygg efter att ha sett hur nöjd herr Björnström verkade vara under testet.

Leveranstiden var enligt den trevliga tjejen jag pratade med på Apple Store snarare fyra än sex veckor. Hur ska man klara av att vänta så länge... Buhuu! Jag vill ju ha den nu!

Kan inte låta bli att reflektera över vad min dator kostade när jag köpte den för 2,5år sedan och vad jag fick för pengarna...
iBook466 kostade 21500kr... Då fick jag 10GB hårddisk, kombinerad DVD/CD-spelare, förvisso 12" skärm men knappast högupplöst...

Det enda den bräcker dagens Apple-LapTops med är väl att den saknar fläkt och har ett schysst handtag

iBooken får hänga med ett år till, sedan tänker jag slå till med en 2:a/3:e generationens minsting till PowerBook. Hoppas Mecenat fortsätter med Applerabatt då

Hade jag köpt idag skulle jag garanterat satsat på samma modell som du!

[ 08. februari 2003, 13:52: Meddelandet ändrat av: Emil Svensson ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-08 14:30

Jag beställde min PB 12" innan testet på 99mac. Men den kommer ju aldrig!!!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Är du igång med det där dravlet igen. Behöver man en dator så nu behöver man en dator nu. Man ska inte behöva vänta på ett test- Apple har tillverkat datorer i över 20 år och borde veta vad de gör. Dessutom har ju 99mac varit och klämt på de nya Powerbooksen och de hade då inget negativt att rapportera.

"Borde veta vad de gör", jotack. Säg det till de som köpte PB5300 på 90-talet. Det har gjorts missar, och det kommer att göras fler. Dessutom kan ett problem som är stort för en vara mindre för en annan.

Att 99mac testat är ett mycket bättre argument.

Är det nåt jag skulle vilja veta om PB12" så är det om skalet är hållbarare än på TiBook, som är i klenaste laget. Det lät så bra med titan, men i praktiken visade det sej betydligt klenare än Lombard/Pismoskalet.

Ja, då var det snart Julafton igen. Så var den beställd. En Powerbook 12" med superdrive extra minne och större Hd. Nu väntar en svår tid innan den kommer.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Krukmakaren:
Ja, då var det snart Julafton igen. Så var den beställd. En Powerbook 12" med superdrive extra minne och större Hd. Nu väntar en svår tid innan den kommer.

Vi får lida ihop du och jag. Själv väntar jag på en iMac 17" 1Ghz.... Tänkte länge köpa en PB 12" men jag ändrade mig när nya iMac kom.

Men som sagt. Väntan är lång. Kungadömen har fallit på kortare tid.

En koll med Apple Store i Sverige i dag säger att byggtiden för min PowerBook 12” är 20 dagar, så nedräkningen har börjat.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:

Citat:

citera:Man ska inte behöva vänta på ett test- Apple har tillverkar datorer i över 20 år och borde veta vad de gör.

Visst borde Apple veta vad de gör, men trots alt blir inte alla modeller fullträffar. Se bara på MDD-burkarna som kom i höstas. Det är nog många som inte hade köpt om de läst ett test först.
Även om det går att skicka tillbaka datorn så tar det ju ändå ett tag att byta maskin och det kan vara svårt att klämma in i ett tajt schema. Det tar tid at reklamera och tjafsa och tid är pengar.

Jag beställde en MDD när de kom och jag kommer aldrig (hoppas jag) köpa en dator utan att läsa ett test eller testa den själv i butik.

Här finns ett test där den får dålig kritik:
Dålig kritik

Och ganska bra kritik:
Ganska bra kritik

Så nu är det bara att läsa och sen bestämma sig för att slå till eller inte antar jag?

1
Bevaka tråden