Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 GHz PowerBook m. Superdrive - fläkten på jämt!

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu vet jag inte hur många som har köpt samma konfiguration som mig, men ni får gärna skriva här och berätta hur det är för er så jag får se om jag bara "gnäller" eller om det faktum är ett fel på min dator.

Igår fick jag min sprillans nya 1 GHz Powerbook med Superdrive och 1 GB RAM. Glad i hågen startade jag den och efter cirka 10 minuter började fläkten surra. Hmm... jaja, det var väl för att jag körde installations-DVD:n och formatterade och partitionerade om hårddisken tänkte jag.

Men.... 8 timmar senare när jag satt i lugn och ro och läste epost och surfade på nätet, dvs inte hade mer processorförbrukning än kanske 15-20% så surrar fläkten fortfarande på som den gjorde från början.

Jag har datorn på en Coolpad så det är gott om utrymme under datorn för att varm luft ska kunna lämna området. När jag känner på botten av datorn är det knappt varmt! Dvs min hud är varmare än botten på datorn. Min gamla Pismo var varmare och den hörde jag aldrig fläkten på alls.

Jag har kört Hårdvarutest-CD:n, jag har zappat PRAM, resettat PowerManager (tricky att hitta!) och jag har kört Disk Utility. Låtit datorn vila och likförbenat går fläkten igång efter 10 minuter. Efter cirka 20 minuter går även den andra fläkten igång så det blir ett jäkla liv. Men inte är datorn varm ändå när jag rör vid den.

Så nu vill jag veta hur ni andra nya PowerBook ägare upplever det. Går er fläkt jämt eller går den bara igång när datorn måste jobba hårt med processorintenstiva åtgärder?

Jag kan också hänvisa till Apple Discussion Forums där frågan tydligen varit uppe också. Vissa har problemet och andra inte. Men ingen reaktion från Apple om detta är något fabriksfel eller vad det rör sig om.

Apple - Discussions - 1GHz Fan noise?

Till exempel har min kompis i Australien en exakt likadan dator som mig (till och med 1 GB minne) och hans fläkt går bara igång när han kör en DVD-film. Så det verkar vara stor skillnad mellan olika leveranser.

Jag har en likadan setup minus superdriven. Den låter MYCKET mer än förra revisionen, det verkar bara vara att vänja sig.....

Jag har haft min i två veckor nu och har efter visst pulande kommit underfund med att fläkten går igång betydligt oftare med nätkabeln ansluten, även om batteriet är fulladdat. Pröva dra ut den och du skall se hur tyst det blir, he. jag har tur som har en glasskiva till skrivbord som leder iväg värmen rätt bra. Jag hade ett coolpad men har kasserat det, det hjälpet inte ett dugg för att kyla maskinen.

En stor skillnad är också att maskinen blir inte alls lika varm som tidigar revisioner, min TiPb 800 var skållhet i över högra hörnet, det är inte den här. Å andra sidan så går ju fläkten rätt frekvent (hela tiden).

Dåligt av Apple att inte ens kunna installera tysta fläktar, man trodde ju att de borde lärt sig av fiaskot med Powermacen.

Jag har en god vän som har en ny 1Ghz Powerbook, samma problem...... Jag funderade först på att returnera till Apple men efter att jag gått igenom macnn forumet så insåg jag att Apple förmodligen inte skulle göra något åt saken. Jag vet inte om fläktarna är styrda av temperaturinställningar i firmwaren men i så fall kan jag tänka mig en uppdatering, maskinen kan gärna få bli lite varmare innan fläktarna drar igång.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 00:48

PB 667-köparen här! Jag som inte kunde hålla mig. Tråkigt att höra! Men, apropå mitt gamla inlägg; och det här känns inte kul - jag vill inte säga "vad var det jag sade", och nämna barnsjukdomar osv... men...

... jag är ledsen. Min PB 667, 2nd revision... är faktiskt mycket tyst. Fläktar ibland (sällan), visst, men det stör inte. Och fläkten slutar oftast efter kanske 10-20 minuter.

Nog så viktigt, för mig, att datorn inte låter för mycket.

Hoppas ni får problemet löst, go´vänner. Det borde gå att fixa med en liten Firmware-uppdatering, som tillåter högre temperatur på datorn utan att fläktarna ska behöva rotera konstant.

Jag kör på batteri så mycket jag kan, faktum är att fläkten är igång HELA TIDEN, dvs den tystnar aldrig. Det är DET jag är bekymrad över.

Att fläkten går igång om jag kör DVD-bränning eller Photoshop kan jag förstå, men inte om jag läser lite mail och inget annat processoraktivt.

Jag har som sagt en Coolpad som leder bort värmen plus att jag kör på batteri så ofta jag kan (har dubbla batterier) men fläkten är igång ändå, den tystnar aldrig! Ibland kickar den andra fläkten igång också så det blir ett jäkla liv.

Problemet är att jag ofta är på sjukhus och då kan jag inte ha en dator som surrar när jag delar rum med andra patienter.

Även om min Pismo blev varm så hörde jag aldrig fläkten gå igång. Jag tror jag överlever en varm dator om fläkten nån gång stannar i alla fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
PB 667-köparen här! Jag som inte kunde hålla mig. Tråkigt att höra! Men, apropå mitt gamla inlägg; och det här känns inte kul - jag vill inte säga "vad var det jag sade", och nämna barnsjukdomar osv... men...

... jag är ledsen. Min PB 667, 2nd revision... är faktiskt mycket tyst. Fläktar ibland (sällan), visst, men det stör inte. Och fläkten slutar oftast efter kanske 10-20 minuter.

Nog så viktigt, för mig, att datorn inte låter för mycket.

Hoppas ni får problemet löst, go´vänner. Det borde gå att fixa med en liten Firmware-uppdatering, som tillåter högre temperatur på datorn utan att fläktarna ska behöva rotera konstant.

Jag hade en PB 800 som även den var knäpptyst så jag vet att 667:an är det oxå, jag vet inte om du egentligen tänkte skriva 867 (vilket jag antar).

Hursomhaver om jag ställer ner min processor till reducerad fart (867) så går fläkten nästan aldrig igång, det är en viss skillnad jämfört med full fart (1Ghz).

Sen är det faktiskt ingen ny modell, det är endast en uppdatering, hade det varit en ny låda med ny teknik så hade man kunnat tala om barnsjukdomar, men inte när det bara gäller en uppdatering....

Ja, jag hoppas en firmware dyker upp, men jag har inga större förhoppningar på Apple, det vet man ju av tidigare erfarenheter.

Kör på reducerad processor, ingen skillnad. Fläkten går HELA tiden. Stannar aldrig.

Har stängt av allt som går att stänga av (Airport osv). Har kollat alla sätt som går som nämts tidigare.

Pratade med en kille på Apple som jag känner, som faktiskt blivit förflyttad till Powerbookavdelningen, så jag fick skälla lite. Han yttrade sig lite skumt som gör att jag tror Apple är medveten om problemet men aldrig gjorde något åt det.

Han sa nämligen ungefär så här (fritt översatt):

"Vi borde ha fixat fläkten innan vi skeppade datorerna. Men varför gjorde vi inte det? *humma*"

När jag sen frågad vad han menade sa han bara att jag skulle kolla om det fanns nån uppdatering på Apples sajt och när jag påpekade att jag redan undersökt detta och inte hittat något och frågade om han visste om det var någon uppdatering av fläkten på gång så sa han bara att det kunde han inte avslöja.

*hummar också lite*

Jag har för mig att jag läste om nån på Apples forum som hade samma problem, dvs att fläkten gick HELA tiden, HELA dagen, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.

Han fick tydligen maskinen utbytt av Apple.

Ibland händer det att ett fel i maskinen gör att fläkten hela tiden går, så kolla upp detta med Apple och lämna in den på service (om det visar sig behövas).

Har läst Apples Diskussionsforum (därav har jag sett att jag inte är ensam). Ingen har sagt något om att få maskinen utbytt i alla fall.

Kommer att be maken ringa Apple i eftermiddag när han kommer hem från jobbet. Själv kan jag inte ringa eftersom jag är rösthandikappad (och använder datorn som rösthjälpmedel). Någon epostadress finns inte att tillgå på Apple heller... verkar rätt lönlöst att ha en Mac som rösthjälpmedel när man inte kan kontakta dem när datorn är trasig.

Moment 22

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 12:38

Det finns en insändare i nya Macworld (eller kom det en ny idag?) om precis samma sak. Hittar inte tidningen men har för mig att han fick sin utbytt.
Har någon tidningen och kan berätta vad som hände?

Hur kan någon hinna få en innan pressläggningen på MacWorld som borde vara minst en vecka, troligen två eller tre? Jag måste ha varit en av de första i Sverige som fick de nya 1 GHz PowerBook med Superdrive när jag fick den i onsdags.

Men det är ju bra att Apple har fler på lager så jag kan få den utbytt fort. Undrar om de hjälper en med backup också på allt man installerat. *hummar lite mer*

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 14:05

Hej, det här blir min första post här. Det pratas lite om kvalitetsproblem på MacNN av seanyepez och det verkar som om han har information från insidan men vem vet. Vad som nämns är grön linje vid spelning av DVD och fläktar som går hela tiden eller låter för mycket.

http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=134349
http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=134756

Snäll blir man av pepparkakor.

Det var väldigt heta debatter i båda trådarna. Det skär lite i hjärtat att vissa inte accepterar att några har problem och tycker de klagar, bara för att deras fläkt inte går igång och går och går tills man stänger av datorn.

Helt klart ett problem och det var intressant att se att det tydligen skeppas en ny laddning i nästa vecka som ska funka bättre. Så då var min kompis felsägning definitivt inte något jag imbillade mig.

Frågan är bara vad Apple ska göra nu? Fixar de dem datorer som bråkar, byter de ut dem eller blir det en firmwareuppdatering (och fixar den verkligen felet)?

Många frågor blir det.

Får jag ta en pepparkaka till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-06 14:25

Tja, Apple får väl byta ut de fläktar och termostater som fallerar, det är väl inte mer än det. Det är ju garanti och dessutom returrätt på grejorna.

[ 06 December 2002, 14:31: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 14:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Får jag ta en pepparkaka till?

En till kan du väl få.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CyberPet:

Helt klart ett problem och det var intressant att se att det tydligen skeppas en ny laddning i nästa vecka som ska funka bättre. Så då var min kompis felsägning definitivt inte något jag imbillade mig.

Frågan är bara vad Apple ska göra nu? Fixar de dem datorer som bråkar, byter de ut dem eller blir det en firmwareuppdatering (och fixar den verkligen felet)?

Många frågor blir det.

Det här var intressant, lova att du håller oss uppdaterad på det här ämnet och dina kontakter med Apple så vi vet huruvida det är lönt att börja bråka med supporten .....

Jag lovar att hålla er underrättad, har också skrivit ett inlägg i tråden på MacNN också. (lättare att hålla koll också på vad som händer på andra sidan Atlanten).

Tänk att man måste börja bråka redan när man fått datorn. Här har jag lagt ut nästan 40.000:- och får inte valuta för pengarna. Apple borde skämmas!

(Oscar Bjers, om du läser det här, maila mig jag kan inte prata för jag är rösthandikappad!).

Jag måste få fråga, slår fläkten verklien ALDRIG av, och då menar jag aldrig? Inte ens när du låter den stå påslagen utan att använda den?

Jag upplever att min kan bli tyst när jag gör absolut inget med den, men vad har man då för nytta av datorn, he.

Fläkten slutar bara att gå om jag sätter datorn i vila (så att den lilla vita lampan pulserar) eller stänger av datorn. Alltså jag kan lämna datorn i fred (utan att den vilar) och fläkten går.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 16:39

Lämna in på service! utan tvekan har fläkten hängt sig i på läget. För så skall det inte vara!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 16:57

Så har det vart på min Pismo ända sedan jag uppgradera till OS X

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 16:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: replicant:
Så har det vart på min Pismo ända sedan jag uppgradera till OS X

har du senaste firmware uppdateringen?

Har pratat med Apple Support (maken fick prata då jag inte har någon röst) och de har insett att datorn måste in på reparation och kommer att skicka en lånedator som jag får ha under tiden min dator repas(det var ju som rösthjälpmedel den inköptes).

Tycker det är strongt av Apple att ställa upp med lånedator när de hörde om mitt handikapp. Plus att maken nog lät liiiiite irriterad när han sa att vi betalat närmare 40.000 kr och borde få lite service i alla fall.

Kanonbra av Apple med eller utan makens "irritation"!

Mina felsökningsförsök fortsätter dock (ska skicka med ett dokument till teknikern så därav mina rapporter här också):

Provade nyss att stänga av datorn, låta den vila i cirka 30 minuter för att svalna av och sen startade jag den, lät den stå helt orörd utan några program som startade förutom själva OS X. Den högra fläkten gick igång direkt, men den är tystare och inte alls så besvärande (dvs den kan man leva med... så känslig är jag inte!).

Glad i hågen öppnade jag Mail.app och Chimera (för att se vad ni skrivit) och efter någon minut så började den bakre fläkten surra, lika högt som tidigare. Inga andra applikationer igång med andra ord.

Ställde ifrån mig datorn i 20 minuter för att inte göra något alls (medan Mail och Chimera var igång). Fläkten surrar på lika högt som vanligt, dvs den går inte ner alls när datorn får vara ifred. Så den verkar ha fullt upp utan att jag ens rör datorn.

Nästa test var att stänga alla program igen och bara ha OS X körandes, jag lät datorn stå i 20 minuter. Fläkten surrade på som vanligt, lika högt och enerverande. Så tydligen när den väl kommit igång så vill den inte stänga av sig själv för att gå ner till den tystare och lugnare nivån.

Upptäckte också en skum sak när jag körde Processkontrollen, en fil som hade skumt namn (bara luddiga tecken), ingen användare eller status och så vidare. Den tog upp hela 276% av processorn för cirka 20 sekunder, sen försvann den helt ur listan (hann inte kolla Process-ID).

Kolla själva!

Vet inte om det är normalt att sånt händer, men man blir lite extra överkänslig mot sånt när man har problem.

Mer om fläktäventyret kommer!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 23:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: replicant:
Så har det vart på min Pismo ända sedan jag uppgradera till OS X

har du senaste firmware uppdateringen?

Tror det Borde inte Software Update säga till om det

Uppdatering:

För tredje gången har min dator varit inne på koll. Först på ett lokalt Apple Center (de tyckte inte det var något fel på min sekundära fläkt). Sen fick datorn åka ner till Holland, men där hade de missförstått felanmälan och skickade tillbaka datorn utan att ha gjort något.

Efter några samtal och mail med en jättemysig tjej på Apple Customer Service (Hanna!) så upptäckte hon att de i Holland fått fel information från Apple Support och därför föreslog hon att datorn skulle skickas till Lan-Master i Stockholm.

Idag fick jag mail från en av teknikerna och han berättade att hans chef hade tagit hem min dator och kört den i tyst hemmiljö och kunde konstatera att den sekundära fläkten inte alls betedde sig som den ska och nu har de beställt ett nytt logikkort till datorn.

Om kortet hinner komma innan fredag så installeras det och datorn testas över helgen (i hemmiljö) för att se att den funkar som den ska. Är allt som det ska får jag då tillbaka min dator nästa vecka.

JIPPIE!

Måste säga att jag gillar att Lan-Master tar anmälan seriöst och verkligen testar den i den miljö som jag jobbar i (dvs hemma och inte kontorsmiljö) och att de även kommer att kolla att datorn verkligen funkar även efter bytet av logikkortet.

All heder till dem!

[ 14 Januari 2003, 19:35: Meddelandet ändrat av: CyberPet ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Uppdatering:

Idag fick jag mail från en av teknikerna och han berättade att hans chef hade tagit hem min dator och kört den i tyst hemmiljö och kunde konstatera att den sekundära fläkten inte alls betedde sig som den ska och nu har de beställt ett nytt logikkort till datorn.

All heder till dem!

Snacka om personlig service när datorn tom får göra hembesök hos reperatören.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 20:22

LAN-Master AB finns på Erstagatan 29 på Söder i Tokholm. Det märks! Söder är lite speciellt.

Dagens uppdatering:

Logikkortet kom i går (torsdag) och installerades och datorn testades. Enligt uppgift så var fläkten mer varierad (fast teknikern verkade skeptisk), men datorn kraschar stup i kvarten så ett nytt logikkort är beställt.

Den som väntar på något gott eller...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 16:50

Nåt nytt undrar jag nyfiket?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Milo:
Nåt nytt undrar jag nyfiket?

Inga nyheter ännu. Jag väntar på att få höra från Lan-Master. De skulle ju beställa ett nytt logikkort.

*längt längt*

Bevaka tråden