Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till iBook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet var det just nu är billigast att köpa RAM till senaste iBook modellen?

Jag är självklart ute efter 512MB

Power PC brukar var billiga(st), annars kan du ju kolla MacBarometern för jämförelse. (Detta gäller macåterförsäljare alltså - det är möjligt att pc-minnen är billigare.)

Tack Adrian, kollade priset på www.powerpc.se - 1300:-
Är väl ett OK pris, men funkar det till 700/800 modellerna, det står iBook 500/600?

------------------------------
512MB PC-133
iBook 500/600
iMac G4
PBG4 Titanium 550+667+800
------------------------------

  • Medlem
  • 2003-01-06 21:58

mitt tips är att du köper hos en butik som handlar med pc-prylar.
jag fick mitt 256 minne för 440 för ett par månader sedan.

/majk

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christobal:
Tack Adrian, kollade priset på www.powerpc.se - 1300:-
Är väl ett OK pris, men funkar det till 700/800 modellerna, det står iBook 500/600?

Detta meddelande skrivs på en iBook 800 som har exakt ett sådant minne från just Power PC, så jag kan faktiskt gå i god för att det fungerar. Jag antar bara att de (dvs Palle) har varit lat med uppdateringarna av hemsidan...

Jag skulle avråda starkt från att köpa vanliga PC-minnen. Visst kan man ha tur, men det är mera undantaget som bekräftar regeln enligt min erfarenhet.

Nja, s.k. "pc-minnen" och de som säljs av Apple-återförsäljare är ibland precis samma grejer. Bara olika priser. Precis som med bilreservdelar; olika kartonger olika priser samma grejer.
Adrians tips låter helt ok!
Får du ett minne som inte funkar brukar "pc"-butiken vara snäll nog att fixa till nån annan bra lösning. (Detta är min erfarenhet av minne till Tibook då ett minne kostade 1000:- kr MER hos Macforum än hos "pc-nissen" Microstore i Göteborg. Gissa vilket jag köpte...)

  • Medlem
  • 2003-01-07 12:12

bara du säger att du ska ha ett samsung-minne eller ett minne från en annan etablerat tillverkare så blir det inga problem. minnet som jag stoppade i min dator är en samsung. finns ingen anledning att köpa dyrare i en mac-butik tycker jag.

/majk

En fördel som jag ser det med att köpa minne från en macåterförsäljare är att det är bekvämt att överlåta åt någon annan att se till att det är rätt minne för datorn. En iBook ska ha en speciell sorts minne i rätt storlek osv, och även om minnet förstås finns hos pc-säljare så kanske man måste själv se till att det blir rätt sort.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
En fördel som jag ser det med att köpa minne från en macåterförsäljare är att det är bekvämt att överlåta åt någon annan att se till att det är rätt minne för datorn. En iBook ska ha en speciell sorts minne i rätt storlek osv, och även om minnet förstås finns hos pc-säljare så kanske man måste själv se till att det blir rätt sort.

1.25" 144-pins SO-Dimm (PC100 eller PC133, osäker på vilket, båda kankse funkar?), klart, köp var ni vill. Själv skulle jag då inte stoppa i ett PC minne i min dator. Minnen kan strula något enormt. Håller mig till PowerPC när det gäller minnen. Dessutom vill jag har kvar Mac-återförsäljarna på marknaden

Uppdatering: Minnet får vara max 30 mm högt. Vet inte vad det blir i "-mätt. Men det finns ju olika, dels 1.25" och sen har vi 1.30" om jag itne minns fel. Tror iBooken, precis som TiBooken ska ha det som är 1.25"
Nu blev jag väldigt osäker, trots att jag själv har haft en iBook engång i tiden...

[ 07 Januari 2003, 13:51: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

1
Bevaka tråden