Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jäääääätteseg iBook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

X 10.2.3 + ibook 500 mhz + mer än 600 mb internminne och minst 3 GB ledig disk. Ändå seg som sirap...

Vill helst slippa installera om systemet även om jag är medveten om att det är en lösning. Har någon där ute en annan ide´som är värd att pröva först?

har du kört den länge och bara uppdaterat systemet när nya versioner kommit istället för att installera om det?

Disken kan vara kraftigt fragmenterad och det kan ge en "nersegande" effekt. Om du kan gör det enkelt, föreslår jag att du backar upp din data och rensar hårddisken med en välplacerad formatering och installerar om alltihop.

Hej pappa jag tror du inte har updaterat 10 till den bättre formen. Men jag tror det årdnar sig!

Testa om Macjanitor eller Cocktail hjälper?

/Miggs

Min fläkt började gå igång otroligt mycket efter jag uppgraderade till 10.2.4. Detta gjorde mig orolig, men efter att jag kört lite olika verktygsprogram plus Drive 10 och defragmenterat hårddisken så blev fläktarna tysta igen och gick inte lika ofta. Så jag tror nog att fragmenterade hårddiskar kan ställa till det både när det gäller hastighet och effektivitet.

[ 27. februari 2003, 13:26: Meddelandet ändrat av: CyberPet ]

  • Medlem
  • 2003-02-27 13:33

Vad använde du för defragmenteringsprogram för X? Jag har bara en rätt gammal version av Norton, som nog gör mer skada än nytta...

Jag köpte Drive 10 från Micromat (samma gäng som gjort TechTool Pro), funkar "native" i OS X. 1.1.4 bootar upp på nya datorer också (fick byta ut min disk då 1.1.2 inte funkade).

Testa att skapa en ny användare och se ifall det går snabbare. Om man har kört med samma användare väldigt längre som lagras det mycket skräp och annat som kan sega ner.

Om det verkligen är så långsamt att du inte står ut så testa att installera ett fräsht system.

Om du stänger av din dator eller har den i vila under nätterna så kan inte den köra sina daily/weekly/monthly script som rensar datorn från gamla temp-filer och dylikt.

Som Miggs sa kan du testa MacJanitor och se ifall det hjälper.

1
Bevaka tråden