Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig med Ibookbeställning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Planerar att beställa en Ibook från applestore (med mecanetrabatt... studerar)
och behöver hjälp med att konfigurera den och så där.. Är lite dåligt insatt i macvärlden
men har förälskat mig i ibooken och måste därför ha en

Tänkte satsa på 800 12 tums DVD/RW modellen för 14395:- (14 tummaren kostar 16195:- med 256 minne... är detta ett bättre köp?)

Ska använda den främst för att skriva på och tänker släpa med den runt i skolan... så storleken har betydelse den här gången ... tror jag

1 - Kommer det några nya modeller/prissänkningar inom de närmaste 2 månaderna
(planerat köpet ett tag och det verkar som det uppgraderas lite då och då)

2 - Tänkte köpa till 512 i minne eftersom ibooken verkar behöva det... vart är detta billigast?

3 - Ska jag beställa ett airport-kort direkt eller klarar man sig?

4 - Äger en pc och undrar om det går att koppla ihop dem smidigt... dela musik och filmer och så

5 - Ser rätt mycket på divx och xvid filmer... och har hört att det är strul med sådana med mac... ingen bild eller inget ljud
i filmerna och så.. stämmer det?

6 - Kan jag köra internet...(ett nätverk) trådlöst med hjälp av en airport på både min stationära pc och ibooken... Eller hur sammanfogar man en pc och en ibooks internetanslutningar på bästa sätt?

7 - Någonting annat man ska tänka på?

Tack på förhand

Först och främst; Välkommen till 99mac! Hoppas du kommer trivas.

1 - Kommer det några nya modeller/prissänkningar inom de närmaste 2 månaderna(planerat köpet ett tag och det verkar som det uppgraderas lite då och då)
Detta är omöjligt att veta när det gäller Apple, de har tidigare visat att de uppdaterar de olika datormodellerna utan något speciellt mönster. Exempelvis släpptes en uppdaterad PowerBook G4 1GHz, så sent som i december förra året. Mindre än en månade senare lanserade Apple två nya PowerBook modeller under MacWorld -mässan i SanFrancisco. iBooken uppdaterades om jag inte minns fel i slutet på förra året, till 800 MHz. Personligen tror jag en uppdatering inom de närmaste två månaderna är orealistisk, men som sagt; man vet aldrig.

2 - Tänkte köpa till 512 i minne eftersom ibooken verkar behöva det... vart är detta billigast?
Du gör helt rätt i att köpa till extra internminne, det är ett absoult måste till de flersta nya Apple-datorer. Det är svårt att svara på var det är billigast. Har dock konstaterat att Apple Store har blivit billigare än va de var förr. Men du kan surfa runt till olika återförsäljare för att jämföra priset; ett tips, kolla in dessa; www.macoteket.se www.powerpc.se

3 - Ska jag beställa ett airport-kort direkt eller klarar man sig?
Man klarar sig....ett tag i alla fall. Du behöver inte köpa Airportkort på direkten, det kan du alltid köpta till om du känner att du verkligen har behov av det. Kan tipsa dig om att även andra fabrikat än just Apples Airport fungerar med Macen, håll utkik efter 802.11b standarden.

4 - Äger en pc och undrar om det går att koppla ihop dem smidigt... dela musik och filmer och så
Jajamensan, enklast är att dra en korsad ethernetkabel mellan Macen och PCn. Men det finns andra alternativ också, bl.a. olika USB-nätverk mm.

5 - Ser rätt mycket på divx och xvid filmer... och har hört att det är strul med sådana med mac... ingen bild eller inget ljud
i filmerna och så.. stämmer det?

Ingen aning, andra kan säkert svara på den frågan.

6 - Kan jag köra internet...(ett nätverk) trådlöst med hjälp av en airport på både min stationära pc och ibooken... Eller hur sammanfogar man en pc och en ibooks internetanslutningar på bästa sätt?
Det går bra. Du kan ha ditt bredbandsmodem? kopplat direkt till Airportens basstation. Förse PCn med ett nätverkskort för 802.11b samt skaffa ett Airportkort till iBooken så kommer båda maskinerna kunna dela på Internetanslutningen. Det finns tusen andra sätt att lösa detta på...

7 - Någonting annat man ska tänka på?
AppleCare, bärbara maskiner har en tendens att gå sönder lättare. Behöver du en AppleCare försäkring?

Angående vilken modell som är det bästa köpet 12" eller 14" så är det nog högst idividuellt. Personligen skulle jag satsa på en 12"-modelle, mest för att den är mindre och behändigare, men också för att den känns mer prisvärd. Men har man behov av en större skärm, så är givetvis 14"-modellen det bättre köpet. Men bildskärmarna har samma upplösning (1024 x 768) vilket gör att det inte "rymms" mer på på 14"-skärmen.

/M

[ 29. Januari 2003, 00:49: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Det finns en spelare vid namn vlc, som fixar det mesta. Det var dock något problematiskt innan vlc.

[ 29. Januari 2003, 00:40: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • 2003-01-29 08:09

MPlayer tycker jag är ett mycket bra alternativ för att spela upp olika videoformat. Finns på Versiontracker

Kan få en powerbook 12 för 18800:-... är det mer prisvärt än ibooken 800mhz för 14400:- (tycker dock att powerbooken ser lite plastigt barnslig ut... ibooken är stilren)

Har av förklarliga skäl inte haft möjlighet att testa nya 12-tums Powerbook, men däremot flitigt använt min 12-tums iBook (700). Om jag i dagsläget skulle köpa ny burk så hade det definitivt blivit 12-tums Powerbook. Först och främst eftersom den har G4-processor, men även eftersom den i övrigt har nyare teknik som snabbare minne, inbyggd bluetooth, förberedd för snabbare Airport med mera. Dessutom har den officiellt stöd för dubbla bildskärmar, vilket gör att man slipper använda "hack" som sabbar garantin för att kunna pressa upp externa bildskärmar till högre upplösning eller slå av bildskärmsdubbleringen. Och tro mig, om du ska sitta 8+ h per dag med din 12-tummare så kommer du inom kort att vilja ha en extra skärm att arbeta på och ha den interna för paletter et cetera.

Fast som student vet jag vad ett par hundralappar extra i månaden betyder och dessutom levereras 12-tums Powerbook först om 4-6 veckor.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-31 22:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: magnus.n:
"hack" som sabbar garantin

Har inte hört detta. Stämmer det verkligen?

[ 31. januari 2003, 22:55: Meddelandet ändrat av: pepparkaka ]

1
Bevaka tråden