Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook 12,1" 700MHZ Cd-rom eller DELL PC?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan mac användare

Jag har 2 alternativ!

1. iBook bla bla ca: 13,500:- med video adapter + extra minnen

2. Dell Performance (laptop)
2GHZ P4:a
512 DDR minnen
64MB Radeon grafikkort
60GB EIDE HD
skrivare lexmark z65 mm..

en mycket bra dator *men pc

Vilken tycker ni jag ska välja?

Priser mellan datorerna skiljer med det dubbla.. men vad tycker ni jag bör ta i almänhet?

Vad förväntar du dig att du ska för svar när du frågar här, på detta forum?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 22:41

Dot; vad kommer du mest använda datorn till?

"vad tycker ni jag bör ta"

MAC ELLER PC?

* jag har själv svårt att välja sedu

patrick fridh
Grafik! web, design
lite spel,

lite allt möjligt

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 22:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: DotStudio:
Grafik! web, design
lite spel,

lite allt möjligt

Då finns det bara ett val. Design i PC miljö är ingen höjdare. Macen är mycket trevligare ur kreativ synpunkt. IMHO

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 23:03

Några frågor:

Vad kostar respektive rigg?
Hur mycket väger Dell- respektive iBook-datorn?
Vad är det för batteritid på datorerna?
Vilka program ingår?
Vad har du för program och utrustning idag?
Vilket föredrar du: Windows eller Mac OS?

Vad kostar respektive rigg?
ibook: 13,500:-
dell laptop: 35,568:-

Hur mycket väger Dell- respektive iBook-datorn?
ibook: ca 3kg va?
dell: 3kg

Vad är det för batteritid på datorerna?
ibook: 4/h hade jag för mig
dell: ?

Vilka program ingår?
ibook: dom från apple (ni vet säkert vilka)
dell: win xp home, office xp, norton antivirus mm..

Vad har du för program och utrustning idag?
PC: 2GHZ (stationär) windows xp
lite bättre än dell laptopen

Vilket föredrar du: Windows eller Mac OS?
Macintosh

Citat:

quote: Vad kostar respektive rigg?
ibook: 13,500:-
dell laptop: 35,568:-

Ehh, om du vill kasta ut 35,568:- på en Dell, varför inte göra samma sak på en Apple dator?Då får du ju en PowerBook G4 med Combo från AppleStore. +2000 så har du en SuperDrive och möjligheten att bränna DVD. Inget snack, bara in och beställ

[ 04 Januari 2003, 23:29: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 23:35

iBook med 12,1-tumsskärm väger 2,2 kg, iBook med 14,1-tumsskärm 2,7 kg.

Kolla här! Jag tror att en iBook vore mitt första val. Mycket dator för pengarna.

Eller varför inte en TiBook?

[ 04 Januari 2003, 23:40: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
iBook med 12,1-tumsskärm väger 2,2 kg, iBook med 14,1-tumsskärm 2,7 kg.

Kolla här! Jag tror att en iBook vore mitt första val. Mycket dator för pengarna.

Eller varför inte en TiBook?

Kilopriset är betydligt bättre på iBook!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 23:43

Jag tycker du ska behålla din stationära PC och ha när du behöver datakraften. Och se´n komplettera med iBook så du kan sitta var du vill och greja. iBook´en kan ibland kännas lite "trött" så jag tror du kan vara betjänt av att ha tillgång till den snabbare PCn ibland. Dessutom får du då tillgång till bägge världarna och kan hålla dig "ájour" med utvecklingen på ett bra sätt. En bärbar PC är inte lika genuint trevlig som en bärbar Mac tycker jag, Mac´arna är generellt sätt väldigt välkonfigurerade och genomtänkta. En iBook är helt enkelt en ballare pryl än en bärbar Dell, även om den senare vinner i prestanda. Högre "wow-faktor" på iBook liksom. Och den känslan håller i sig. Den stationära har du till att lagra mp3´or på eftersom hårddiskar är billiga och lätta att skruva i. Att spela spel med och att surfa, maila och skriva ut ifrån när du är hemma (lämpligtvis har du dock bägge burkarna kopplade till internet via hub etc). Se´n är du maximalt flexibel om du har både Mac och PC, och formgivning etc kan du ju då "provköra" i den andra miljön för att se hur det blir där etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 23:47

Vad är det för Dell-burk? En sån här fast dyrare kanske? Inte så sexig kanske... Ooooaaahhh!!! De fulingarna har plankat Apples aqua-knappar rakt av. De har inte ens orkat översätta hela sidan. Jag skulle inte köpa något av en sådan firma.

Om du nu bara MÅSTE köpe en bärbar Windows-burk kan du väl åtminstone välja en respektabel tillverkare som IBM eller Toshiba?

[ 04 Januari 2003, 23:50: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Nä, släng ut PCn och köp en fet TiBook i stället.
Finns ingen anledninga att ha PC-junket kvar om man skaffar en riktig Mac.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 23:26

Mitt råd grundade sig på frågeställningen antingen / eller - TiBook fanns väl inte som alternativ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
Mitt råd grundade sig på frågeställningen antingen / eller - TiBook fanns väl inte som alternativ?

Nej, men frågeställningen är konstig,. Varför slänga ut dubbelt så mycket på en PC istället för att jämföra två i samm prisklass?

Okej tack för era inlägg!

* så här ligger det till *

iBook - kostar lite så den kan jag paya direkt

Dell datorn fanns med som köp/hyr alternativ från farsans jobb så den kritas på farsan på 36 månader (men jag payar honom varje månad)

jag har länge kollat efter laptop och känt att ibook´en känns närmast mig
men när jag fick se denna värsting laptopen från dell så blev jag lite fundersam !? om vilken jag skulle ta.. men jag kör nog på iBook iallafall

* så jag inte mår dåligt efteråt *

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-06 10:24

Bra val!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 16:57

Helt klart ett bra val. Och om två år när du vill byta, så kan du sälja din iBook för sisådär 5-6000:-, kanske några hundringar mer än vad Dell-burken kommer vara värd begagnad...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Vad är det för Dell-burk? En sån här fast dyrare kanske? Inte så sexig kanske... Ooooaaahhh!!! De fulingarna har plankat Apples aqua-knappar rakt av. De har inte ens orkat översätta hela sidan. Jag skulle inte köpa något av en sådan firma.

Om du nu bara MÅSTE köpe en bärbar Windows-burk kan du väl åtminstone välja en respektabel tillverkare som IBM eller Toshiba?

Huga!

vilken fruktansvärt ful bärbar.

Hoppas du inte hunnit beställa ännu. Skulle kännas tråkigt om du skulle missa nya PowerBook 12" som är identisk med iBook. Fast med G4:a, och rent allmänt snabbare och bättre, lite dyrare, men sånt får man leva med

Håller på PowerBook 12" om du inte redan har beställt.

  • Medlem
  • 2003-01-08 02:12

Med den mindre cachen är det inte säkert att den alltid är snabbare än iBook. Fast den har snabbare minne i övrigt, så vi får väl se.

Christoffer *likadant namn som jag!?*

Nope jag har ej beställt ännu... har kollat in den där powerbook´en... du snackar om... ska se om jag kan skramla ihop lite extra pengar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: DotStudio:
Christoffer *likadant namn som jag!?*

Nope jag har ej beställt ännu... har kollat in den där powerbook´en... du snackar om... ska se om jag kan skramla ihop lite extra pengar.

Gör du så. Själv är jag väldigt sugen på någon avde nya PowerBookarna.
Synd att pengarna saknas bara...

Förväntar mig massor med kommentarer från Nurell när hans 17" har kommit

[ 08 Januari 2003, 02:57: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Jag köpte en iBook i höstas och ungefär samtidigt fick min hustru en bärbar personal-pc så jag har jämfört två ungefär lika dyra bärbara

Macen:
+ Fruktansvärt snygg med den lysande apple-loggan och den lilla lampan som pulserar i viloläge.
+ Liten, lätt och smidig
+ Batteriet räcker 3 timmar
+ Bra täckning för det trådlösa nätverket
+ Ingen antenn som sticker ut
+ Finns det någon fläkt? Den verkar inte funka
+ Billigt att bygga ut minnet
- Skärmen har inte lika bra färger som PCn. Det vita ser lite smutsigt ut
- Tangentbordet är inte så bra
- Dåliga högtalare

PCn (Siemens nixdorf C 1020):
+ Skärmen på 15 tum är bra, känns som att ha en plasma-tv i knät. Passar bra till alla hysteriska färgerna i windows XP
+ Bättre tangentbord än macen
+ Lätt att byta hårddisk
- Ungefär lika sexig som en rysk lastbil, ful och klumpig
- Batterilivslängd ca en timme
- Trådlösa nätverkskortet sticker ut 3 cm. Undrar när det bryts av och om det bara är kortet som går sönder då eller om även kortplatsen skadas
- Blir mycket varm efter en stund (bra så här på vintern)
- Svindyra minnen om jag inte hittar några billiga piratminnen. (Den som klagar på applestore verkar inte ha jämfört med orginalminnen till bärbara PC)

På det hela taget finns det inte mycket som talar för PCn. Den är helt enkelt inge kul. Den enda anledningen jag kan tänka mig är att man vill göra något specifikt som inte kan göras på mac eller att man får den skattesubventionerad via arbetsgivaren, då blir den betydligt billigare.

Huruvida windows XP är bättre än MacOS tänker jag inte diskutera, båda fungerar mycket bra.

f-n ska PowerBookarna vara så dyra för! :rolleyes:

är det powerbook´s som brummar och låter så j-vulskt?

vill bara *testa* och se om min bild funkar

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: DotStudio:
f-n ska PowerBookarna vara så dyra för! :rolleyes:

är det powerbook´s som brummar och låter så j-vulskt?

Nope. Det är PowerMacarna.

Dom är dyra... men dom är gjorda av samma material som spionplanen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 21:35

Dyra? Powerbook 12" Combo kostar bara 20 995 kr - detta MED moms!

1
Bevaka tråden