Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Precious is here!

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 12:28

Lycka!!!

Äntligen har min Powerbook 12" kommit! Hämtade henne just från ÅF (Trifolium i Gbg).

Skall ta hem efter jobbet och ladda batteriet under natten innan hon används.

Mine! My own! My precious...

Ladda batteriet??
Det gjorde inte jag med min iBook, och den verkar hålla ett par timmar på batteritid ändå.

Man ska alltid ladda upp batteriet första gången ordentligt, annars sänker man livstiden på batteriet, det behöver inte märkas på en gång men efter ett tag så. Har gjort misstaget med mobiltelefoner, kan iofs vara annorlunda på datorer men principen borde vara den samma

  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 12:53

Yes, jag följer råden i den medföljande intruktionsboken, samt dubbelkollade med en tekniker hos ÅF.

/c

Du tar inte illa upp om jag kallar dig as va?
Sådär ganska mycket avis på datorn din..

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-25 16:52

Jag blir oxå lite avis. Beställde en PB12 med 60gb hd och 384mb minne.
Killen på apple sa att "du kan kallt räkna med de 2-4 veckor som vi uppger på hemsidan. Fyller år den 15 mars så den borde dyka upp lagom tills dess... Fin fin present

Ser fram emot en rapport när du kört den ett tag.

Andreas

Ja, det vore trevligt med en rapport. Saker jag undrar är:

Låter fläkten illa när den drar igång?
Drar fläkten igång ofta?
Är kanterna på datorn verkligen obehagligt skarpa? (som det skrevs i Datormagazin #3)
Låter CD/DVD-enheten illa? (som den gör i PowerBook G4)
Hur är finishen på det nya materialet? (snyggt? gediget? matt/blankt?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-25 17:01

Min är äntligen på väg enligt Apple, "departed from product source for merge". Men lite beige:t att inte Safari kan följa försändelsen. Jag måste starta IE för att kunna se statusen från Kuhne & Nagel. Beställde kringjox också, vilket lägger på någon dag kan man tänka.

Vi får ett exemplar om ca 10 dagar, enligt åf.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 17:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goldbeach:
Ja, det vore trevligt med en rapport. Saker jag undrar är:

Låter fläkten illa när den drar igång?
Drar fläkten igång ofta?
Är kanterna på datorn verkligen obehagligt skarpa? (som det skrevs i Datormagazin #3)
Låter CD/DVD-enheten illa? (som den gör i PowerBook G4)
Hur är finishen på det nya materialet? (snyggt? gediget? matt/blankt?)

Jag skall recensera den efter bästa förmåga, och förhoppningsvis kommer det in under "Test". Fortsätt bomba mig med frågor, så jag vet vad det är folk vill veta om den.

Framförallt hur den känns hastighetsmässigt mot en iMac DV (självklart att de e snabbare) men hur det känns att köra alla vanliga program in real life.

Valet för mig står nu mellan en PB 12 eller en PB 17 för jag tycker att om jag ska skyffla ut 29000 för en maxad version inkl airport och basstation så kan jag skyffla 40 000 för PB 17 om jag nu skall ha den ett tag..... Å andra sidan så är den ena stor och den andra liten... svårt val............

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: screwpull:
Framförallt hur den känns hastighetsmässigt mot en iMac DV (självklart att de e snabbare) men hur det känns att köra alla vanliga program in real life.

Valet för mig står nu mellan en PB 12 eller en PB 17 för jag tycker att om jag ska skyffla ut 29000 för en maxad version inkl airport och basstation så kan jag skyffla 40 000 för PB 17 om jag nu skall ha den ett tag..... Å andra sidan så är den ena stor och den andra liten... svårt val............

Pengar verkar vara det enda du har riktigt gott om....

  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 18:36

Den står och laddar nu tills imorgon. Det var tydligen det bästa enligt ÅF. Nån som vet om man kan ha den igång under tiden, utan att det påverkar laddningen?

Det är ju liiiite svårt att hålla tassarna borta...

P.S. kanske är jag överförsiktig, men har man slängt ut 21 000 surt förvärvade slantar, så vill man ju sköta om sin älskling och ge henne en bra start i livet.

Nej det har jag egentligen inte (får låna), men när jag köper ngt så försöker jag att köpa något ordentligt från början så jag slipper uppgradera direkt med mera minne och annat lull lull...

Man får det man betalar för, vilket hänger ihop med vad man är ute efter.... köper prylar efter vilken känsla det förmedlar för mig och det har fungerat hittils. Så länge jag e nöjd så.

Min iMac DV (640 MB Ram och 40 GB HD) är nu precis 3 år gammal så den påminde mig hur seg den var när jag försökte leka med en DV Videokamera.... det gick lite slött liksom.....

Dessutom vill jag ha något som inte tar så stor plats och är bärbar/släpbar. Bor i en etta så man måste tänka på varje kvadratmeter......



[ 25. februari 2003, 18:39: Meddelandet ändrat av: screwpull ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Papastefanou:
Den står och laddar nu tills imorgon. Det var tydligen det bästa enligt ÅF. Nån som vet om man kan ha den igång under tiden, utan att det påverkar laddningen?

Det är ju liiiite svårt att hålla tassarna borta...

P.S. kanske är jag överförsiktig, men har man slängt ut 21 000 surt förvärvade slantar, så vill man ju sköta om sin älskling och ge henne en bra start i livet.

Du köpte den utan superdrive? eller? vilken konfiguration isåfall?

Är väldigt avis måste jag erkänna

Du bör nog låta den vara avstängd vid första laddningen.. sen kan du ju köra så det ryker

Eller iofs.. om du laddar den samtidigt som du har igång datorn kanske det inte spelar nån roll, då kör man ju inte på batteriet (väl/ju?)

[ 25. februari 2003, 19:37: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-26 15:32

Min kära PB12 är oxo på väg men har inte lyckats få någon status på var den befinner sig. Länken från apples sida till Kuegel & Nagels sida ger bara nåt felmeddelande om "Warning: HTTP Referer "" is not valid!".

Men jag får väl ge mig till tåls, den kommer väl snart.

Det här med att vänta medan batteriet laddas är ju lika enerverande varje gång man köper någon ny pryl. ;/

Christopher: Kolla dina privata meddelanden... /Jon

Batteriet laddas ju när man kör med strömadaptern...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 15:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Christopher: Kolla dina privata meddelanden... /Jon

Kolla din mail, då...

Jag har kollat, men hittade ingen "svara"-knapp på privata meddelanden, så jag skickade dig ett svar till: [email protected]

Svaret är f.ö. ja!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-26 17:35

Kan du inte lägga upp en lite "första intrycket"-rapport till oss som inte ännu fått sina juveler?
Beställde min igår men får nog vänta ett par veckor på den
Det är ju dock väntan som är halva nöjet. Att drömma våta drömmar om flygplansaluminium, är det verkligen normalt?

Det spelar ingen roll om du använder datorn när du laddar batteriet, absolut inte. Du får ju meddelande när batteriet är fulladdat (Strömansluten). Sen är det bara att köra ner batteriet till noll för att synka batteriet.

Berätta gärna hur lång batteritid du får med "normal" användning.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Man ska alltid ladda upp batteriet första gången ordentligt, annars sänker man livstiden på batteriet, det behöver inte märkas på en gång men efter ett tag så. Har gjort misstaget med mobiltelefoner, kan iofs vara annorlunda på datorer men principen borde vara den samma

Det där gäller bara för NiMH-batterier, så det har inte varit aktuellt de senaste 5 (?) åren. Nästa gång du köper ny bärbar behöver du alltså inte vara orolig!

Däremot finns det ju andra nackdelar med Li-ion-batterier. Eller, det beror ju på hur man ser på saken, de är iaf lite mer... hrm... spektakulära av sig.

//samuel - vars iBook-batteri brann häromveckan...

*bjuder Christopher P på en kall, slemmig, god fisssk*

Jag måssste fixa mig en 12" NU!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-26 21:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anden:
Kan du inte lägga upp en lite "första intrycket"-rapport till oss som inte ännu fått sina juveler?
Beställde min igår men får nog vänta ett par veckor på den
Det är ju dock väntan som är halva nöjet. Att drömma våta drömmar om flygplansaluminium, är det verkligen normalt?

Med lite tur så får du den relativt snart. Jag beställde min från svenska applestore den 19:e och räknade kallt med 4 veckors lång väntan men redan den 23:e så var den skickad.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-26 22:23

Det var glada nyheter! Beställde du en helt orginal eller bytte du några delar? Det tar ju alltid längre tid när de ska ändra från orginalutförandet... Har jag hört i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-26 22:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anden:
Det var glada nyheter! Beställde du en helt orginal eller bytte du några delar? Det tar ju alltid längre tid när de ska ändra från orginalutförandet... Har jag hört i alla fall.

Jag beställde med 640MB minne och 60GB hårddisk + airport extreme kort och basstation. När jag beställde så stod det 3-5 veckors byggtid men det stämde ju som tur väl inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 00:01

Första intrycket: Oh! My! God!

Andra intrycket: Liten och gedigen.

Mer kommer snart...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-27 11:50

Då är ju din moddad mer än min. Jag nöjde mig med 60gb/384mb som tillägg. Hoppas på att minnena ska öka till 1gb styck så att man kan få lite fart. (Sedan tillät inte min ansträngda studentekonomi mer än ovanstående, kan dock bero på att jag bokade en 5 veckors resa till bali en timme före samtalet till apple... )
Ska få orderbekräftelse om en timme så sedan får vi se... Lär väl konstant ha ett beställningsstatus fönster öppet tills den kommer. Kan knappt bärga mig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-27 12:18
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: surak:
Min kära PB12 är oxo på väg men har inte lyckats få någon status på var den befinner sig. Länken från apples sida till Kuegel & Nagels sida ger bara nåt felmeddelande om "Warning: HTTP Referer "" is not valid!".

Men jag får väl ge mig till tåls, den kommer väl snart.

Det här med att vänta medan batteriet laddas är ju lika enerverande varje gång man köper någon ny pryl. ;/

Det funkar inte i Safari, kolla i IE. Men man blir inget klokare för det, det verkar som de skickar grejorna fram och tillbaka på Taiwan. Meddelandet från Apple i måndags nämnde TNT som leverantör inom "de närmsta dagarna", vad Kuehne & Nagel kommer in återstår att se. Jag skulle ju hellre få ett meddelande om n ä r jag kan räkna med att få grejorna än länkar till sidor med speditionsdata på korsen och tvärsen. Jag kanske får tåla mig till nästa vecka. Telefonkö på Apple...

Bevaka tråden