Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till nya powerböcker

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjoho,
Änteliken kom min PBG4 1GHZ.
Kan jag använda mina gamla minnen från en PBG4 550 till gigabooken?
Det är samma specifikationer så vitt jag har hittat.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: powerplant:
tjoho,
Änteliken kom min PBG4 1GHZ.
Kan jag använda mina gamla minnen från en PBG4 550 till gigabooken?
Det är samma specifikationer så vitt jag har hittat.

Ja det ska vara samma som i förra PowerBooken. Apple har ju inte höjt bussen på de nya, så SO-DIMM PC-133 är det som gäller

Tackar,

Det fungerar OK efter omstarten.
Vet ngn hur det är med strömadaptrarna? Med den nya kom en ny typ av adapter med jordad sladd och stickpropp att sätta direkt i adaptern. Fungerar de gamla adaptrarna i den nya powerbooken? Jag har en extra till den gamla som jag inte kommer att ha så mycket nytta av numera. Vore kul om den fungerade till 1GHZaren. I manualen står det endast att inte använda andra adaptrar än den som levereras med datorn.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: powerplant:
Tackar,

Det fungerar OK efter omstarten.
Vet ngn hur det är med strömadaptrarna? Med den nya kom en ny typ av adapter med jordad sladd och stickpropp att sätta direkt i adaptern. Fungerar de gamla adaptrarna i den nya powerbooken? Jag har en extra till den gamla som jag inte kommer att ha så mycket nytta av numera. Vore kul om den fungerade till 1GHZaren. I manualen står det endast att inte använda andra adaptrar än den som levereras med datorn.

Återigen, bör funka. Såvitt jag vet har de inte ändrat något där heller.

Men jämför sladdarna, se till så att texten på dem är lika. Jag har använt en sladd från en iBook till min PB, inga problem alls.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-12-03 23:54

Och jag har kört både den runda diskusen och den kantiga vita på min PB550, funkar bra. Nätagg, alltså...

Hasse

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: powerplant:
Tackar,

Det fungerar OK efter omstarten.
Vet ngn hur det är med strömadaptrarna? Med den nya kom en ny typ av adapter med jordad sladd och stickpropp att sätta direkt i adaptern. Fungerar de gamla adaptrarna i den nya powerbooken? Jag har en extra till den gamla som jag inte kommer att ha så mycket nytta av numera. Vore kul om den fungerade till 1GHZaren. I manualen står det endast att inte använda andra adaptrar än den som levereras med datorn.

Det bör den göra. Eftersom det rör sig om en bärbar, kan jag ge mig den på att själva nätadaptern är jordad men att det inte går någon jordledare från adaptern till datorn. Det är extremt sällan som en bärbar dator är jordad på riktigt, så länge man inte fixat någon sorts egen lösning med krokodilklämmor och separat jordledare...

Om du vill vara på den säkra sidan, kolla efter angivelser om Powerbookens krav på spänning och strömstyrka. Minns inte hur det ser ut på en PB, men på iBook står det på undersidan. Iaf ska det stå något i stil med "Rated x V DC, y A max". Kolla sedan efter motsvarande specifikation på strömadaptern - där bör det stå ungefär "Output: x V DC, y A". Om "x" och "y" har samma värde både på datorn och adaptern, samt om adapterns kontakt passar som den ska, fungerar den gamla adaptern.

Nu har jag kollat på apples sidor.
Till slut så läste jag Samuel Ks inlägg och gjorde som han skrev - kollade på adaptrarna.
Det är olika. Den nya adaptern ger ut 2.6 A medan den gamla bara ger 1.875A.
Lite trisst nu får jag släpa hem adaptern med datorn.
Men GHZ Powerbooken är en klart roligare dator jmf med den gamla 550 boken så det är värt besväret.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-05 08:51

Vänta nu!
Är det olika adaptrar mellan 550:an och 1GHz:aren?
Hur ser de nya ut då?

Den till 400/500 var "pucken". Rund sak med Apple-logo på ena sidan och en jordad "treklöver" på andra sidan. Likadan som den till gamla iBooken men med den nya, mindre kontakten. Sladden lindas upp runt pucken.

Den till 550/667 och 667/867 var ju en vit, fyrkantig sak där man kan välja mellan direkt stickpropp eller apparatsladd (ojordad). Sladden vindas upp på utfällbara "flärpar" på ena sidan a la PowerBook Duo.

Har det kommit en ny, jordad adapter till 867/1000? Det vore ju iofs trevligt då det kanske minimerar problemen med strömförande PB:ar... Det problemet uppstår endast på 550/667 då de har ojordad adapter.

[ 05 December 2002, 08:52: Meddelandet ändrat av: bollman ]

Nu har jag kollat upp hur det är med strömadaptern på PB 867/1000, och det är faktiskt så att det går en jordledare även från nätadaptern till datorn, imponerande nog. Det rör sig alltså _inte_ om någon fusk-jordning à la Dell. Försök därför inte att koppla in en gammal adapter till en ny PB - dels bör inte kontakten passa, och dels skulle man bränna adaptern om man mot förmodan lyckas koppla in den i datorn och får den att försöka ladda.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-08 18:16

Jahaja. Kul för dig
Det surigaste med detta är att vi andra får leva vidare med darr i händerna då... Sunk. Bara för att trafon i adaptern är dåligt gjord... hmm...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-09 22:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K.:
Nu har jag kollat upp hur det är med strömadaptern på PB 867/1000, och det är faktiskt så att det går en jordledare även från nätadaptern till datorn, imponerande nog. Det rör sig alltså _inte_ om någon fusk-jordning à la Dell. Försök därför inte att koppla in en gammal adapter till en ny PB - dels bör inte kontakten passa, och dels skulle man bränna adaptern om man mot förmodan lyckas koppla in den i datorn och får den att försöka ladda.

De nya adaptrarna är ju uppbyggda, liksom iPodens (och 550/667 ?), så att man har en lite vit fyrkantig sak med en sladd till datorn samt ett litet "fäste" för kontakten. Med min adapter(till en PB 1GHz SD) fick jag med både en jordad kontaktbit med sladd samt en liten ojordad kontaktbit utan sladd. Så därmed borde inte de ny PBna kräva att man jordar dom.

Såtillvida inte Apple skickade med den lilla kontakte som reserv till min iPod...



/arvid

1
Bevaka tråden