Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnestyp i iBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det samma typ av minnen som används i iBookarna (vita) som dem som används i en del pc-laptops?, dvs SO-DIMM 133? Använder Apple samma minnestyp som pc-världen använder för sina bärbara, på samma sätt som att Apple använder samma minnestyper för stationära burkar som pc-världen gör, tex SDRAM PC133?

Kan man köpa minnen till pc och stoppa in dem i en iBook?

Nja, det är lite kärsligt det där. För det första är det SDRAM 144pin DIMM PC 100, sen så tror jag det är vanskligt att köpa villket PC minne som helst därför att det finns nämligen moduler med olika spänning osv. Sitter här med en 128mb modul som jag just har bytt mot en 512mb modul i en iBook men kan inte läsa ut ngt mer från det. Mitt förslag är att du kontaktar en apple-återförsälgare, lycka till.

[ 02 December 2002, 17:36: Meddelandet ändrat av: Daniel Bergvall ]

Som föregående talare håller jag med om att det är ett lotteri att köpa "likadana" minnesmoduler till iBooken som till Pcn.
Ibland funkar det, ibland inte.

Det absolut bästa är att köpa den från en av alla Apple ÅF som finns online.

"iceBooken", vill ha 144 pin PC-100 SO-DIMM Rammoduler.

Eftersom den bara har två platser för rammoduler och den första (som man inte kan byta själv)sitter på 128Mb kan du som högst proppa in sammanlagt 640Ram om du köper till en 512 modul för den lediga platsen.

Mvh,
/G

[ 02 December 2002, 17:45: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-02 17:47

Det är tydligen väldigt känsligt med minnen till iBook. Jag har dragits med ett kroniskt instabilt OSX som har hållt på att driva mig till vansinne, innan det visade sig vara en fellevererad minneskrets som inte var kompatibel, bytte kretsen förra veckan och nu äntligen börjar jag förstå varför folk prisar stabiliteten i OSX. Tilläggas kan att OS9 ändå rullade hyfsat stabilt(ett par tre krasher om dagen trodde jag var normalt...), bortsett från webläsarna som krashade lite väl hip-som-happ. I 2 år väntade jag på att Apple skulle leverera ett stabilt system, bara för att upptäcka att det inte var något fel på systemen

Mitt tips: spara inte på minnen genom att köpa via PC-källarbutik, det är inte värt det, och lite inte heller på att Apple-åf levererar rätt minne

[ 02 December 2002, 17:51: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
*Snip*...och lita inte heller på att Apple-åf levererar rätt minne

Vi har Apple ÅF där man kan beställa moduler.
Om det är fel på dem är det bara att reklamera.
Om man inte kan lita på Apple ÅF så kvarstår det ju bara att inte köpa mera ram alls.
Går lixom inte

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-02 18:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Om man inte kan lita på Apple ÅF så kvarstår det ju bara att inte köpa mera ram alls.
Går lixom inte

Risken för felleverans är nog självfallet betydligt mindre hos Apple-åf, men även dom kan göra en miss, vilket kan vara bra att tänka på. Ursäkta om jag var otydlig.

1
Bevaka tråden