Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen IR på PowerBook G4 !?!?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 16:03

Har jag missat något helt - eller stämmer det att PowerBook G4 skaknar IR-port? Är inte det väsenlig feature på en laptop??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-24 16:12

Stämmer tyvärr...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olof Forsberg:
Har jag missat något helt - eller stämmer det att PowerBook G4 skaknar IR-port? Är inte det väsenlig feature på en laptop??

Den featuren är inte speciellt viktig om man har en nyare/modernare mobiltelefon som har BlueTooth som t.ex T68i. Då är IR-porten bara helt överflödig. Dessutom var det ett tag sen som Apple tog bort IR-porten, jag vet iaf att inte PB 800 hade den kvar. Men minns jag inte fel så slopade de den till någon av 667 modellerna redan.

Jo, det har varit ett antal modeller nu utan IR. Jag tycker Apple hade kunnat ha kvar det fram till nu när Bluetooth kom, men efter det så finns det inte så stor anledning.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 16:33

När jag var i Hongkong i höstas så fans det IR-USB addaptrar överallt att köpa, som fungerade utan drivrutiner under OSX. Dock har jag inte sett någon sådan i sverige, men det borde inte vara svårt att få tag på. De flesta var i samma storlek som de större bluetooth-addaptrar som finns på marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 09:45

Ser att inwarehouse säljer USB - IR adaptrar för 550 kr + moms.. Tack för Era svar.

Jag fick lov att kolla och på den 550MHz G4 jag har (1 år gammal) så finns det IR men inte på den 1GHzare jag just håller på att ta bort plasten på ... där ser men. Nåja jag har aldrig använd IR på 550 så ...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mola:
När jag var i Hongkong i höstas så fans det IR-USB addaptrar överallt att köpa, som fungerade utan drivrutiner under OSX. Dock har jag inte sett någon sådan i sverige, men det borde inte vara svårt att få tag på. De flesta var i samma storlek som de större bluetooth-addaptrar som finns på marknaden.

Fungerar utan drivrutiner? Vad kan man göra med en sån då? Följer det med någon mjukvara för att t.ex. skicka filer eller ringa internet?

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 21:15

Borttagandet har väl att göra med att Ir inte alls är lika stort i USA som i Europa.
Tycker själv att Ir är puligt och långsamt.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 22:04
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
[b]

Fungerar utan drivrutiner? Vad kan man göra med en sån då? Följer det med någon mjukvara för att t.ex. skicka filer eller ringa internet?

Ciryon [/b]

Tja jag kopplade upp mig med min Nokia så jag kunde kolla mail mm. Allt som behövs finns redan i OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 15:08

Jag vill kunna använda min gamla G4 med apple fjärren. Hittade detta som ser lite intressant ut, dock rätt dyrt: http://www.flickr.com/photos/markusf/38728731...

Tydligen funkar den precis som vanligt och man kan väcka datorn med fjärren. Nice!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 00:26

Annars kan man ju köpa en sådan här, verkar ju bra:
https://twistedmelon.com/mira/hardware.html

1
Bevaka tråden