Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 667 eller iBook 700?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga - jag har möjlighet att köpa en begagnad PB 667 med 500 i RAM och Combo-drive. För samma pris har jag också möjligheten att köpa en nu iBook 700, eller rent av en 800. Vad väljer jag? Hur mycket skillnad gör processorn egentligen? Och grafikkortet skiljer ju också... 667:an är antagligen inte en DVI vilket innebär att den bara har level 1 och 2 cache. Vad skulle ni/du välja?

Bryr du dig om skärmupplösning och möjlighet att ha dubbla skärmar? I så fall är PowerBooken det enda valet. Annars är en iBook 800 en rätt trevlig upplevelse. Liten och smidig.

Jo, men så är det ju också det här med G3 mot G4 - hur stor skillnad är det? Och grafikkortet. Jag vill gärna kunna spela Diablo II t.ex. Annars ska jag ha den mest till bild- och ljudhantering, så dubbla skärmar behövs ej, jag har min "riktiga" burk hemma Däremot är det ju det här med AltiVec, eftersom jag lär använda Photoshop en hel del, men det kanske jag kan glömma på båda datorerna?

Photoshop ska nog gå att använda på båda, beror förstås på hur tunga bilder du jobbar med.

Men jag har ingen erfarenhet av en PB 677, så jag kan inte uttala mig om skillnaderna i hastighet.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-03 12:01

Här verkar iBooken ju klara sig mycket bra. Har själv jobbat i iMovie och PS och Word med en iBook 800 som lätt springer ifrån en PM med 2-300 MHz långsammare G4, speciellt i iMovie.

Annan likadan tråd med massa bra synpunkter.

Köp inte iBook 700 då 800 är mycket mer prisvärd. Något som dock skulle kunna tala för TiBooken är RAM, skärm och eventuellt storlek på HD (om den är >30GB). Du måste köpa mer RAM till iBook och då blir det antagligen dyrare än TiBooken med 512MB. Annars är iBook 800 en höjdare: Liten, lagom snabb och tyst som en mus.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pjutsi:
[QB]Här verkar iBooken ju klara sig mycket bra.

Bra? Hu! Men jag måste tacka - det var precis en sådan sida jag eftersökte, men jag har insett att jag nog måste ha en PB 867 som minst. Det lustiga var att den gamla 700:n ofta klarade sig bättre än den nya 800:n. Rent olagligt Jag visste att iBooken skulle vara sämre på grafik pga AltiVec men inte i den utsträckningen! Och att MP3-kodning utgjorde en sådan skillnad, vem hade gissat det? När det tickar under 50% börjar det bli jobbigt, men när det handlar om under 10% känns det rent oacceptabelt, vi pratar ändå 20.000 för en iBook 800. Ofta låg iBookarna sämre till än PB 500 och 550. Det tråkiga är att det inte finns en fysisk tidsreferens till testerna - vad är 100% i exemplen? Hm, men jag ska sätta mig och grundligt gå igenom siffrorna igen och jämföra med priserna. I många fall där iBook 800 går på grund tar trots allt även PB 867 in en hel del vatten.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Gildenlöw:
vi pratar ändå 20.000 för en iBook 800.

Njae, det var väl att ta i. 16.495 kr kostar den inkl moms (Apple Store). Till det måste man förstås ha mer minne och det kostar 1.365 kr inkl moms (512 MB hos Power PC). Totalt 17.860 kr med maxat minne. Inkl moms.

Jo, jag tänkte på den större skärmen, så det är sant.

1
Bevaka tråden