Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avrivet tangentskydd -> byta hela tangentbordet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I ett obevakat ögonblick lyckades min 1,5-åring riva av tangentskyddet/locket eller vad det heter till mellanslagstangenten på min iBook (vit, dual USB). Den gick att trycka tillbaka men nu fungerar inte tangenten något vidare; man måste trycka bestämt rakt ned mitt i tangenten om det skall hända något. Hur jag än fipplade fick jag inte dit locket riktigt och så lämnade den i stället på service i morse.

Jag har inte lyckats få direktkontakt med serviceteknikern i dag (hoppas i morgon) men personen jag fick tala med hade uppgifter som tydde på att hela tangentbordet måste bytas!

Nu undrar jag om någon här har en uppfattning om detta verkar rimligt. Jag var inte med lilla gullungen slog till och kan inte säga om det kan ha brutits loss något; jag ser inga brottytor utan det verkar vara fråga om att snäppa dit locket på korrekt sätt. Håller jag på och råkar ut för en rip-off? Företaget är av Apple auktoriserat Service Center och har certifierade servicetekniker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 21:36

Är tangenten sönder? Är de små hakarna på undersidan sönder?

Oftast kan man nämligen sätta tillbaka tangenten om man inte använder någonsomhelst våld eller bara trycker ned tangenten uppifrån och ned. Det är lite krångligt men det funkar.

Edit. förtydligande

[ 22. Januari 2003, 21:36: Meddelandet ändrat av: acke ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-22 21:51

Mellanslagstangenten är ju lite speciell i det att den har en metallbygel som måste sättas rätt. Själva kontakten är ju i mitten. bygeln ska fästas i kanterna. Om den har kommit bort kan ju tgb:t behöva bytas.

  • Medlem
  • 2003-01-22 23:14

Jag tog bort min mellanslagstangent på min ibook en gång när jag råkat spilla lite coca cola och skulle torka bort det...

fick aldrig dit metallbygeln och provade därför utan och det har funkat fint ändå sen dess o det var över ett år sedan :rolleyes:

Citat:

citera: Jag tog bort min mellanslagstangent på min ibook en gång när jag råkat spilla lite coca cola och skulle torka bort det...

Aja baja, ingen dryck vid datorn!

Tack för diverse svar.

Inget ser ut att ha gått av undertill; de två bygelkäftarna i plast mitt under tangenten ser OK ut. Det finns inga byglar i höger resp. vänstersidan av tangenten. De tunna metallbyglarna finns kvar men kanske inte sitter rätt; en hade tydligen lossnat och min fru la tillbaks den på gehör. Det finns en hel del olika tänkbara sätt att snäppa dit tangenten, men de mer uppenbara som jag testat hjälper inte. Jag hade förstås trott att ett proffs skulle kunna fixa det - dumma mig, de flesta reparatörer kan egentligen bara byta ut hela moduler.

Frågan har blivit akademisk, servicegivaren vill ha 890 kr + moms för att ha gjort bedömningen att tangentbordet behöver bytas. Med ersättning från drulleförsäkringen blir inte den tillkommande reparationskostnaden så stor. Och så vet man vart man INTE skall fixa service eller inköp i framtiden.

...och servicegivaren är? vill ju inte åka på samma smäll!

//david

Låt mig få tillbaka datorn först.

1
Bevaka tråden