Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skräddarsy en Powerbook 12''!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när den nya PB 12´´ kommit gör jag inget annat än dreglar över den läckra tingesten.

Hur som helst behöver jag lite tips kring utformandet av denna burk, och min forhoppning är att några av forumets driftiga PB-användare kan komma med goda råd.

Datorn saknar lvl3-cache. Hur mycket påverkar det prestandan egentligen? I vilka applikationera eller typer av applikationer kommer lvl3-cachen till verklig användning?

Är ett airport extreme-kort kompatibelt med min gamla sunkiga iMacDV? Sitter det nya gränssnittet i kortet eller kortsockeln? Dvs, kan jag koppla in ett Airport extremekort till min iMac för att surfa trådlöst OCH snabbt mellan de båda burkarna?

Vet någon om det finns något schysst trådlöst tangentbord med stöd för blåtand? Eller nästan ännu hellre, en nummerpanel med stöd för blåtand.

Om det står 5 timmars driftstid i specarna? Hur lång faktisk arbetstid kan man räkna med att man har då? Kort och gott behöver man ett extra batteri?

vänligen Olof

Citat:

citera:Nu när den nya PB 12´´ kommit gör jag inget annat än dreglar över den läckra tingesten.

Du är långt ifrån ensam om det och jag skulle vilja instämma i din fråga, men byt ut iMac mot PowerMac G4 350 för min del.

  • Medlem
  • 2003-01-22 13:09

Mina högst ovetenskapliga iaktagelser pekar på att storleken på cachen L2, L3 eller whatever, påverkar rappheten i systemet. Dessutom blir den mätbart snabbare i vissa program, ex Photoshop och illustrator. Jag har bara jämfört en G4/733 QS och en G4/667 Digital Audio, och 667:an är som jag upplevde det snabbare på allt. Cache is King. Fast det är inga enorma skillnader, prestandaförlusten är nog godtagbar med tanke på reduktionen i pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 14:00

Hur är den JontOlof?

Är så nyfiken!

Vänligen, Ylan

Ohhh... Jag önskar att jag det visste Ylan! Dessvärre måste jag rätta mig själv i att JAG tyvärr inte fått Powerbooken ännu, men att den finns därute någonstans och väntar på min beställning.

Har förstått att lvl3-cache är bra, men 12´´PB är ju så jäkla billig att man undrar om lvl¨3-cachen är värt prisskillnaden mellan 12´´ och 15´´. Jag gillar ju det lilla formatet!

Vad tror ni om Airport då? Är det kortbaserat eller måste man ha en ny burk för att införskaffa tekniken?

/Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 14:37

Ok, jag tänkte att dett gått väl fort!

Ah gytt, Ylan

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Vad tror ni om Airport då? Är det kortbaserat eller måste man ha en ny burk för att införskaffa tekniken?

Vilken burk vill du sätta AirPort i? AirPort är kortbaserat, men den nya AirPort Extreme sitter på ett mini-PCI tror jag. Inte samma sak som de gamla pc-carden i alla fall som användes för vanliga AirPort.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-01-22 14:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Ohhh... Jag önskar att jag det visste Ylan! Dessvärre måste jag rätta mig själv i att JAG tyvärr inte fått Powerbooken ännu, men att den finns därute någonstans och väntar på min beställning.

Har förstått att lvl3-cache är bra, men 12´´PB är ju så jäkla billig att man undrar om lvl¨3-cachen är värt prisskillnaden mellan 12´´ och 15´´. Jag gillar ju det lilla formatet!

Vad tror ni om Airport då? Är det kortbaserat eller måste man ha en ny burk för att införskaffa tekniken?

/Olof

Airport Extream kort funkar EJ i vanliga airport platser, utan det är en ny typ, mnen vad jag hört ska det komma i vanligt "format" me

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-22 15:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
Airport Extream kort funkar EJ i vanliga airport platser, utan det är en ny typ, mnen vad jag hört ska det komma i vanligt "format" me

Enligt senaste Tidbits så kommer de gamla airportburkarna aldrig att funka i 54 Mbps. Orsaken är att den buss som de gamla korten sitter på helt enkelt är för långsam. De har snackat med Apples VP för hårdvara.

Om cachen kan jag bara säga att min erfarenhet är att det spelar mkt stor roll överlag i X. Allt blir lite rappare med cache. Sålde precis min Pismo500 med 1 MB cache och den kändes nästan som en iBook700 pga det större minnet. Storleken på cachen blir väl dessutom viktigare ju större skillnad det är mellan busshastighet och processorhastighet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-22 16:06

Liksom Buckner och Adrian sade så fungerar inte de nya Airpor Extreme korten i äldre Macar. Airport Extreme korten är baserade på en standard vid namn mini-PCI, medans de gamla Airport korten är baserade på PC-card standarden.

Det ska inte vara några problem att kommunicera mellan gamla Ariport och Extreme, men då med den lägre hastigheten. Vill man upp till en högre hastighet får man skaffa sig ett nytt kort i den gamla macen. Det finns en del kort som fungerar med 802.11g som är den standarden Ariport Extreme följer. Än så länge är de få och de enda som går att köpa är baserade på PC-card, men det kommer snart fler både för PC-card och vanlig PCI

Netgear har ju redan sagt att det har 802.11g prylar på gång(se här)

Annars så kan man ju köpa sig en Airport Extreme station nu när de blivit så billiga jämfört med förut.

/arvid

  • Medlem
  • 2003-01-22 18:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Airport Extreme korten är baserade på en standard vid namn mini-PCI,

Kan man stoppa i något annat roligt kort i den platsen eller är den låst till Airport?

Spank you all!

Om jag alltså förstått det rätt kommer jag alltså inte kunna stoppa in något Airport Extreme-kort i min iMac DV utan blir tvungen att köpa en AE-basstation.

Det retar mig lite att Apple fortfarande kör sitt bra-bätte-bäst- tema på de portabla datorerna och inte väljer att köra liten-mindre-minst, med likvärdig prestanda. Kan det vara så svårt att stoppa in lvl3-cache i 12´´ också? Jag menar de har ju ändå iBooken som konsumentdator.

/Olof

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-23 09:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: arvid.:
...medans de gamla Airport korten är baserade på PC-card standarden.
...
Det finns en del kort som fungerar med 802.11g som är den standarden Ariport Extreme följer. Än så länge är de få och de enda som går att köpa är baserade på PC-card, men det kommer snart fler både för PC-card och vanlig PCI

Även om de gamla korten har PC-card format så sitter de inte på en standard PC-card buss utan på ngt långsammare... annars skulle det ju gå att sätta i ett nytt kort där likaväl som i en extern PC-card plats.

Nu har den börjat levereras i USA, Macnn.com´s PowerBook forum är fullt av bilder, tester och rapporter. Jag SKA ha en...

Nu har jag beställt en powerbook 12"!

Hur stor är chansen att den levereras innan 4 veckor har gått? Troligen inte så stor, ska inte vänta mig det iallafall så blir det en överraskning om den kommer om redan 3 veckor.

(argh, att leva utan osx i 4 veckor till, this pain...)

12´´ har en bizarr "vill ha"-faktor!

Jag jämförde priset mellan 12´´ och 15´´ Powerbook med studentrabatt (priser från AppleStore - Mecenat) och kan bara konstatera att 12´´ är sjukt prisvärd. Kolla bara:

Sammanfattning Powerbook 12´´
• 867 MHz PowerPC G4
• 640 MB DDR266 SDRAM - 2 SO DIMMs
• 60 GB Ultra ATA-enhet
• DVD/CD-RW
• AirPort Extreme-kort
• Tangentbord & Mac OS
• 12,1-tums TFT-skärm
• NVIDIA GeForce4 420 Go - 32 MB DDR
• Bluetooth
• 10/100BASE-T Ethernet
• Internt 56K-modem
• Två USB-portar
• FireWire-port
• Nätadapter
• Batteri

Pris: 22008,75 kr ink. moms

Sammanfattning Powerbook 15´´
• 867 MHz PowerPC G4
• 512 MB SDRAM - 1 SO DIMM
• 60 GB Ultra ATA-enhet
• DVD/CD-RW
• AirPort-kort
• Tangentbord & Mac OS
• 15,2-tums TFT-skärm
• RADEON Mobility - 32 MB DDR
• Gigabit Ethernet
• Internt 56K-modem
• Två USB-portar
• FireWire-port
• Nätadapter
• Batteri

Pris: 29.463,75 ink. moms

Och då har man ändå 128 MB RAM, inbyggd Bluetooth, Airport extreme och DDR minne (för vad det kan vara värt) till 12-tummarens fördel.
15´´ har Lvl3-cache, gigabit Ethernet och större skärm. Anslutningarna skiljer väl inte så mycket och grafikkorten är väl hyffsat jämställda?
Prisskillnaden på 7.455 kr känns rätt saftig. Men så är ju 12´´ väldigt prisvärd som sagt!

/Olof

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Anslutningarna skiljer väl inte så mycket och grafikkorten är väl hyffsat jämställda?

15" har DVI-utgång medan 12" bara har VGA, så ska man ansluta en extern platt skärm med DVI-kontakt har 15" en fördel där. Men det är förstås bara en liten detalj i sammanhanget.

En annan fördel som 15" har är att den har 512 MB ram på moderkortet och därmed möjlighet att maximalt ha 1 GB ram. 12" har (liksom iBook) bara 128 MB fastlött på moderkortet kan därför ha maximalt 640 MB ram.

Men som sagt, då får man ju istället Bluetooth och AirPort Extreme, vilket inte är helt fel.

Det ligger mycket i det du säger. Någon som vet exempel på någon bra flatskärm som både har VGA och ADC/DVI?

/Olof

Hur mycket får en bra DVI/VGA skärm kosta?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 11:06

JO; jag tror att det lilla formatet (mindre skärmupplösning osv) gör att cacheskillnaden inte gör så mycket från eller till. Bara en känsla jag har naturligtvis, helt ovetenskapligt, men den är ju så liten så fartupplevelsen kommer vara enorm ändå... Hade jag köpt en PB idag så hade 12" varit given. Priset är alltid en faktor man bör ta hänsyn till. Och när det nästan skiljer 10.000:- mellan den och en 15" så kan man ju fantisera om många kul saker man kan göra för 10.000:-. Datorn känns ju ändå inte direkt som en kompromiss.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Hur mycket får en bra DVI/VGA skärm kosta?

Jag vet inte, men jag har tidigare fluktat på Formacs 17-tummare. Vet inte om den är bäst eller mest prisvärd, men snygg är den i alla fall!

/Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 11:11
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
JO; jag tror att det lilla formatet (mindre skärmupplösning osv) gör att cacheskillnaden inte gör så mycket från eller till. Bara en känsla jag har naturligtvis, helt ovetenskapligt, men den är ju så liten så fartupplevelsen kommer vara enorm ändå...
...

Det stämmer nog inget vidare eftersom det inte är processorn som driver skärmen. Det har vi ju grafikkort till.

En cache gör stor nytta i beräkningsintensiva program. Exempelvis om du renderar film i FCP, 3D i Maya, lägger effekter i Cubase osv. Arbetar du inte med den typen av tillämpningar så tvivlar jag på att du märker avsaknaden av cache speciellt mycket.

En annan fråga: Vinner man egentligen någonting prestandamässigt på att ha 266 Mhz DDR minnen i 12-tummaren istf. 133 Mhz SDRAM som i 15"? Systembussen är ju fortfarande satt till 133 Mhz så det känns som att DDR minnena ändå får gå i en lägre hastighet än vad de är avsedda för. Am I right?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-25 11:36
Citat:

citera: En annan fördel som 15" har är att den har 512 MB ram på moderkortet och därmed möjlighet att maximalt ha 1 GB ram. 12" har (liksom iBook) bara 128 MB fastlött på moderkortet kan därför ha maximalt 640 MB ram.

Tja. 15" har två löstagbara 256:or. Så för att få 1GB RAM krävs att man tar bort bägge dom. Säljer eller ger bort dom och köper två 512 or för dryga 2000:-

Citat:

citera: Någon som vet exempel på någon bra flatskärm som både har VGA och ADC/DVI?

Samsung har en ny Widescreen 17" som Macoteket säljer för dryga 6000:- Vet inte om den är bra. Men det hoppas jag. Ska hämta tre stycken åt en kund på måndag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: RenderBender:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
JO; jag tror att det lilla formatet (mindre skärmupplösning osv) gör att cacheskillnaden inte gör så mycket från eller till. Bara en känsla jag har naturligtvis, helt ovetenskapligt, men den är ju så liten så fartupplevelsen kommer vara enorm ändå...
...

Det stämmer nog inget vidare eftersom det inte är processorn som driver skärmen. Det har vi ju grafikkort till.

En cache gör stor nytta i beräkningsintensiva program. Exempelvis om du renderar film i FCP, 3D i Maya, lägger effekter i Cubase osv. Arbetar du inte med den typen av tillämpningar så tvivlar jag på att du märker avsaknaden av cache speciellt mycket.

En annan fråga: Vinner man egentligen någonting prestandamässigt på att ha 266 Mhz DDR minnen i 12-tummaren istf. 133 Mhz SDRAM som i 15"? Systembussen är ju fortfarande satt till 133 Mhz så det känns som att DDR minnena ändå får gå i en lägre hastighet än vad de är avsedda för. Am I right?

Jo, det blir ändå en viss prestandavinst. Såvitt jag har förstått har PB 17" och 12" en arkitektur som liknar den i Xserve och Powermacarna, d.v.s. att processorn är kopplade till ett "System Controller"-chip. Detta har DDR-stöd, så även om processorn bara kan nyttja halva kapaciteten kan system controller-chippet låta övrig hårdvara som pratar med minnet nyttja den andra halvan. Totalt sett nyttjas inte hela minneskapaciteten, men ändå blir kapaciteten högre än med vanliga SDR-minnen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-26 15:06

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
[QUOTE]
En cache gör stor nytta i beräkningsintensiva program. Exempelvis om du renderar film i FCP, 3D i Maya, lägger effekter i Cubase osv. Arbetar du inte med den typen av tillämpningar så tvivlar jag på att du märker avsaknaden av cache speciellt mycket.
[/quote]Jag tror precis tvärtom, dvs det verkar som om cacheminnet har stor betydelse för rappheten i X vad man än gör. En iMacG4800 känns ganska seg jmf med motsvarande Powermac med cache.

Förutom formatet så är jag ganska besviken på nya Powerbooken, känns mer som en iBookG4 än en 12tums Powerbook. Tror att Apple gjort en miss som försökt placera in den i pris mellan iBook och PB15. Det borde istället lanserat den som en burk i nästan samma prisklass som en PB15 men annat format, dvs man köper den inte för att den är billigare utan för att man vill ha en liten men kratfull dator. Med det tankesättet skulle den ha DVI, 1 MB cache, 1 GHz, max 1 GB RAM, GigaEthernet osv... inget av detta är väl heller grejer som tar mer plats än vad som sitter i nu.

Som den är nu känns det som ett nästa generations iBook-moderkort fast med en G4a ditsatt.

Min ngt neggiga attityd kan bero på att jag köpte min PB15 i julas. Trodde aldrig det skulle komma nya i Januari! Känns dock ok eftersom 15tummaren är det bästa formatet för mig. Blir väl tråkigare när de uppdateras till aluminium vilket väl sker ganska snart.

1
Bevaka tråden